خدمت‌رسانی به ۱۷۰۰ بیمار روانی مزمن در ۲۴ مرکز توانبخشی و مراقبتی در خراسان رضوی

بهزیستی خراسان رضوی ۱۷۰۰ بیمار روانی مزمن را در مراکز شبانه‌روزی، مراکز ویزیت در منزل و خانه‌های یک‌چهارم راهی تحت پوشش خدماتی دارد.

بنا بر گزارشی که معاون توانبخشی بهزیستی استان در نشست بررسی چالش‌های مراکز توانبخشی بیماران روانی ارائه داد این بیماران در سنین ۱۵ سال به بالا و در درجات گوناگون اجتماعی هستند و بخاطر ابتلا به بیماری‌های روانی مزمن تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: بیمار روانی مزمن به بیماری اطلاق می‌شود که دوره‌ی حاد بیماری را گذرانده و بر اساس تشخیص کمیسیون پزشکی بهزیستی، واجد شرایط دریافت خدمت از بهزیستی و استفاده از یارانه‌های درمانی و کمک توانبخشی می‌باشد.

حمیدرضا علیزاده گفت: در نشست امروز، مسؤولین فنی مراکز بیماران روانی، معاونین و کارشناسان ناظر مراکز توانبخشی از استان‌های مختلف، نقطه‌نظرات و مشکلاتی را که در رابطه با نحوه‌ی پذیرش و ترخیص، مشکلات درمانی، تعامل با دستگاه قضایی، بیماران بلاصاحب و به‌روز کردن دستورالعمل‌ها داشتند با کارشناسان بهزیستی کشور از طریق ویدیو کنفرانس در میان گذاشتند و پاسخ‌های مورد نیاز را دریافت کردند.

به گفته‌ی معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی در حال حاضر ۱۰ مرکز شبانه‌روزی، ۱۰ مرکز ویزیت در منزل و ۴ خانه یک چهارم ‌راهی و نیمه مستقلی، به بیماران روانی مزمن مجهول الهویه و فاقد خانواده مؤثر به منظور توانمندسازی و حضور در جامعه خدمت‌رسانی می‌کند.

وی تأکید کرد: در سال جاری، خانواده‌محوری مورد تأکید بیشتری قرار گرفته و به همین لحاظ خانواده‌هایی که بیماران خود را در منزل مورد مراقبت قرار دهند یارانه دریافت می‌کنند.

وی همچنین در مورد بیماران بلاصاحب گفت: با هماهنگی دستگاه قضایی، قیمومیت این بیماران را دادستان بر عهده می‌گیرد تا اموال آنها محافظت گردد و هزینه‌های درمان و توانبخشی آنان نیز طبق نظر دستگاه قضایی تأمین گردد.

علیزاده که در پایان هفته سلامت روان و در حاشیه این نشست صحبت می‌کرد تصریح کرد: با توجه به افزایش اختلالات روانی در سطح عمومی، طبعا متقاضیان دریافت خدمت در بهزیستی هم افزایش یافته ولی از آنجا که سیاست بهزیستی، بر مرکز زدایی و خانواده‌محوری استوار شده، مراکز جدید تأسیس نمی‌شوند بلکه ترخیص و جایگزینی مد نظر است که توانبخشی واقعی و عمیق را در مورد این گروه از بیماران عملیاتی می‌کند تا این عزیزان به دامان خانواده‌هایشان بازگردند و بهبود بهتر و سریع‌تری را تجربه کنند.

وی در عین حال گفت: البته تعدادی از بیماران روانی مزمن، باید مرتبا تحت نظر روان‌پزشک باشند و به صورت مستمر و منظم دارو مصرف کنند و هر گونه تغییر حال و شرایط آنان باید با روان‌پزشک در میان گذاشته شود تا زندگی پایدارتر و پویاتری را سپری نمایند.

کد خبر 44986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد