مانع‌زدایی از تولید، شامل خدمات اجتماعی هم می‌شود

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، فرمایشات رهبر معظم انقلاب در باره مانع‌زدایی از تولید را شامل تولید خدمات اجتماعی هم دانست و گفت: چنانکه شیوه و سیره‌ی آن بزرگوار است رهنمودهایشان شامل و جامع می‌باشد و لذا تولید، تنها تولید صنعتی یا کشاورزی را در برنمی‌گیرد و به تولید خدمات اجتماعی هم اشتمال دارد.

دکتر مسعود فیروزی که پیش از ظهر امروز در نشست تقدیر از مشاوران برتر در برنامه‌ی پیشگیری و کاهش طلاق صحبت می‌کرد افزود: حضرت آقا در فرمایشات دیروزشان در مورد دستگاه قضایی صحبت‌هایی داشتند که رویکرد جهادی را مورد تأکید قرار دادند.

وی خاطر نشان کرد: این مسئله در کنار موضوع مانع‌زدایی از تولید که در کلام نوروزی ایشان بود این پیام را برای ما دارد که باید در مسیر تولید خدمات اجتماعی مؤثر و مفید برای جامعه، موانع را برداریم و خدمات را روان‌تر کنیم.

وی ضمن اشاره به اینکه برنامه‌ی پیشگیری از طلاق، یک خدمت مفید اجتماعی است گفت: این خدمت بر تمام شئونات جامعه اعم از اشتغال، فرهنگ، روابط اجتماعی، روابط خانوادگی و مسیر آینده‌ی فرزندان تأثیرگذار است و بنا بر این مشمول فرمایشات ایشان قرار می‌گیرد که باید مانع‌زدایی شود.

آمار سازش در متقاضیان طلاق رو به تزاید است

وی در پاسخ به یکی از مشاوران حاضر در جلسه که موضوع مانع‌تراشی برخی وکلا در مسیر مشاوره پیشگیری و کاهش طلاق را مطرح کرد گفت: اگر مانعی در این مسیر مشاهده می‌شود باید توسط مشاورین به صورت طرح مکتوب به بهزیستی و دستگاه قضایی ارائه شود تا با یک راهکار ارزیابی شده و دقیق، این مانع برطرف گردد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، بهزیستی را دستگاه مرتبط و نزدیک به آسیب‌های اجتماعی توصیف کرد و گفت: بدون پشتیبانی و حمایت دستگاه قضایی، امکان مانع‌زدایی از کاهش آسیب‌های اجتماعی میسر نیست که بحمدا ... در زمینه‌های مختلف از جمله مسئله‌ی کاهش طلاق، این همکاری و حمایت، جاری و ساری است.

وی آمار مراجعین به مشاوران طلاق و سازش را رو به تزاید اعلام کرد و گفت: در ابتدای اجرای این طرح، خیلی‌ها به دنبال دور زدن مسیر بودند که زودتر به پروسه طلاق وارد شوند اما امروز همه مشتاق هستند که در مسیر مشاوره به سازش دست یابند.

دکتر فیروزی، این موضوع را دلیل ضریب نفوذ بالای برنامه پیشگیری و کاهش طلاق در جامعه دانست و گفت: خاستگاه این طرح خراسان رضوی بوده و امروز در همه‌ی کشور در حال اجرا می‌باشد.

وی یادآور شد: در سال ۹۹ بالغ بر یک و  نیم میلیارد تومان یارانه مشاوره به این طرح از سوی بهزیستی اختصاص یافته و امسال هم محدویتی در این زمینه نیست و هزینه‌های مشاوره را پرداخت می‌کنیم.

ورود پرونده خانواده به دادگستری، یک آفت است

معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ورود پرونده‌های خانواده به دادگستری، یک آفت و آسیب است و ما تلاش می‌کنیم این پرونده‌ها قبل از دادگستری به حل مشکل برسند و خانواده دچار آسیب نشود.

امیر مرتضوی یادآور شد: در نظر داریم از تمام ظرفیت‌های اجتماعی برای کاهش ورود پرونده‌ها به دادگستری استفاده کنیم.

وی خاطر نشان کرد: خیلی وقت‌ها اصلا موضوع پرونده طلاق نیست و برخی وکلا و کارشناسان با اقدامات خود، فرد را به سمتی می‌برند که پرونده به طلاق منتهی شود.

وی با یادآوری برنامه مشترک پیشگیری و کاهش طلاق که با همکاری دادگستری و بهزیستی اجرا می‌شود گفت: مراکز مشاوره، ظرفیت خوبی برای این برنامه است که از سال ۹۳ در حال همکاری با این مراکز هستیم و در این ۶ سال هیچ‌وقت شکایت جدی نداشته‌ایم.

مرتضوی ادامه داد: اکنون به جایی رسیده‌ایم که سایر مراکز مثل کانون وکلا و دفاتر مشاورین قضایی هم طرفدار اجرای این طرح هستند.

پرونده‌های استرداد جهیزیه به مراکز مشاوره ارجاع می‌شود

وی گفت: یکی از مراکز ۷۲ درصد سازش گزارش کرده است که یک خبر خیلی خوب است و باید به جایی برسیم که همه به سازش برسند.

وی خاطر نشان کرد: با مراکزی بیشتر کار می‌کنیم که سازش بیشتری داشته باشند و بتوانند اثربخشی بیشتری در این برنامه از خود نشان دهند.

مرتضوی همچنین از ارجاع پرونده‌های استرداد جهیزیه به مراکز مشاوره در آینده‌ی نزدیک خبر داد و گفت: هر دعوای خانوادگی دیگری هم که قابلیت حل در این مراکز را داشته باشد به این مراکز ارجاع خواهد شد.

خدمت به همنوع، بالاترین عبادت است

رئیس مجتمع قضایی خانواده نیز در این جلسه گفت: این مراکز دو وظیفه بر دوش دارند، اصرار بر ایجاد سازش و تحقق سازش بین زوجین که باید هر دو هدف محقق شود.

حجه الاسلام مهدی ابراهیمی افزود: کار خالصانه و صادقانه برای کاهش طلاق و بالا بردن سازش، که مصداق خدمت به همنوع می‌باشد عین عبادت  و بلکه بزرگترین عبادت به حساب می‌آید.

وی اضافه کرد: در آینده‌ی نزدیک جلسه نقد و بررسی علمی برنامه پیشگیری و کاهش طلاق هم در مشهد و هم شهرستان‌ها برگزار می‌شود تا نقاط صعف و قوت آن مورد بررسی قرار گیرد و برنامه با کیفیت بالاتری اجرایی شود.

وی اظهار داشت: اینکه برخی مراکز بهتر کار می‌کنند و بعضی دیگر سازش کمتری دارند باید مورد بررسی قرار گیرد که مشکل در کارکنان این مراکز است یا اینکه مراجعین آن مناطق، با سایر مناطق متفاوت هستند و یا دلیل دیگری دارد.

شایان ذکر است در این نشست، پنج تن از مشاوران مراکز کاهش طلاق به خاطر آمار بالای سازش، مورد تقدیر قرار گرفتند.

ابوالقاسم مرتضوی، مرتضی اسحاقی، طاهره ابن حسین، سمانه طالبی و ریحانه سادات سیدی، تقدیرشدگان این جلسه بودند.

همچنین دکتر مسعود فیروزی، به مناسبت هفته قوه قضائیه، یک اثر ارزشمند کار مددجویان مرکز توانخبشی همدم را به معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی اهدا کرد.

کد خبر 38895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد