ارائه خدمات به 2917 نفر از کم شنوا و ناشنوای بهزیستی استان

مدیرکل بهزیستی استان در رابطه با 9 مهر مصادف با 30 سپتامبر سالروز گرامی داشت روز جهانی ناشنوایان با بیان این مطلب که تعداد 2 هزار و 917 نفر از ناشنوایان استان از خدمات سازمان بهره مند می شوند گفت: با توجه به آمارهای بدست آمده 25 درصد علت ناشنوایی تاکنون ناشناخته مانده است که 50 درصد آنها مربوط به بحث های ژنتیکی و 25 درصد دیگر هم به دلیل بیماریهای مادر، یرقان و غیره هستند.

دکتر ستاری شیوع اختلالات شنوایی در استان را در حدود 23 نفر در هر 10 هزار نفر عنوان کرد و گفت : مداخلات توانبخشی شامل؛ ارزیابی شنوایی از قبیل اودیومتری، تمپا نومتری و ABR می باشد که در کنار آنها تجویز سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون را هم شامل می شود.

وی از ارائه خدمات توانبخشی در مراکز خانواده و کودک کم شنوا برای 122 نفر از کودکان ناشنوا و یا کم شنوا در سطح استان خبر داد و گفت : با توجه به شیوع بیماری کووید 19، در حال حاضر خدمات توانبخشی و آموزشیبه صورت مجازی و از راه دور برگزار می شود که در مورادی هم که نیاز به مراجعه حضوری ایجاب کند با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و رعایت فصله های اجتماعی لازم و کاملاً زمانبندی شده این خدمات ارائه می شود.

مدیر کل بهزیستی استان اضافه کرد : تعداد 3 مرکز غیردولتی آموزش و توانبخشی خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا در شهرهای اردبیل، خلخال و پارس آباد وجود دارند که خدمات مختلف آموزشی و توانبخشی شنیداری و گفتاری قبل وبعد از سمعک و کاشت حلزون دریافت می نمایند.

ستاری در بخش دیگر از سخنان خود خاطر نشان ساخت : تعداد 14 نفر از ناشنوایان عزیز در مراکز حرفه آموزی و کارگاههای تولیدی حمایتی مشغول فعالیت و آموزش هستند که از این تعداد 3 نفر در مراکز حرفه آموزی و 11 نفر هم در کارگاههای حمایتی فعالیت دارند.

این مسئول با عنوان اینکه تعداد 80 نفر از خدمات کمک هزینه کاشت حلزون، تعمیر و تامین قطعات کاشت در سال 98 برخوردار شده اند تصریح کرد : امسال در شش ماه اول تعداد 19 نفر از این عزیزان از خدمات مورد نظر استفاده کرده اند.

گفتنی است : پرداخت کمک هزینه مستمری و معیشتی به تعدای از آنان، پرداخت کمک هزینه دانش آموزی به 216 نفر از ناشنوایان، تامین وسایل کمک توانبخشی از قبیل؛ سمعک، باتری سمعک، کمک هزینه کاشت، تعمیر و تامین قطعات کاشت، ارائه خدمات ارزیابی غربالگری، تمپا نومتری، ABR، فیتینگ سمعکدر کلینیک شنوایی شهید فیاض بخش اردبیل، پرداخت شهریه دانشجویی، کمک هزینه درمان، لوازم ضروری زندگی، کمک های موردی، کمک هزینه تعمیر منزل، ودیعه اجاره مسکن، سرمایه کار، بلیط های نیم بها، جوایز ورزشی قهرمانی کشوری و جهانی، کمک هزینه تامین جهیزیه، کمک هزینه ازدواج و سایر خدمات توانبخشی بر اساس دستورالعمل های کمک های مالی سازمان بهزیستی کشوربه این عزیزان در طول سال ارائه می شود.

کد خبر 23718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد