در رسانه| اولویت محلات کم برخوردار در پوشش خدمات حمایتی سازمان

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور محلات کم برخوردار و افراد نیازمند را در اولویت خدمات حمایتی بهزیستی عنوان کرد.

صاحب خبران| فریده باغ علیشاهی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور رساندن تعداد پشت نوبت ها به صفر را هدف سازمان دانست و اظهار کرد:  رایزنی های لازم با سازمان برنامه و بودجه، مجلس شورای اسلامی و هیات دولت انجام شده و مطالبات سازمان مطرح می شود و هدف، کاهش مستمر افراد پشت نوبت تا رساندن تعداد آنها به صفر است.

وی در دومین روز اجرای طرح نشست صمیمی در ۱۰۰ محله کم برخوردار در شهرستان چاراویماق استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد : برنامه ریزی های این طرح در هفته بهزیستی سال جاری انجام یافته و تحقق عملیاتی آن به مهر ماه موکول شده بود که این طرح از ابتدای مهر ماه به طور همزمان در ۲ تا ۴ محله محروم ۳۱ استان در حال اجرا می باشد.

وی با تشریح طرح توانمندسازی و تحول ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار، بر احیاء پایگاه خدمات اجتماعی تحت عنوان «خانه بهزیست» اشاره کرد و گفت: برنامه های حمایتی و مددکاری با همکاری معتمدین محلی برای افراد کم‌برخوردار به صورت محله ای و متمرکز ارائه می‌شود تا به مرحله توانمندسازی برسند.

علیشاهی ارتباط چهره به چهره مسئولان بهزیستی و سایر نهادهای با مردم محلات کم برخوردار اعم از تحت پوشش سازمانهای حمایتی یا سایر اقشار و آشنایی با مسائل و مشکلات آنان و مرتفع نمودن مشکلات را هدف اجرای این طرح برشمرد و استفاده از ظرفیت ها ی هر استان جهت بررسی جامع و حل مشکلات آنان را در این راستا مهم دانست.

وی ابراز امیدواری کرد تعامل بین دستگاهی تداوم یافته و ماهیتی پیدا کند تا همه با هم برای رفع مشکلات افراد اقدام نمایند و تحقق این امر نیازمند همکاری و همگرایی مردم و تمامی بخش‌های تاثیرگذار است که با بومی سازی و استفاده از توان مسئولان و دستگاه‌های اجرایی برای رفع مشکلات و تامین نیازهای ضروری نیازمندان و افراد تحت پوشش گام برداشت.

خانواده محور بودن ارائه خدمات، سیاست سازمان بهزیستی

مدیرکل مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور، خانواده محور بودن ارائه خدمات توانبخشی به جامعه هدف را سیاست اصلی سازمان در حوزه توانبخشی عنوان کرد.

فریده باغ علیشاهی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در جریان اجرای طرح نشست صمیمی مسئولان با مردم ۱۰۰ محله محروم در چاراویماق با بیان تعریف حمایت های مختلف در بخش حمایت های توانبخشی ابراز داشت : حمایت های مستمر در زمینه کمک هزینه معیشت، مراقبت از فرد دارای معلولیت در خانواده و ارائه خدمات تخصصی در منزل یا مراکز توانبخشی جزو این برنامه ها است.

وی نگهداری جامعه هدف دارای معلولیت را از اهداف اصلی دانست و گفت : بهزیستی در صدد توانمند سازی خانواده چه از نظر اقتصادی و چه از نظردانش مراقبت می باشد تا از این طریق بتوان فرسودگی کاری مراقب عضو معلول در خانواده،  کاهش داده شده و علاوه بر این امر با آموزش دانش مراقبت، روش مراقبت صحیح از فرد دارای معولیت را نیز بیاموزد.

باغ علیشاهی با خاطرنشان کردن نگهداری ۹۷ درصد افراد دارای معلولیت در کانون گرم خانواده گفت: با اجرای سیاست های سازمان فقط ۷ درصد از ۶۰۰ هزار معلول شدید و خیلی شدید تحت پوشش بهزیستی در مراکز نگهداری می شوند.

وی با متذکر شدن تقویت برنامه های خانواده محور بهزیستی ادامه داد : حمایت های مستمر بهزیستی از قبیل خدمات دسترسی به تجهیزات کمک توانبخشی و مناسب سازی منزل با هدف ایجاد یک محیط توانمند برای حضور فعال فرد دارای معلولیت در خانواده می باشد و سیاست اصلی معاونت توانبخشی جلب حمایت های بودجه ای و ارائه حمایت های تخصصی به جامعه هدف معاونت می باشد.

همگرایی تمامی دستگاه‌های مرتبط برای ارتباط گیری با محلات کم برخوردار و توانمندسازی توانخواهان

دکتر صحاف مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این گفتگو با بیان اهمیت طرح توانمندسازی و تحول محلات در ۲۰۲۰ محله کم برخوردار کشور، اظهار داشت : برنامه نشست صمیمی در ۱۰۰ محله کم برخوردار کشور به‌منظور حضور میدانی، ارتباط مستقیم و چهره به چهره مسئولان بهزیستی با استقرار میز خدمت و ارتباطات مردمی در این مناطق و پاسخگویی به نیاز مراجعان با رویکرد محله ‌محوری، حل‌ مسئله و ظرفیت ‌سازی اجتماعی و خدمت‌رسانی در محلات کم برخوردار با همکاری و هماهنگی فرمانداری ها ، اجرا می‌شود.

وی افزود: بهزیستی به عنوان یکی از متولیان اجرای طرح توانمندسازی محلات در کشور و آذربایجان شرقی بوده و هدف ما در راستای اجرای طرح های حمایتی، ارتقای هم افزایی بین دستگاه های مسئول است که این هم افزایی در استان روز به روز در حال افزایش است.

وی هم‌افزایی بین دستگاه‌های متولی در اجرای این طرح را مهم و موثر ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور فعالیت‌های اجتماع‌محور گسترده‌ای دارد که با تجمیع این فعالیت‌ها می‌توان از ظرفیت‌های موجود به نفع جامعه هدف بالاخص در محلات کم‌برخوردار استفاده کرد.

صحاف ادامه داد: هماهنگی، همراهی، هم‌افزایی و همگرایی تمامی دستگاه‌های مرتبط برای ارتباط گیری با محلات کم برخوردار، توانمندسازی ساکنان محلات مورد هدف، جلب مشارکت مؤثر ذینفعان طرح، تقویت همبستگی محلات و ارتقای تاب‌آوری اجتماعی، حفظ کرامت انسانی مددجویان و توانخواهان ساکن در محلات، کمک به بازاجتماعی شدن افراد آسیب دیده و نیز تقسیم کار و ...  از جمله این اهداف است.

وی ارتقای هم افزایی دستگاه های مسئول در امر ارایه خدمات حمایتی و مددکاری را با اهمیت دانست و ادامه داد: چهار ارگان شامل بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، جمعیت هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در راستای اجرای این طرح در استان همکاری تنگاتنگی دارند.

شایان ذکر است،  فریده باغ علیشاهی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و نوروزی رئیس گروه سالمندان سازمان بهزیستی در سفر سه روزه به استان آذربایجان شرقی ضمن حضور در طرح نشست صمیمی در ۱۰۰ محله کم برخوردار در شهرستان های هشترود و چاراویماق، از مرکز نگهداری شبانه روزی افراد دارای معلولیت ذهنی بالای ۱۴ سال پسران موسی بن جعفر و همچنین مراحل احداث و تکمیل ساختمان مرکز حرفه آموزی دختران بالای ۱۴ سال هشترود بازدید کردند .

ایشان همچنین از مرکز نگهداری شبانه روزی بیماران روانی مزمن مردان آوای مهر و مرکز نگهداری افراد دارای معلولیت ذهنی بالای ۱۴ سال زنان علی بن ابیطالب (ع) شبستر،  مراکز نگهداری سالمندان آنا ، محبت و مهر شهرستان تبریز و همچنین مرکز نگهداری موقت افراد دارای اختلال طیف اوتیسم دنیای مهربان بازدید و در جریان خدمات و عملکرد مراکز قرار گرفتند.

این گزارش می افزاید: مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و رئیس گروه سالمندان سازمان بهزیستی در نشست صمیمی با اعضای مراکز هیات امنایی و نمایندگان مراکز خصوصی شبانه روزی استان، مسایل و مشکلات مراکز را مورد بررسی و رسیدگی قرار دادند.

گفتنی است در حاشیه برپایی طرح نشست صمیمی در ۱۰۰ محله کم برخوردار در شهرستان هشترود، از مدال آوران مسابقات ملی فوتبال خیابانی جام شهدای ۱۵ خرداد محله سید دره سی هشترود با حضور مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت مراکز توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی کشور و دیگر مسئولان استانی و کشوری با اهدای لوح سپاس و تقدیم هدایایی تجلیل شد.

مسابقات فوتبال خیابانی جام شهدای ۱۵ خرداد با دریافت مدال برنز تیم نوجوانان "خانه بهزیست محله سید دره سی هشترود" در اردوگاه شهید باهنر تهران به کار خود پایان داد.

کد خبر 92526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد