ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی

رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان وزارت کشور، با بیان مزیت‌های آذربایجان شرقی در حوزه اجتماعی در بخش‌های ساماندهی کودکان کار، تکدی‌گری و بحث های پیشگیری از آسیب های اجتماعی؛ لزوم الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجارب موفق آذربایجان‌شرقی را در این زمینه مهم خواند و بر ضرورت تقویت برنامه‌های تحولی و کارآمد تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ملکی رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان وزارت کشور و هاشمی دبیر کارگروه، ضمن شرکت در نشست هم‌اندیشی با ظرفیت‌های مردمی و سمن‌های استان در اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی و همچنین کارگروه ساماندهی کودکان کار و خیابان در محل استانداری، از مرکز ساماندهی کودکان کار تبریز و مراکز نگهداری دختران طوبی و پسران فرزندان رحمت نیز بازدید کردند.

* ضرورت تقویت برنامه‌های تحولی و کارآمد

وی در جریان سفر یک روزه به آذربایجان شرقی با بیان اینکه از کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی کشور میهمان استان آذربایجان و شهر تبریز هست، اظهار داشت: خدا را شاکریم امروز این فرصت مهیا شد که ضمن حضور در نشست‌های کاری، در جمع بچه‌های با صفای مراکز نگهداری و خیریه حضور پیدا کنیم. وی افزود: موضوع کارگروه که از شش ماه قبل فعالیت خودش را شروع کرده در حوزه پیگیری مصوبات شورای اجتماعی کشور، ناظر به مسئله کودکان کار و مشکلاتی که در سطح کشور وجود دارد، بوده و ارزیابی اقداماتی است که دستگاه ها انجام می دهند و هماهنگی‌هایی که لازم است بین بخش های مختلف صورت پذیرد و در نهایت تهیه و ارائه گزارشی جامع از وضعیت مسئله در استان های مختلف می باشد.

ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی   ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی

* تهیه و ارائه گزارش جامع و میدانی برای شورای اجتماعی کشور

وی ادامه داد: در این سفرها، ضمن بازدیدهای لازم، گفتگو می کنیم با صاحب نظران مسئله در هر استان و دست اندرکاران دستگاه ها و از مراکزی هم که در این حوزه فعالیت می کنند تا گزارش‌های میدانی تهیه و در اختیار صحن شورای اجتماعی کشور قرار بگیرد و اگر لازم به طرح مصوبه ای باشد یا رویه ها اصلاح شود یا بقیه توصیه‌ها و مواردی که مورد نیاز هست .

ملکی خاطرنشان کرد: در شش ماه گذشته که کارگروه کودکان کار و خیابان فعالیت خودش را آغاز کرده، فکر می کنم این بیستمین استان است که توفیق شده به آن سفر کنیم و علت اینکه استان آذربایجان شرقی جزو استان های آخری بود، این است که خدا رو شکر تبریز در کشور می درخشد، به این معنا که حوزه آسیب اجتماعی و کودکان کار و خیابان در تبریز الحمدلله اگر ناچیز هم باشد، مورد توجه و مراقبت بوده و بی تردید، این امر نتیجه و ثمره همت خیران بزرگوار و مردم فهیم و ولایت مدار این شهر است و زحماتی که دستگاه های مختلف این شهر در این حوزه و این مسئله کشیدند. به این ترتیب علاقه‌مند بودیم از نزدیک علل و عوامل این مسئله را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم تا بتوانیم از این مدل موفق، در بقیه استان ها هم استفاده بکنیم.

ملکی تصریح کرد: باید برای هم افزایی و هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌های فعال در حوزه کودکان کار تلاش کنیم تا ماموریت‌ها و تکالیف ذاتی خود را با کمترین مانع انجام دهند، همچنین ظرفیت‌های مردمی نیز حمایت و پشتیبانی شوند تا با دغدغه‌ کمتری در حوزه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم و تاکید مقام معظم رهبری که مدام تکرار می کنند که هر جا مردم را کنار گذاشتیم، ناموفق بودیم که مثالش حوزه اقتصاد است، در حوزه آسیب های اجتماعی هم اعتقاد داریم که باید به ظرفیت گروه‌های مردم بیشتر توجه شود.

* اهمیت بازنگری و بررسی میزان اثربخشی اقدامات

وی اذعان داشت: هر استانی که می رویم یکی از اولویت های مهم جلسه با ظرفیت های مردمی فعال، سمن ها و موسسات خیریه و گروه هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند. جلسه خیلی خوبی داشتیم با این بزرگواران، هم تجربیات و توانمندی ها و ایده ها و مدل هایشان در حل مسئله را شنیدیم، قابل استفاده بود و جمع آوری کردیم، هم برخی از مشکلات و چالش ها و دغدغه هایشان را شنیدیم که بتوانیم پیگیری کنیم، برای اینکه موانع موجود را از جلوی پای این ظرفیت های مردمی برداریم تا هم کیفیت فعالیت و هم کمیت اقدام ان شاءالله بیشتر شود.

این مقام مسئول گفت : بعد از جلسه با ظرفیت‌های مردمی در بهزیستی، نشستی نیز با دست‌اندرکاران دستگاه‌های اصلی مسئله بود در استانداری که آنها نیز گزارشی از اقدامات، پیگیری مصوبات در جلسات گذشته و تصمیمات گرفته شده را ارائه دادند و البته باز هم تکرار می‌کنم، استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز در حوزه مسئله کودکان کار و خیابان، در پیشگیری از این مسئله، سامان‌دهی و مواجهه با این مسئله، به واقع جزو بهترین ها بوده و حضور ما هم بیشتر برای خدا قوت گفتن و خسته نباشید برای ظرفیت های مردمی یا دستگاه‌های ذیربط بود و هم شنیدن مدل هایی که این جا برای حل مسئله در پیش گرفته است.
رئیس کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور همچنین با تأکید بر لزوم نظارت ویژه در حوزه آسیب‌ اجتماعی و اکتفا نکردن به گزارش عملکردها، گفت: اثر عملکردها باید در صحنه میدانی دیده شود لذا باید به بدنه ذیل شورای اجتماعی استان توجه ویژه شود و میزان اثربخشی اقدامات مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد.
ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی   ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی
* لزوم هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های فعال در حوزه اجتماعی
سید ناصر هاشمی دبیر کارگروه کودکان کار و خیابان شورای اجتماعی وزارت کشور نیز در گفتگویی، هدف نخست از سفر به استان‌ها را شناسایی ظرفیت های مردمی خواند که در حوزه رفع آسیب های اجتماعی، صاحب تجربه و توانمندی هستند و احیانا مورد بی‌توجهی قرار بگیرند و قابلیت کمک در این معضلات و آسیب های اجتماعی را دارند. یکی دیگر از اهداف سفر، ارتباط‌گیری با موسسات و مجموعه های مردمی است که به واقع، ورودشان در رفع و حل آسیب های اجتماعی کمک قابل توجهی باشد.
وی افزود: هدف بعد، ایجاد هم افزایی بین دستگاه هایی است که در قانون، تکالیفی برای آنها در جهت رفع آسیب های اجتماعی پیش بینی شده، به ویژه قانون مترقی حمایت از کودکان و اطفال که در سال 1399 مصوبه مجلس شورای است که تقریبا در همه ابعاد مسئله، کمک می کند به رفع آسیب‌ها، که در این قانون پیش بینی شده و برای دستگاه ها تکالیفی مشخص شده، منتها لازم هست که طی جلساتی این هم‌افزایی بین دستگاه‌ها اتفاق بیفتد تا خلاهای مدیریتی که احیانا موجب شود که دچار کم‌کاری یا قصور شوند، مسائل و مشکلات دستگاه‌ها در آن حوزه رفع شود و ان‌شاءالله در راستای بهبود این وضعیت، بتوانیم گام‌های جدی، عملی و موثر برداریم.
* پیشرفت و موفقیت‌ها، در گرو استفاده از ظرفیت‌های مردمی و قابلیت‌ سمن‌ها
هاشمی یادآور شد: حسب موضوع برای تمامی دستگاه‌ها شرح وظایف مشخص شده و هر کدام، یک ماموریت ذاتی دارند که باید به سهم خود در این موضوع ایفای نقش کنند. وی افزود: در آذربایجان شرقی دقیقا برابر آن چیزی که ما شنیده بودیم و گزارش ها حاکی بود، الحمدلله آسیب های اجتماعی در حداقل هست، فکر می‌کنم در بعضی از مسایل اجتماعی، آذربایجان شرقی و تبریز پرچمدار است در رفع این آسیب‌ها، مخصوصا تکدی‌گری و کودکان‌کار که ما امروز در خدمت دوستان در استان بودیم برای این موضوع. امروز بازدید میدانی هم در خیابان های شهر داشتیم... و باعث خرسندی است که تلاش کنیم این مدلی که در آذربایجان، دوستان صحبت می‌کردند که قریب هشتاد سال پیش پایه‌گذاری شده توسط پیشینیان این استان و کمک مالی مستقیم نکردن به متکدیان، که باعث وضعیت مناسب شده و ما در این خصوص سعی می کنیم این مدل را به استان های دیگر تعمیم بدهیم و مدل موفقی را بتوانیم در کشور معرفی بکنیم به بقیه استان ها. ان شاءالله
ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی   ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی
* بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود برای افزایش مشارکت هدفمند مردم و توانمندسازی خانواده‌ها
فرگل صحاف مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این نشست‌ها با بیان اهدف کلی اجرای برنامه ساماندهی کودکان کار و خیابان؛ آمار، عناوین اقدام‌های صورت گرفته، نقاط قوت و پیشنهادهای لازم را برای بازتوانی کودکان کار و خیابان و استفاده از ظرفیت‌های موجود برای افزایش مشارکت هدفمند مردم در رسیدگی به امور کودکان کار و .. تشریح کرد.
ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی، ترغیب و تشویق آنها به ادامه تحصیل، برگزاری کلاس‌های تقویتی، گشت شهری به همراه تیم شهرداری، بازدید از منزل و انجام خدمات مددکاری و موارد مختلف دیگر از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه بود که مدیرکل بهزیستی به آنها اشاره کرد.
ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی    ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی
شایان ذکر است: شورای اجتماعی کشور در بخش آسیب‌های اجتماعی دارای کارگروه‌های مختلف از جمله اعتیاد، کودکان کار و خیابان، حاشیه نشینی، طلاق و ... است.
پی نوشت: امیدواریم که با برنامه‌ریزی و اتخاذ طرح‌های زیربنایی و پیشبرد برنامه‌های کارآمد، در راستای تحقق اهداف، ابعاد و مولفه‌های مباحث حقوق کودک و همچنین برنامه های حمایتی پیرامون کودکان‌کار و خیابان در سازمان‌ها و سایر نهادهای مرتبط، شاهد بهبود وضعیت و بسته‌شدن پرونده کودکان کار در آینده‌ای نزدیک باشیم و ..... ان شاالله
ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی   ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی   ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی
  ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی   ضرورت الگوبرداری و بهره‌مندی استان‌ها از تجربه‌های موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های اجتماعی

کد خبر 107128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد