گناوه | برنامه آگاه سازی روز جهانی اتیسم در شهرستان گناوه برگزار شد

برنامه آگاه سازی روز جهانی اتیسم در شهرستان گناوه توسط مرکز آموزشی توانبخشی بذرهای ستاره ای اتیسم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ، این مراسم با حضور رئیس کارشناس توانبخشی بهزیستی ، مسئول و کارکنان مرکز بذرهای ستاره ای اتیسم و بعضی از اعضای خانواده های دارای فرزند اتیسم شهرستان گناوه  برگزار شد .

یداله خرم نژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناوه ضمن تبریک سال نو  در حاشیه برنامه هفته آگاه‌سازی بیماری اتیسم اظهار داشت : باتوجه به غربال‌ گری‌های صورت گرفته در سطح جهانی‌، اثبات شده که در هر خانواده بدون سابقه معلولیت و پیشینه خاص، امکان تولد فرزند مبتلا به اتیسم وجود دارد.

وی افزود: تمامی خانواده‌ها دارای کودک اتیسم تا قبل از تشخیص قطعی، کوچک‌ترین احتمالی را برای بیماری فرزندانشان نمی‌دانند و بیشتر آنها به دلیل نبود پیشنیه معلولیت در خانواده به ذهنشان خطور نمی‌کند که امکان داشته باشد فرزندانشان روزی دچار این بیماری شود.

یداله خرم نژاد گفت : متاسفانه آگاهی نداشتن خانواده‌ها از این مسائل باعث می‌شود که نشانه‌های ابتلا به این بیماری را در فرزندان خود جدی نگیرند و با اعتماد به حرف اطرافیان بدون هیچگونه اقدامی، زمان طلایی درمان کودک خود را از دست دهند.

وی گفت : علت تاخیر در حرف‌زدن یکی از نشانه های ابتلاشدن کودکان به اتیسم بوده که خانواده‌ها به طور معمول در صورت مواجه‌ شدن با آن به هیچ وجه هشدارها را جدی نمی‌گیرند و باتوجه به اینکه علت این بیماری هنوز در هیچ جای جهان شناخته نشده و تحقیقات پزشکی هنوز دلیلی برای اثبات ژنتیکی بودن آن پیدا نکرده است، هیچ خانواده‌ای تا بعد از تولد فرزندشان نمی توانند این بیماری را تشخیص دهند.

یداله خرم نژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناوه گفت : تنها راه حل درمان این بیماری اکنون ، شناخت مراحل رشد طبیعی، علائم اتیسم، تشخیص و درمان زودهنگام در بین کودکان است.

وی گفت: اتیسم یک بیماری شایع در بین کودکان است که طبق آمار جهانی، از هر 38 کودک تولد یافته یک نفر به اتیسم مبتلا شده و همین امر باعث تاخیر در مراحل رشد و در نتیجه مانع از راه یافتن به مدرسه و طردشدن آنها از جامعه می‌شود.

خرم نژاد عمده علائم هشداردهنده این بیماری را تاخیردر مراحل رشد حرکتی ، راه رفتن روی پنجه پا، تاخیر در گفتار، بازی نکردن با همسالان، استفاده نامناسب از وسائل، رفتارهای تکراری، واکنش نامناسب به صداها، اشاره نکردن در صورت داشتن درخواست، تماس چشمی برقرارنکردن و تکان‌دادن یک قسمت از بدن، عمده علائم هشداردهنده‌ای هستند که باید خانواده‌ها در این زمینه دقت بیشتری به خرج دهند.

یداله خرم نژاد رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناوه با اشاره به اینکه کودکان اتیسم هیچ تفاوتی با دیگر کودکان ندارند و نمی‌توان از روی ظاهر و چهره آنها تشخیص داده شوند ، گفت: ظهور علائم اتیسم درهر کودک با شدت و در سن متفاوت اتفاق می‌افتد که به‌طور معمول تا قبل از سه‌سالگی مشخص می‌شود.

گفتنی است ؛در برنامه آگاه سازی بیماری اتیسم که توسط مرکز آموزشی توانبخشی اتیسم بذرهای ستاره ای صورت گرفت بروشور تهیه شده در بین عموم پخش شد .

کد خبر 77293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد