در رسانه | هزار بیمار اعصاب و روان در منزل نگهداری می‌شوند

چهاردهم فروردین بود که خبر تکان‌دهنده کشته شدن پدری به دست فرزند خود و خوردن قلبش منتشر شد خبری که جو روانی جامعه را به شدت آزار داد و موجب تالمات روحی خوانندگان این خبر شد اما مسئله‌ای که در این گزارش به آن اشاره شده بود احتمال ابتلای قاتل به بیماری‌های اعصاب و روان و نگهداری وی در منزل به دلیل هزینه‌های بالای درمان این بیماران بود. البته تشخیص این که قاتل به بیماری روانی مبتلا بوده یا خیر توسط دستگاه های مربوطه در حال بررسی است اما معاون توانبخشی بهزیستی مدعی است هیچ بیمار حادی وجود ندارد که در مراکز بهزیستی پذیرش نشود.

حمیدرضا علیزاده رضایی، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی خراسان رضوی در گفت و گو با خراسان آنلاین گفت : هزار و ۶۰۰ بیمار اعصاب و روان در ۱۴ مرکز بهزیستی استان نگهداری می‌شوند اما این آمار روبه افزایش است و ما به صورت هفتگی ۶، ۷ نفر با دستور قضایی پذیرش داریم. از طریق بیمارستان‌ ابن سینا هم ارجاعاتی به ما داده می‌شود.

وی افزود: اکثر بیماران اعصاب و روان دارای خانواده هستند و بیماری‌ آن‌ها در خانه قابل کنترل است و هیچ خطری برای حضور در اجتماع ندارند. در حال حاضر ۱۲هزار بیمار اعصاب و روان در استان داریم که تحت حمایت بهزیستی هستند اما در مراکز نگهداری نمی‌شوند و با دارو در منزل خود زندگی می‌کنند.

علیزاده گفت: در ۲، ۳ سال اخیر و با توجه به وضعیت اقتصادی و مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا، آمار بیماران اعصاب و روان در استان افزایش پیدا کرده، ضمن اینکه استان خراسان رضوی یک استان معین است و در بعضی مواقع از استان‌های دیگر نیز پذیرش داریم، با این وضعیت اگر ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ مرکز دیگر هم داشته باشیم با این روند روبه رشد به مشکل برمیخوریم.

وی ادامه داد: هزینه داروهای بیمارانی که در منزل نگهداری می‌شوند را هم بهزیستی پرداخت می‌کند ضمن اینکه از طریق حق ویزیت در منزل یا حق پرستاری در منزل ماهیانه یک میلیون پانصد تا یک میلیون هشتصد هزار تومان پرداخت می‌شود که کفاف همه هزینه‌های دارویی این بیماران را می‌دهد.

علیزاده رضایی افزود: خانواده‌ها نسبت به نگهداری بیمار خود را در خانه مقاومت دارند و ترجیح می‌دهند این بیماران در مراکز بهزیستی بستری باشند و حتی سهم خود را نیز نمی‌پردازند در حالیکه هر بیمار برای مراکز بین ۵ تا ۸ میلیون ماهیانه هزینه دارد و باید حتما تدبیری در این زمینه صورت بگیرد. هیچ بیماری حاد و مزمنی که نیاز به نگهداری در مراکز داشته باشد و خانواده یا دستگاه قضا به ما معرفی کنند، وجود ندارد که ما پذیرش نکنیم.

کد خبر 77095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد