در رسانه | استقبال از مشاوره‌های تلفنی افزایش پیدا کرده است

ایسنا/خراسان رضوی مشاور خط ۱۴۸۰ بهزیستی مشهد گفت: این روزها نیاز به مشاوره تلفنی بسیار افزایش پیدا کرده است. تنوع مراجعان و ساعت‌های مراجعه نیز بسیار زیاد شده و حتی جمعه‌ها و ساعت‌هایی که انتظار نداریم هم با ما تماس گرفته می‌شود.

راه‌های زیادی برای برقراری ارتباط با مشاوران و متخصصان روانشناسی برای استفاده از خدمات مشاوره حضوری و غیر حضوری وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. یکی از مرسوم‌ترین انواع مشاوره روانشناسی، مشاوره تلفنی است که طرفداران زیادی هم دارد.  در دوران کرونا به دلیل محدودیت‌های به وجود آمده به این شکل از خدمات مشاوره روانشناسی توجه ویژه‌ای شد.

سعیده طوفانی، مشاور خط ۱۴۸۰ بهزیستی مشهد، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مزایا و معایب استفاده از مشاوره تلفنی اظهار کرد: خط ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی برای مشاوره تلفنی برنامه‌ریزی شده که برای شرایط کرونا، موارد بحرانی و کمک‌های در لحظه است.

وی افزود: در دوران کرونا و بعد از آن بسیاری از مردم متوجه شدند که نیازی نیست مراجعه حضوری داشته باشند و می‌توانند به صورت تلفنی یا آنلاین نیز خدمات مشاوره را دریافت کنند. حتی برخی رویکردهای دقیق‌تر روانکاوی نیز مشاوره تلفنی را توصیه می‌کند.

طوفانی با بیان اینکه استفاده از مشاوره تلفنی یا آنلاین در جریان کرونا بیشتر مورد توجه قرار گرفت، عنوان کرد: مشاوره تلفنی بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دسترسی به مشاوره حضوری برای برخی اقشار و طبقات اجتماعی ناممکن باشد. برخی مواقع به دلیل هزینه‌ها و کمک‌های اقتصادی از این مشاوره استفاده می‌شود. این روش مشاوره برای گروه‌های پرخطر، گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی و افرادی که در روستا یا مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند، یک مزیت است.

این مشاور ادامه داد: برخی قصد صحبت در خصوص موضوعاتی را دارند که تمایل ندارند در مواجهه مستقیم مطرح شود؛ مانند مسائل بسیار خصوصی، مسائل جنسی، تجربه‌ها، ترس‌ها، تمایلات و آرزوها. از این رو اینان بیشتر تمایل دارند به صورت ناشناس باقی بمانند. در برخی موارد نیز اشخاص مشهور به دلیل درج مشخصات و پرونده‌سازی تمایلی به ثبت اطلاعات خود ندارند.

وی با اشاره به معایب مشاوره تلفنی نیز تصریح کرد: یکی از معایب این روش مشاوره این است که مواجهه رو در رو وجود ندارد و رابطه درمانی به صورت چهره به چهره نیست. حالت چهره، ظاهر و بدن داده‌هایی برای درمانگر دارد که در این روش مشاوره از دست می‌رود. حتی تماس چشمی که برای برقراری همدلی با مراجع موثر است، از مراجع سلب می‌شود.

طوفانی خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌ها در خط ۱۴۸۰ عدم تمرکز است؛ به طور مثال هنگام تماس مراجعان در حال آشپزی یا انجام کارهای دیگری هستند و در همان حال با ما صحبت می‌کنند؛ در نتیجه هم حواس درمانگر و هم حواس مراجع پرت می‌شود؛ بنابراین ما مخاطب را از دست می‌دهیم. در بسیاری از مواقع اطراف مراجع سر و صدا شنیده می‌شود. در برخی مواقع تلفن از سمت ما یا آن‌ها قطع می‌شود؛ بنابراین باید مدت طولانی پشت خط منتظر بمانند که ممکن است بابت همین موضوع از دریافت مشاوره منصرف شوند.

این مشاور در خصوص تماس‌های بالا با خط ۱۴۸۰ گفت: این مرکز در سه شیفت صبح، ظهر و شب فعال است. تمایل داشتیم خط شب حذف شود اما حتی شب‌ها هم تعداد تماس‌ها بالاست و تماس‌های زیادی نیز از دست می‌رود.

۱۴۸۰ خط مشاوره تلفنی سازمان بهزیستی به صورت رایگان است و کارشناسان متخصص در حوزه‌های مختلف به افراد مشاوره می‌دهند.

کد خبر 70361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد