در رسانه| نرخ ۱۱ درصدی سالمندی در اصفهان/ تلاش برای ایجاد زیرساخت‌های شهر دوستدار سالمند

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به نرخ بالای سالمندی در اصفهان، گفت: نرخ سالمندی اصفهان بیشتر از نقاط دیگر کشور و نزدیک به ۱۱ درصد است.

به گزارش روابط عمومی اداره بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا ولی‌اله نصر، امروز (پنجشنبه‌، ۳ آذرماه) در نشست تخصصی محیط دوستدار سالمند، با اشاره به پیوستن اصفهان به جمع شهرهای دوستدار سالمند دنیا، اظهار کرد: شورای ملی سالمندان در سازمان بهزیستی کشور مستقر است و به تبع یکی از مطالبه‌گران اصلی حقوق سالمندان در کشور سازمان بهزیستی است. طرح پیوستن اصفهان به جمعیت شهرهای دوستدار سالمند دنیا نیز با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، شهرداری و استانداری اصفهان و مشاوره‌های داخلی و بین المللی آغاز شد.

وی گفت: مطالعاتی را در زمینه دسترسی پذیری مبلمان شهری، حمل و نقل آسان، هزینه‌های درمانی و... برای سالمندان بررسی کردیم تا بتوانیم مشکلاتی که در یک شهر دوستدار سالمند نباید برای سالمندان وجود داشته باشد را با برنامه ریزی‌های استانی مرتفع کنیم تا بتوانیم با حمایت نهادهای بین المللی و الگویی که از شهرهای دوستدار سالمند در دنیا می گیریم، اصفهان را به‌عنوان شهر دوستدار سالمند معرفی کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اعلام اینکه در حال حاضر نرخ سالمندی اصفهان بیشتر از نقاط  دیگر کشور و حدودا نزدیک به ۱۱ درصد است، بیان کرد: به صورت تقریبی ۶۰۰ هزار سالمند در شهر اصفهان زندگی می کنند. این آمار می‌تواند هم خوشحال کننده و هم ناراحت کننده باشد. خوشحال کننده از این منظر که امید به زندگی بالا رفته، بیماری‌های مسری و غیر مسری کنترل شده و جمعیت سالمندان زیاد شده و این موضوع یک موفقیت در سیستم بهداشتی درمانی تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: اما نگرانی این است که اگر ما زیرساخت‌های لازم را در استان اصفهان ایجاد نکنیم، جمعیت میان‌سالی که اکنون وجود دارند تا یکی دو دهه آینده به جمعیت سالمندان کشور می‌پیوندند، آن زمان بحران سالمندی در کشور ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، پیش بینی می شود در ۲۵ تا ۳۰ سال آینده از هر ۳ نفر ایرانی، یک نفر بالای ۶۰ سال باشد و اگر این اتفاق بیفتد و ما زیرساخت های خود را در کشور آماده نکنیم، نگهداری سالمندان با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

نصر یکی از معضلات بزرگ اصفهان را تنهایی سالمندان دانست و گفت: باتوجه به کاهش موالید، افزایش تک فرزندی خانواده‌ها، افزایش طلاق و افزایش زندگی در آینده نه چندان دور نگهداری سالمندان دچار تنش می‌شود که در حال حاضر هم بهزیستی متوجه این موضوع شده است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی تلاش می‌کند دستگاه‌های دیگر را متوجه این موضوع کرده و زیرساخت‌های شهری را برای حرکت و پویایی سالمندان مطللبه کند، افزود: در تمامی مواردی که یک فرد سالمند بخواهد وارد اجتماع شود و از آن بهره ببرد تا ما از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم لازم است زیرساخت‌های لازم فراهم شود.

وی با اشاره به هدف اصلی اصفهان از پیوستن به شهرهای دوستدار سالمند دنیا، خاطرنشان کرد: هدف اصفهان از پیوستن به جمعیت شهرهای دوستدار سالمند دنیا این است که زیرساخت‌های دوستدار سالمند در اصفهان ایجاد شود و با همکاری دستگاه‌های متولی و مطالعات بین المللی، اصفهان را به محیطی تبدیل کنیم که سالمندان دغدغه‌ای به جز سالمندی خودشان نداشته باشند.

پیشتازی اصفهان در ایجاد محیط دوستدار سالمندان

مجتبی شاهمرادی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: پیوستن به شبکه‌های جهانی برای بهبود زندگی در دنیا تشکیل شده و شبکه دوستدار سالمندان یکی از این شبکه‌های اساسی در این عرصه تلقی می‌شود. امروز شهر اصفهان این افتخار را کسب کرده که به این شبکه بپیوندند.

وی گفت: اصفهان، شهری است که روح ویژه‌ای دارد و تجلی آسمان در همه‌مکان‌های آن مملوس است، اما این شهر باید در زیست جاری سالمندان را هم تکریم کند. در دوره جدید مدیریت شهری، شعار "اصفهان، شهر زندگی" است، بنابراین در این راستا تلاش می‌کنیم تا همه اقشار بتوانند در محیط مناسب، زیست مناسبی داشته باشند. در حال حاضر شیب جمعیت  به سمت سالخوردگی است، اما سعی می‌کنیم شهر را به‌عنوان فضای مناسب سالمندان آماده کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، با اعلام اینکه اصفهان در ایجاد محیط دوستدار سالمند پیشتاز است، گفت: در این راستا فعالیت‌های شهر اصفهان در اختیار سایر کلان شهرها قرار گرفته، اما صرفا فضای شهر برای زیست سالمندان نباید فراهم شود. ما به گونه‌ای فعالیت کنیم که آن‌ها بتوانند از همه فعالیت‌های عمومی استفاده کنند. البته در یک سال اخیر در این زمینه به خوبی کار شده و حتی یارانه‌های خاص هم به سالمندان تعلق گرفته، ولی بازهم نیازمند  توجه بیشتر سایر دستگاه ها هستیم.

به گزارش ایسنا، وی در خاتمه خاطرنشان کرد: جمعیت زنان سالمند در شهر اصفهان افزایش پیدا کرده که بخشی از آن‌ها سرپرست خانواده هستند و باید از آن‌ها به خوبی حمایت شود، اما هیکچدام از فعالیت‌ها تداوم نخواهد یافت مگر اینکه مجموعه های مردمی هم  به یاری دستگاه‌های مسئول بپیوندند.

کد خبر 68662

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد