در رسانه| صندوق ملل متحد از اقدامات اصفهان در مورد ایجاد شهر دوستدار سالمند حمایت می‌کند

نماینده صندوق ملل متحد در ایران، گفت: در ایران باید منابع را برای حمایت از سالمندان تامین کرد، به موضوع سالمندی در برنامه ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ توجه زیادی می‌شود یکی از این موارد کرامت افراد سالمند و معلول است و امیدواریم اصفهان بتواند در سطح بین‌المللی مطرح شود و صندوق ملل متحد هم از این اقدامات این شهر حمایت می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایراسین، «ساتیا دورایس وامی» نماینده صندوق ملل متحد در ایران، صبح امروز پنجشنبه _سوم آذرماه_ در نشست تخصصی محیط دوستدار سالمند در ارتباط آنلاین با اصفهان، اظهار کرد: در ایران باید منابع را برای حمایت از سالمندان تامین کرد، به موضوع سالمندی در برنامه ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ توجه زیادی می‌شود که یکی از این موارد کرامت افراد سالمند و معلول است و از سال ۲۰۱۹ شهر اصفهان افتخار دارد که اولین شهر دوستدار سالمند در ایران باشد و امیدواریم این شهر بتواند در سطح بین‌المللی مطرح شود و صندوق ملل متحد هم از این اقدامات اصفهان حمایت می‌کند.

افزایش طول عمر به معنای سالمندی سالم نیست

در ادامه این ارتباط آنلاین در این نشست تیاگو هریک دی سا نماینده سازمان بهداشت جهانی در محیط دوستدار سالمند، اظهار کرد: درحالی که موفق شدیم طول عمر جوامع را زیاد کنیم اما روند این طول عمر به صورت سالم نیست و سالمندی سالم نداریم به همین دلیل برای ایجاد طول عمر بیشتر همراه با سلامتی باید تلاش کرد.

وی با بیان اینکه در بحث سالمندی موضوع شهرنشینی اهمیت بسیاری دارد، افزود: هر روز جمعیت بیشتری به سمت شهرها می‌آیند و تا سال ۲۰۵۰ نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت جهان شهرنشین خواهند بود و در عصر دوستدار سالمند تمام شهرهای بزرگ و کوچک باید اقداماتی برای این امر داشته باشند.

محیط دوستدار سالمند فرصت طول عمر بیشتر با سلامتی را برای سالمندان فراهم می‌کند

نماینده سازمان بهداشت جهانی در محیط دوستدار سالمند تصریح کرد: موضوعاتی نظیر تغییر اقلیم و بحران‌های پی‌درپی جهان، بستری ایجاد کرده است که اهمیت شهرهای دوستدار سالمند را بیشتر می‌شود، در این راستا در سال ۲۰۱۰ سازمان بهداشت جهانی شبکه شهرهای دوستدار سالمند را تشکیل داد که توجه به این بحث مهم جهانی در مورد محیط دوستدار سالمند فرصت طول عمر بیشتر سالم را برای سالمندان فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: توجه به موضوع سالمندی سالم در سازمان ملل حول این محور است که افراد سالمند تقویت شوند تا زندگی آنها بهبود یابد، محیط دوستدار سالمند قطعا سالمندی فعال و سالم را تقویت می‌کند و کارکرد و عملکرد این افراد را ارتقا می‌دهد تا بتوانند در شهرها تردد داشته باشند.

هریک دی سا ادامه داد: برای ایجاد زندگی سالم برای یک فرد سالمند باید دید محیط زندگی او از منزل تا محیط بیرون سالم و ایمن است یا خیر و آیا رویکرد برخورد افراد با سالمندان باکرامت است یا خیر و در کل باید بررسی کرد که زندگی آنها با چه مشکلاتی روبه‌رو است و باید چه اقداماتی برای دوستدار سالمند بودن ایجاد کرد که در این زمینه‌ها سازمان بهداشت جهانی در حال تدوین راهبردهایی برای شهرهای دنیاست.

گسترش شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند در ۵۱ شهر جهان

وی تصریح کرد: شبکه جهانی شهرهای دوسندار سالمند امروزه ۱۵۰۰ عضو دارد که همه اینها در تلاش برای ایجاد شهرهای دوستدار سالمند هستند و این شبکه جهانی در ۵۱ کشور جهان ۳۰۰ میلیون نفر را پوشش می‌دهد که شهر اصفهان هم یکی از آنهاست.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در محیط دوستدار سالمند تصریح کرد: تمام شهرها می‌توانند در این شبکه عضو شوند و می‌خواهیم افراد این شهرها از روش‌های جهانی الهام بگیرند و از سال ۲۰۲۱ تاکنون اصفهان همکاری خوبی با ما داشته است و امیدواریم بتوانند حرکت بیشتری داشته باشند و این شهر برای دیگر شهرها الهام‌بخش و الگو باشد.

وی با ابرازامیدواری از توجه بیشتر اصفهان به موضوع سالمندی سالم، ادامه داد: ایران برای سلامت نسل‌های آینده خود درحال انجام اقداماتی است و برنامه‌های بین‌المللی در سراسر جهان برای تثبیت این روند اجرا می‌شود و این امر به‌خاطر اهمیت موضوع سالمندی است تا شهرهای دنیا بتوانند بیشتر دوستدار سالمند باشند و ما هم بتوانیم برنامه‌های آنها را تقویت کنیم تا سال آینده بتوانیم به نتایج مهمی برسیم چراکه بیش از ۶۰۰ موضوع مختلف در مورد دوستدار سالمند بودن در شهرها مطرح شده و مقامات دولتی تا سمن ها درحال دنبال کردن اجرای این موضوعات هستند.

لزوم ایجاد روند سالمندی با عزت و کرامت

هریک دی سا با بیان اینکه افراد سالمند نیارهای خود را به خوبی می‌دانند، اظهار کرد: شهرهای عضو این شبکه باید در محوریت طرح‌های دوستدار سالمند باشند و مواردی که مانع از مشارکت سالمندان است را از نگاه آنها دریافت کنند چراکه ما تنها برای افراد سالمند کار نمی‌کنیم قطعا ما و فرزندان ما هم قرار است سالمند شویم و می‌توانیم برای نسل‌های سالمند آینده موثر باشیم.

وی با ابراز قدردانی از شهر اصفهان به عنوان یک شهر دوستدار سالمند، ادامه داد: این فعالیت یک سفر توسعه‌ای مستمر است و همواره این فرآیند تداوم دارد و بسیاری از شهرها در چرخه و مرحله پنجم اجرای مباحث شهرهای دوستدار سالمند هستند و اجرای بسیاری شاخص‌ها را تاکنون دنبال کردند اما این بحث یک چرخه مستمر است و امیدواریم فعالیت‌های اصفهان در تمام جهان الگو باشد و روند سالمندی افراد با عزت و کرامت باشد.

کد خبر 68641

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد