مشهد | بازدیدهای نظارتی از ۲۳۰ مرکز اقامتی و خدماتی تحت نظارت بهزیستی مشهد پایان یافت

۱۶۰ مرکز شبانه‌روزی تحت نظارت بهزیستی و ۷۳ مرکز مثبت زندگی در کلان‌شهر مشهد در طول ۱۵ روز مورد بازدید و ارزیابی قرار گرفتند.

به گفته مدیر بهزیستی شهرستان مشهد، این بازدیدها در پی تعیین ضرب‌العجل زمانی برای بازدیدهای نظارتی از کلیه‌ی مراکز تحت پوشش بهزیستی که توسط مدیران ستادی بهزیستی استان صورت گرفت انجام شد.
جواد بهنام گفت: این بازدیدها تماما در ساعات غیر اداری و به صورت سرزده صورت گرفت تا شرایط و کیفیت خدمات در مراکز، به دقت مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با بازدید از مراکز شبانه‌روزی که گروه‌های مختلف مددجویان در آنها مقیم هستند و خدمات دریافت می‌کنند، مراکز مثبت زندگی شهرستان مشهد نیز برای ارزیابی دوره‌ای مورد بازدید قرار گرفتند.
وی خاطر نشان کرد: در مراکز مثبت، این بازدیدها و چک‌لیست‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی کشور تهیه شده و کارشناسان بر حسب شرایط مراکز مثبت، آنها را تکمیل می‌کنند ملاک ارزیابی و رتبه‌بندی آنها می‌باشد و کارمزدهای مراکز مثبت نیز بر اساس همین ارزیابی و رتبه‌بندی پرداخت می‌شود.
بهنام با تأکید بر اینکه کیفیت خدمات، شرط اول ادامه‌ی کار هر مرکز است گفت: مددجویان مقیم مراکز اعم از فرزندان بدسرپرست و بی‌سرپرست، افراد آسیب‌دیده، معلولین، معتادان مقیم کمپ‌ها و همچنین مددجویان مقیم خوابگاه‌های موقتی و مراکز مداخله، اولویت‌های ما هستند و هر کار و فعالیتی در بهزیستی صورت می‌گیرد برای خدمت به آنها است.
وی افزود: بنا بر این هر چقدر ویترین و ظاهر مراکز و یا ابنیه و محیط فیزیکی را زیبا و دل‌انگیز نماییم اگر کیفیت خدمات به مددجویان عزیزمان کافی و مطابق استانداردهای ارائه شده نباشد، آن مرکز مورد تأیید ما نیست.
به گفته مدیر بهزیستی مشهد، مسؤولان فنی مراکز اعم از شبانه‌روزی و روزانه، نمایندگان و امین بهزیستی در این مراکز هستند و هر گونه مشکل و کاستی در خدمات را باید اول به صاحبان امتیاز و هیأت مدیره گزارش کنند و اگر رفع نقص نشد و محدودیت‌هایی برای مسؤول فنی قائل شدند وی باید این موارد را بلافاصله به صورت غیر محسوس به بهزیستی گزارش کند تا کارشناسان ما در فوریت اول خود، به بررسی این موارد بپردازند.
بهنام همچنین از صاحبان مراکز غیر دولتی تحت پوشش بهزیستی خواست یک سیستم خودنظارتی منظم و برنامه‌ریزی شده را در مراکز داشته باشند که از اتفاقات ناگوار و یا مسائلی که حقوق مددجویان عزیزمان را خدشه‌دار می‌کند پیشگیری شود.
وی ضمن تأکید بر رعایت دقیق دستور العمل‌های سازمان بهزیستی در مراکز خدماتی تحت نظارت گفت: در این دستور العمل‌ها همه مسائل و جزئیات خدمات از جمله فضای فیزیکی مورد نیاز، نیروی انسانی، شرایط فرهنگی، ویژگی‌های کارکنان، نحوه‌ی خدمت‌رسانی و برنامه‌های غذایی مددجویان مراکز به دقت قید شده و هیچ نکته‌ای از چشم دور نمانده است بنا بر این رعایت دقیق این دستورالعمل‌ها، می‌تواند از مسائل ناخوشایند و اتفاقات احتمالی پیشگیری نماید.
بهنام گفت: علاوه بر صاحبان مراکز و همجنین مسؤولان فنی، خانواده‌های مددجویان و سایر بستگان خدمت‌گیرندگان، هر گونه مشکل و کاستی که در خدمات مراکز مشاهده می‌کنند فورا به بهزیستی و کارشناسان مستقر در بازرسی مشهد گزارش کنند تا سریعا مورد بررسی قرار گیرد.
وی ادامه داد: به دلیل حجم بالای مراکز تحت پوشش بهزیستی در شهرستان مشهد، با وجود تلاش‌های شبانه‌رزوی حراست، بازرسی و کارشناسان ناظر مراکز، باز هم ممکن است مواردی از چشم ما دور بماند اما خدمت‌گیرندگان که به کلیه مراکز سر و کار دارند می‌توانند گزارشات یا مشاهدات خود را به ما منعکس کنند تا به آنها رسیدگی شود.
بهنام افزود: علاوه بر بازدیدهای نظارتی که در ده روز گذشته توسط بازرسان و کارشناسان تخصصی و همچنین مراکز تأمین توسعه از مراکز صورت گرفت، یک بازدید نظارتی ویژه از سوی تیم مدیریتی بهزیستی مشهد نیز به صورت سرزده و به صورت رندوم از میان مراکز نظارت‌شده صورت گرفت که چگونگی سیستم نظارت و ارزیابی کارشناسان ناظر نیز مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد.
وی یادآور شد: گزارش بازدیدهای نظارتی به ستاد بهزیستی استان ارسال گردیده و نتایج این گزارش در هفته‌ی آتی، در نشست تخصصی بهزیستی مشهد مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد تا چنانچه تصمیماتی در مورد مراکز دارای نقص و ضعف نیاز است گرفته شود.

کد خبر 62340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد