اجرای مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری در مراکز اجباری ترک اعتیاد

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: اجرای مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری در مراکز اجباری ترک اعتیاد در دستور کار بهزیستی قرار دارد.

مسعود فیروزی که در اختتامیه جشنواره ورزشی مددجویان مقیم مراکز ماده ۱۶ در کمپ حسن‌آباد مشهد سخن می‌گفت بر توانمندسازی اجتماعی مددجویان بهبودیافته از اعتیاد با ابزارهای مختلف و روش‌های علمی، تأکید کرد.
وی با بیان اینکه در برخی تقسیم‌بندی‌های کم‌توانی و ناتوانی، معلولیت اجتماعی یکی از انواع معلولیت‌ها محسوب می‌شود گفت: از دیدگاه ما، اعتیاد یکی از مظاهر معلولیت اجتماعی است زیرا فرد به خاطر عوارض ناشی از اعتیاد، علاوه بر اینکه دچار عزلت و انزوا می‌شود از بسیار مواهب زندگی اجتماعی نیز محروم می‌ماند.
وی با تأکید بر اینکه این کم‌توانی اجتماعی، ناشی از مقاومت اجتماعی و وجود موانع برای زندگی سالم است گفت: باید با کمک دولت، مسؤولان اجرایی، تشکل‌های بهبودیافتگان، همیاران داوطلب و آحاد مردم تمام تلاش خود را برای کاهش و در هم شکستن مقاومت اجتماعی بکار بگیریم تا بهبودیافتگان، فرصت زندگی دوباره و حضور مفید در جامعه را بدست بیاورند.
فیروزی با ابراز خوشحالی از برگزاری جشنواره‌ی ورزشی در مراکز ماده ۱۶ گفت: ما از این پس برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات فرهنگی هنری در مراکز اجباری را به طور جدی در دستور کار قرار می‌دهیم چون معتقدیم ورزش و هنر، دو مقوله‌ای است که در توانمندسازی بهبودیافتگان به مثابه‌ی یکی از گروه‌های معلولیت اجتماعی، تأثیر بسیار بالایی دارد.
وی خاطر نشان کرد: اعتماد به نفس، عزت نفس و جرأت‌مندی سه ویژگی‌ است که در نتیجه‌ی مشارکت فعال در رویدادهای گروهی و مسابقات فرهنگی هنری، رشد می‌یابد و زمینه‌ی توانمندی و حضور فعال اجتماعی را فراهم می‌سازد.
وی با اشاره به یک نظریه‌ی جامعه‌شناسی در خصوص خانواده‌ی گسترده و خانواده‌ی هسته‌ای گفت: در گذشته‌های دور تا همین قرن اخیر، خانواده به مفهوم محدود امروزی نبوده و شکل بسیار گسترده‌ای داشته که هنوز هم در بعضی جوامع عشیره‌ای و کوچ‌نشین باقی مانده است.

اجرای مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری در مراکز اجباری ترک اعتیاد

فیروزی گفت: در این خانواده‌ی بزرگ، اگر یک عضو دچار مشکل می‌شده، تمام افراد قبیله، عشیره یا خانواده‌ی بزرگ، او را یاری می‌کرده و مشکل و درگیری وی را حل می‌کرده‌اند.
وی خاطر نشان کرد: امروز که این خانواده‌ی گسترده در جامعه‌ی مدرن و صنعتی از میان رفته، گروه‌های داوطلب اجتماعی، جای آن را گرفته و به خانواده‌های هسته‌ای کوچک که دچار گرفتاری و درگیری ضعف و بیماری می‌شوند کمک می‌رسانند و در کنار آنها، مسؤولان اجرایی و دستگاه‌های دولتی از جمله بهزیستی، نیز در حدودی که بودجه و امکانات دارند به گرفتاری‌های اجتماعی و بحران‌های فردی و خانوادگی رسیدگی می‌کنند.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با یادآوری تاریخچه‌ی انجمن‌های معتادان گمنام در مشهد گفت: در آن سال‌های دور که کسی به این انجمن‌ها و تشکل‌ها اهمیت چندانی نمی‌داد ما در مجموعه‌ای که فعالیت داشتیم مکانی در اختیار آنها گذاشتیم و همان همکاری و همراهی، تشکیلات آنها را تقویت کرد و صدها بهبودیافته در این انجمن، به پاکی ماندگار دست یافتند.
وی اظهار داشت: خوشبختانه امروز به شرایطی رسیده‌ایم که هر معتاد در هر نقطه و لحظه‌ای اراده کند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این انجمن‌ها و تشکل‌ها دسترسی دارد و می‌تواند برای قرار گرفتن در چرخه‌ی بهبود و توانمند شدن اقدام کند.
در این جشنواره که با شرکت جمعی از مسؤولان قضایی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، اداره کل اتباع خارجی، مدیران تعدادی از کمپ‌های اجباری و مدیر کانون پرورش فکری برگزار گردید ۲۱ نفر از برگزیدگان جشنواره، هدایایی به رسم یادبود دریافت کردند.
این جشنواره به مدت یک ماه در دو رشته والیبال و تنیس روی میز برگزار شد.

اجرای مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی هنری در مراکز اجباری ترک اعتیاد

کد خبر 60234

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد