بهزیستی: شهرداری به تعهد ۱۶۰ میلیون تومانی در کمک به مرکز صدف عمل نکرده است

۹۲۵ کودک کار و خیابان از ابتدای آبان ۹۹ تا کنون از سطح شهر مشهد جمع‌آوری و تحت پوشش برنامه ساماندهی قرار گرفته‌اند.

کارشناس مسئول آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: از این تعداد حدود ۸۰ درصد جزو اتباع هستند که یا بازگشت به خانواده شده و یا اینکه شرایط برای بازگشت به خانواده مهیا نبوده و به فرایند توانمندسازی ورود کرده‌اند.

محمد غفاری زاده با تشکر از معاون دادستان در امور صغار و محجورین گفت: خوشبختانه در استان با کمک دادستانی، شرایط خوبی مهیا شده و نهادهای مختلف پای کار آمده‌اند که تا اینجا بخش مهمی از ریل‌گذاری توانمندسازی انجام شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در خصوص شناسایی کودکانی که بازگشت مجدد به چرخه آسیب‌ دارند اقداماتی برای خرید دستگاه اسکن عنبیه انجام شده که در روزهای اخیر اختیار خرید به خودمان واگذار گردیده و منتظر هماهنگی با سازمان بهزیستی کشور هستیم که این دستگاه خریداری شود.

وی گفت: اسکن عنبیه ما را از تکرار بازگشت کودکان به چرخه آسیب مصون می‌دارد و خانواده‌هایی را که با وجود تعهد بار دیگر کودکان‌شان را روانه کوچه و خیابان می‌کنند شناسایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کودکان جمع‌اوری شده قبل از ساماندهی و توانمندسازی طبقه‌بندی سنی می‌شوند گفت: هر کودک بر اساس مشخصات سنی و وضعیت فرهنگی و تحصیلی، در یک بازه زمانی مشخص نگهداری و مقدمات توانمندسازی وی انجام می‌شود.

دبیر کمیته ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد گفت: در غربالی که انجام می‌شود کودکان بر اساس الگوهای تعیین شده حداقل ۲۰ روز و حداکثر یک سال در مرکز صدف نگهداری می‌شوند و در صورت بلاتکلیف بودن یا با دستور قضایی به مراکز کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست واگذار می‌شوند.

غفاری‌زاده گفت: زمین بازی کودکان مرکز صدف که از تعهدات شهرداری بوده هنوز عملیاتی نشده و مبلغ ۱۶۰ میلیون تومانی که قرار بوده در این زمینه از سوی شهرداری هزینه شود هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی از مشکل بیمه خدمات درمانی کودکان کار و خیابان یاد کرد و گفت: با بیمه مکاتبه شده و در پاسخ متعهد شده‌اند که برای این کار اقدام کنند و دادستانی هم پیگیری مسئله بوده و هست.

غفاری‌زاده تصریح کرد: قرار است کل هزینه‌های درمان بیمارستانی این کودکان به صورت کامل و رایگان پرداخت گردد.

وی همچنین در زمینه رد مرز کردن کودکانی که جزو اتباع بوده و خانواده‌هایشان شناسایی نشده و یا مختصات اقامت ندارند با هماهنگی دفتر اتباع و کمیساریای پناهندگان رد مرز می‌شوند که البته این از اختیارات دفتر اتباع است و ما فقط این کودکان را تحویل اتباع می‌دهیم.

کد خبر 52535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد