۱۵ درصد مسافران ناوگان ریلی را افراد کم‌توان و ناتوان تشکیل می‌دهند

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در دیدار با مدیر کل راه‌آهن استان، از خدمات این نهاد در زمینه‌ی دسترس‌پذیری بخش‌های مختلف این سازمان برای افراد کم‌توان و ناتوان قدردانی کرد.

مسعود فیروزی صبح امروز به اتفاق دو معاون پشتیبانی و توانبخشی به دیدار مدیر کل راه‌آهن رفت تا از بخش‌های دسترس‌پذیر شده برای افراد دارای معلولیت، بازدید و با مدیران این نهاد در خصوص دسترس‌پذیری کامل‌تر ناوگان ریلی، گفتگو کند.

در این دیدار طرفین ضمن گفتگو در خصوص مناسب‌سازی ناوگان ریلی و سازه‌های وابسته برای افراد دارای معلولیت، بر همکاری در مستحدثات جدید در این زمینه تأکید کردند.

مدیر کل بهزیستی در این دیدار گفت: بر حسب نرم معمول کشوری ۱۵ درصد مسافرینی که از ناوگان ریلی استفاده می‌کنند افراد کم‌توان یا ناتوان هستند.

۱۵ درصد مسافران ناوگان ریلی را افراد کم‌توان و ناتوان تشکیل می‌دهند

تشکر از راه آهن به خاطر اقدامات مناسب‌سازی محیط

دبیر ستاد مناسب‌سازی خراسان رضوی افزود: افراد ناتوان همان معلولین شدید و خیلی شدید می‌باشند و افراد کم توان به سالمندان، مادران باردار، مصدومین حوادث، کودکان و مادران کالسکه‌دار اطلاق می‌شود که برای استفاده از محیط‌های فیزیکی، محدودیت‌هایی دارند و باید محیط برای آنها نیز دسترس‌پذیر شود.

فیروزی یادآور شد: شاهد اقدامات و برنامه‌های بسیار خوبی در زمینه دسترس‌پذیری خدمات راه‌آهن برای جامعه هدف بهزیستی هستیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی ادامه داد: هم از طرف دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی استان و هم از سوی بهزیستی به نمایندگی از افراد دارای معلولیت از اقدامات راه‌آهن در این زمینه تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به ایده‌ی یکی از مدیران سابق سازمان ملل گفت: ایشان می‌گفت اوایل ما فکر می‌کردیم که کشورهای توسعه یافته توجه بیشتری به معلولین می‌کنند اما بعدا متوجه شدیم که این طور نیست بلکه مسیر توسعه از توجه به معلولین می‌گذرد.

بعضی مدیران فقط رفع تکلیف می‌کنند

وی گفت: خوشبختانه تفکر دسترس‌پذیری در مدیریت راه‌آهن نهادینه شده و این ساختار فکری، همیشگی و پایدار است که امیدواریم این وضعیت در سایر سازمان‌ها نیز اتفاق بیفتد تا شاهد عمومی‌شدن فرهنگ دسترس‌پذیری در سطح مدیران باشیم.

فیروزی گفت: متأسفانه برخی ادارات و دستگاه‌ها در دسترس‌پذیری خدمات خود فقط رفع تکلیف می‌کنند یعنی مثلا دستشویی معلولین را محل نگهداری لوازم بهداشتی و ابزارهای تمیزکننده می‌کنند و یا درب را طوری طراحی می‌کنند که از داخل باز شود و امکان ورود معلول و بستن درب وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین شاهد رمپ‌هایی در ادارات هستیم که شخص غیر معلول هم بسختی می‌تواند از آنها بالا برود.

وی گفت: در جلسه اخیر ستاد مناسب‌سازی استان مقرر شد که یک بانک اطلاعاتی از وضعیت دسترس‌پذیری توسط دستگاه‌های مختلف فراهم شود و با راه‌اندازی این سامانه، قطعا دستگاه‌هایی که همکاری و همراهی بیشتر و کامل‌تری در زمینه دسترس‌پذیری دارند مشخص شده و مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند.

۱۵ درصد مسافران ناوگان ریلی را افراد کم‌توان و ناتوان تشکیل می‌دهند

فرهنگ مناسب‌سازی باید در بین دستگاه‌ها نهادینه شود

مدیر کل راه‌آهن نیز در این دیدار با اشاره به وضعیت افراد دارای معلولیت در سیدنی استرالیا گفت: ما چند ماهی را به مناسبتی در این شهر بودیم و شاهد حضور بسیار زیاد افراد دارای معلولیت در سطح شهر بودیم که باعث تعجب شد.

مصطفی نصیری گفت: وقتی دقت کردیم متوجه شدیم به خاطر اینکه کل محیط، از همه جهت مناسب‌سازی شده بود این مسئله باعث حضور معلولین در جامعه شده بود و آنها مانند سایر شهروندان در محیط بیرون حضور داشتند و زندگی‌شان مانند سایرین بود.

وی از عدم حضور معلولین در شهر مشهد یاد کرد و گفت: متأسفانه اینجا معلولین کمی در سطح شهر می‌بینیم که این امر نشان دهنده‌ی آن است که محیط برای حضور آنان فراهم نیست.

نصیری گفت: باید به نوعی اجبار در کار باشد که هر سازه و ابزاری ساخته می‌شود برای افراد دارای معلولیت طراحی شود و تفکر طراحی برای معلولین در بین مسؤولین و مدیران و سایر صنوف و حرفه‌ها جایگیر و نهادینه شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب، این جزو فرهنگ ساخت و ساز می‌شود که همه این موضوع را در دستور کارشان داشته باشند و همه‌ی کاربری‌های جامعه مناسب حضور معلولین شود.

واگن خاص معلولین در همه قطارها

نصیری افزود: افراد دارای معلولیت، استعدادها و توانمندی‌های ویژه‌ای دارند که باید هم با حضورشان در جامعه از امکانات اجتماعی بهره‌مند شوند و هم با توانمندیهایشان به جامعه خدمات بدهند.

وی ضمن قدردانی از بهزیستی به خاطر مطالبه‌گری خواست‌های افراد دارای معلولیت و سایر توانخواهان گفت: ما تا آنجا که توانسته‌ایم سعی کرده‌ایم استانداردها و معیارهای مناسب‌سازی را در سازه‌ها، سکوها، واگن‌ها و سایر محیط‌های فیزیکی رعایت کنیم و اگر مطالبه‌ی بیشتری باشد واگن‌های خاص معلولین را نیز در همه قطارها پیش‌بینی خواهیم کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که زمینه حضور و اسکان زائرین و مسافرین دارای معلولیت در مشهد فراهم گردد و ناوگان ریلی هم پا به پای سایر نهادها در این زمینه خدمات خود را افزایش می‌دهد.

کد خبر 50584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد