در رسانه | گناباد | ۱۷ میلیارد ریال برای توانمندسازی مددجویان بهزیستی گناباد پرداخت شد

گناباد- ایرنا- رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: از ابتدای امسال ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای توانمندسازی مددجویان زیر پوشش در این شهرستان پرداخت شده است.

علی آراسته روز یکشنبه در نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی گناباد افزود: از این میزان ۱۶ میلیارد ریال در قالب تسهیلات قرض الحسنه برای اشتغال معتادان بهبود یافته و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال هم به صورت کمک بلاعوض به معلولان ساکن روستاها تعلق گرفته است.
وی ادامه داد: سال گذشته نیز ۳۷ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به معتادان بهبود یافته شهرستان پرداخت شده بود.
رییس اداره بهزیستی گناباد گفت: با وجود اقدامات ادارات و مسوولان دست اندرکار برای پیشگیری از اعتیاد در گناباد، بسیاری از معتادان بعد از ترک اعتیاد از نظر شغلی بلاتکلیف هستند که اگر به اشتغال آنها توجه اساسی نشود، امکان بازگشت آنان به سمت مواد مخدر زیاد است.
آراسته با اشاره به اینکه ساماندهی و توجه به اشتغال معتادان بهبود یافته، در کاهش بسیاری از آسیبهای اجتماعی گناباد موثر است، از دستگاههای اجرایی و متولیان مربوطه خواست با اجرای طرحها و مشوقهای حمایتی به این مساله توجه اساسی داشته باشند.
وی اضافه کرد: فعالیت دستگاههای اجرایی و ارگانهای ذیربط در زمینه درمان، پیشگیری و آموزش آسیب های مواد مخدر برای افزایش اثربخشی مطلوب، نیازمند وحدت رویه بیشتر و پرهیز از موازی کاری است.
آراسته گفت: طرح توانمندسازی مبتنی بر جامعه ویژه معلولان (CBR) از سال ۱۳۸۷ در سطح کشور و به دنبال آن گناباد آغاز شد و تاکنون در ۸۴ روستای این شهرستان طرحهایی با همکاری سایر دستگاههای اجرایی و بخش های ذیربط شامل دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت، خانه های بهداشت، فرمانداری و غیره در قالب طرحهای متعدد اجرا شده و یا در دست اقدام قرار گرفته است.
وی اظهار داشت این طرح که به آموزش و توانمندسازی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی معلولان توجه اساسی دارد، در آینده نزدیک علاوه بر روستاها در حاشیه شهر گناباد هم اجرا می شود.
فرماندار گناباد هم با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای بخشهای مختلف برای توانمندسازی معلولان و معتادان گفت: مشوقها باید به گونه ای اعمال شود که این افراد را وابسته خاص به کمکها و خدمات دستگاههای اجرایی حمایتی نکرده و موجب توانمندسازی حرفه ای آنان شود تا به تدریج به خوداتکایی لازم دست یابند.
حامد قربانی گفت: باتوجه به مسن بودن شهرستان گناباد از نظر جمعیتی و از طرفی وجود ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی از جمله مراکز متعدد دانشگاهی و فرهنگی، باید از قابلیتهای این بخشها و کارکردهای کارگروه اجتماعی و فرهنگی برای توانمندسازی افراد زیر پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از پیش بهره گرفت.
پنج هزار و ۵۰۰ مددجو زیر پوشش خدمات بهزیستی گناباد قرار دارند و ۱۳ مرکز خیریه برای جلب مشارکتهای مردمی تحت نظارت این اداره فعالیت دارد.
پنج کمپ ترک اعتیاد ویژه بانوان و آقایان در گناباد فعال است.
مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

کد خبر 46634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد