در رسانه | مصائب کودکان‌کار در آستانه بازگشایی مدارس و شروع فصل سرما/ بهره‌کشی از کودکان، مصداق کودک‌آزاری است

گروه استان‌ها- چه دردناک است که دوران کودکی و نوجوانی را بدون لمس‌کردن بگذرانیم و از میان کودکی پا به دنیای واقعی زندگی بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، هنوز ظهر نشده بود که برگشتم به خانه و وارد کوچه که شدم چشمم به کودک کاری افتاد که کیسه بارهایش بزرگتر از خودش بود و زیر نم‌نم باران با دلی پر امید مشغول جداسازی زباله‌ها بود، پسرکی که سردی هوا سرخی کمرنگی به روی گونه‌ها و بینی‌اش انداخته بود و  قطره‌های باران روی موهایش موج می‌زد، زیر نم نم باران سطل زباله‌ها را به سرعت هم می‌زد، جلو رفتم و پرسیدم چرا کار می‌کنی؟ مگر مدرسه نمی‌روی؟ الان باید سر درس و مشقت باشی...

پسرک لبخندی زد و گفت وقت ندارم درس بخوانم، پرسیدم خانواده داری؟ پدرت چرا کار نمی‌کند؟ گفت پدرم خیلی پیر است و نمی‌تواند کار کند و من مجبورم خرج خانواده‌ام را بدهم. او سه خواهر داشت و نان‌آور یک  خانواده ۶ نفره بود.

این سئوال به ذهنم رسید که این پسرک کم سن و سال که به جای نشستن پشت نیمکت و درس و البته این دو سال اخیر را باید گفت نشستن پای تبلت و کلاس مجازی، مشغول کار و مسئولیت زندگی چند نفر دیگر است، با این پول کم مگر می‌تواند مایحتاج یک خانواده را تامین کند؟ اما پسرک خوش‌قلب و مهربان از درآمدش راضی بود و می‌گفت با همین مقدار درآمد، خرج خانواده‌ام را می‌دهم و خوشحالم....

درسته که کودکان کار از درآمدزایی و خرجی‌دادن به افراد خانواده احساس رضایت و خوشحالی دارند اما نقش مسئولان در این زمینه  چیست و چه برنامه‌هایی برای این موضوع درنظر گرفتند تا این بزرگ مردان کوچک هم بتوانند مانند سایر همسالان خود کودکی کنند، بازی و تحصیل و سرگرمی داشته باشند. باید دید در آستانه شروع حضوری سال تحصیلی ۱۴۰۰ و از طرفی سرمای زمستان در زمینه ساماندهی کودکان کار چه برنامه‌ای از سوی مسئولان تدارک دیده شده است.

در رسانه | مصائب کودکان‌کار در آستانه بازگشایی مدارس و شروع فصل سرما/ بهره‌کشی از کودکان، مصداق کودک‌آزاری است

مدیرکل بهزیستی استان خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با تسنیم بر شناسایی علل و عوامل مبنایی وجود کودکان کار و خیابان تأکید کرد و اظهارداشت: فعالیت‌های توانمندسازی کودکان کار و خانواده‌هایشان باید بر مبنای علمی و تخصصی انجام شود که بهزیستی این کار را در مراکز غیر دولتی تحت نظارت خود انجام می‌دهد. مددکاران بهزیستی سال‌ها در این زمینه کار کرده‌اند و با مسائل و مشکلات کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آسیب دیده آشنایی کامل دارند.

مسعود فیروزی برای فرایند توانمندسازی سه ویژگی تعریف کرد و گفت: پیوستگی، فراگیری، و جامعیت و ارتقاء قابلیت‌های فرد آسیب‌دیده باید در یک فرایند توانمندسازی منظور شود تا توانمندسازی به معنای واقعی محقق شود.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان‌رضوی با اشاره به طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان مشهد گفت: همه دستگاه‌های وظیفه‌مند طبق آیین نامه باید وظایفه‌شان را انجام دهند تا این فرایند به نتیجه مطلوب برسد. مشکل اصلی در خانواده این کودکان است که حل این مشکل باید در برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت و نیز توسط دستگاه‌های مختلف و همچنین در برنامه ریزی کلان کشور صورت گیرد.

وی مراکز مثبت زندگی را کار طلایی بهزیستی نامید و گفت: این مراکز که در محلات تأسیس شده اند می‌توانند کار تخصصی توانمندسازی کودک و خانواده را انجام دهند.

فیروزی تصریح کرد: با توجه به اینکه، بهره‌کشی از کودکان، از مصادیق کودک‌آزادی محسوب می‌شود و برای آن در قانون جرم تعریف شده، لذا این کودکان توسط نیروهای انتظامی، شهرداری و ۱۲۳ از سطح شهر جمع‌آوری شده و با دستور قضایی به مرکز صدف ارجاع داده می‌شوند. در این مرکز در دو دوره ۲۱ روزه، خدمات مختلف توانمندسازی برایشان انجام و زمینه‌های بازگشت کودک به دامن خانواده مهیا می‌شود.

در رسانه | مصائب کودکان‌کار در آستانه بازگشایی مدارس و شروع فصل سرما/ بهره‌کشی از کودکان، مصداق کودک‌آزاری است

ساماندهی ۷۵۰ کودک کار و خیابانی در مشهد

محمدابراهیم حسینیان، مسئول امور آسیب‌دیدگان شهری شهرداری مشهد نیز در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه در حال شناسایی کودکان کار بیشتری هستند، اظهار داشت: طی سال جاری در مجموع ۷۵۰ کودک کار و خیابان در مشهد شناسایی شده‌اند که مصاحبه اولیه از آنان انجام شده است.

به گفته وی وضعیت این کودکان پس از شناسایی و مصاحبه اولیه بصورت کیفی و مورد محور مور بررسی قرار می‌گیرد و طبق بررسی‌ها به سازمان‌های مربوطه معرفی می‌شوند.

مسئول امور آسیب‌دیدگان شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه از این تعداد ۸۰ درصدشان غیرایرانی هستند، متذکر شد: ۶۳۵ نفر از این کودکان تحویل خانواده شده و بقیه به مراکز تحت نظارت بهزیستی معرفی شده اند. دوره‌ جدید طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی با همکاری ۱۱ سازمان و طبق آیین نامه دستگاه قضایی از آبان‌ماه سال گذشته آغاز شده و ادامه دارد.

وی با تاکید براینکه ساماندهی و توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان نیازمند اعتبارات بسیاری است، خاطرنشان کرد: امیدواریم علاوه بر اعتبارات سازمان بهزیستی، از کمک‌های سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری بهره‌مند شویم.

حسینیان ادامه داد: از کل ۷۵۰ نفر کودک شناسایی شده ۲۲۰ نفر ایرانی و بقیه غیرایرانی هستند که در بین ۱۵۶ فرزندی که تحویل مراکز بهزیستی شده یا در مرکز صدف نگهداری می‌شوند، ۴۳ نفرشان دختر و بقیه پسر هستند که کمترین کودک ساماندهی شده ۶ ساله و بزرگ‌ترین آن‌ها ۱۸ ساله است.

وی از تحویل ۸۰ کودک به مؤسسه همراز گلستان خبر داد و افزود: این مؤسسه کار حمایتی آموزشی و توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان را انجام می‌دهد و با یک موسسه‌ دیگر نیز در حال ارزیابی و عقد قرارداد هستیم که دومین مرکز غیردولتی همکار طرح خواهد بود.

مسئول امور آسیب‌دیدگان شهری شهرداری مشهد درباره تشخیص هویت کودکان اظهار داشت: در حال رایزنی برای نصب دستگاه اسکن عنبیه در مرکز صدف هستیم که هویت کودکان برای همیشه شناسایی و در بانک اطلاعاتی کشور ثبت شود تا امکان بازگشت کودکان به این چرخه با هویت دیگر، منتفی شود. با تهمیداتی که توسط دستگاه قضایی و اداره اتباع اندیشیده شده، برگشت به چرخه را نداشته‌ایم و تمام کودکانی که تحویل خانواده داده شده‌اند، در فرایند توانمندسازی قرار گرفته‌اند.

کد خبر 46096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد