در رسانه| افزایش آمار مستمری‌بگیران بهزیستی خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به افزایش آمار مستمری بگیران از ابتدای سال جاری، عنوان کرد: در فروردین ماه سال جاری با اختصاص اعتبار جدید تعداد ۶ هزار و ۷۶ مورد از درخواست‌های پشت نوبت مستمری تایید شده است که اکثراً از ردیف حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده بوده است.

مسعود فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به توجه ویژه به جامعه هدف بهزیستی از ابتدای دولت سیزدهم، اظهار کرد: تا ابتدای این دولت کمتر از۵۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت مستمری دریافت می‌کردند و امروزه بالای ۱۰۰ هزار نفر دریافت کننده مستمری داریم. می‌توان گفت به همان میزان تعداد مستمری بگیری که از بدو تشکیل بهزیستی در خراسان رضوی، تا ۳ سال گذشته داشته‌ایم از ابتدای این دولت شاهد افزایش بوده‌ایم. به طوری که امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که هم در کشور و هم در استان که حتی یک فرد دارای معلولیت پشت نوبت مستمری نداریم.

وی با یادآوری افزایش بیش از ۳ برابری افراد دریافت کننده حق پرستاری از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، ادامه داد: کمک‌هزینه خرید لوازم بهداشتی برای همه معلولان بسترگرا که الزام به استفاده از لوازم بهداشتی و خاصی دارند، پرداخت شده است. همچنین کلیه معلولان ضایعه نخاعی مستمری، حق پرستاری و هزینه لوازم بهداشتی دریافت می‌کنند.

۱۲۵ هزار و ۶۳۵ نفر مستمری بگیر در استان خراسان رضوی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص تعداد مستمری بگیران استان تصریح کرد: درحال حاضر تعداد مستمری بگیران استان ۱۲۵ هزار و ۶۳۵ نفر است که از محل‌های مختلف مستمری دریافت می‌کنند. برخی افراد بر حسب شرایط ممکن است از دو محل مستمری دریافت کنند که در مجموع ۱۳۸ هزار و ۶۱۰ واریزی انجام می‌شود.

فیروزی با اشاره به افزایش آمار مستمری بگیران از ابتدای سال جاری، عنوان کرد: در فروردین ماه سال جاری با اختصاص اعتبار جدید تعداد ۶۰۷۶ مورد از درخواست‌های پشت نوبت مستمری تایید شده است که اکثرا از ردیف حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده بوده است.

وی با یادآوری افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان بهزیستی خاطرنشان کرد: افزایش ۳۰ درصدی مستمری مددجویان سازمان درحالی بوده است که امسال شاهد افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان بوده‌ایم. امسال مستمری یک نفره حدود ۱ میلیون و مستمری خانواده ۴ نفره حدود ۳ میلیون تومان ارزیابی شده است. برای تمام افرادی که واجد شرایط حق پرستاری هستند و در دهک یک و دو قرار گرفتند نیز حق پرستاری برقرار شده که فعلا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است‌ و اگر افزایش ۳۰ درصدی برای این بخش نیز اعمال شود این مبلغ  به حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید. بنابراین یک خانواده چهار- پنج نفره که مستمری و حق پرستاری می‌گیرد، مجموعا چیزی حدود ۶ میلیون تومان دریافت می‌کنند که کمک‌ هزینه‌های خرید لوازم بهداشتی به این مبالغ اضافه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص زمان پرداخت مستمری‌ها در هرماه گفت: هرماهه لیست مددجویان مشمول مستمری از طریق بهزیستی کشور برداشته شده و در تاریخ بیستم هرماه به حساب رفاه مددجویان واریز می‌شود.

تاکنون گزارشی مبنی بر عدم واریزی مستمری مددجویان بهزیستی نداشته‌ایم

فیروزی افزود: تاکنون گزارش موثقی از سوی شهرستان‌ها مبنی بر عدم واریزی مستمری مددجویان اعلام نشده است‌. برخی از ماه‌ها به دلیل استعلام شماره شبای مددجویان جدید ممکن است برای این افراد مستمری با تاخیر واریز شود، اما در نهایت پرداخت‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه هرساله شاهد افزایش مبالغ پرداختی به مستمری بگیران بوده‌ایم، تاکید کرد: اینکه امروزه ما حتی یک معلول پشت نوبت مستمری در کشور نداریم، نشان دهنده آن است که توجه ویژه‌ای به این بخش شده است، اما از طرفی تورم، شرایط اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه همه دست به دست یکدیگر داده‌ و نمی‌گذارد اهمیت و شیرینی اقدامات انجام شده به خوبی دیده شود. با توجه به وجود این تورم، هنوز باید توجه بیشتری به این بخش شود. امیدواریم امسال بازهم شاهد چنین اقداماتی باشیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه مسائل دیگری از جمله توانمندسازی معلولان مورد توجه بهزیستی است، تصریح کرد: با تسهیلات و کمک‌ هزینه‌های اشتغال به معلولان، سهم بیمه‌ای پرداختی و هزینه ارتقاء کارایی که به کارفرمایان به کارگیرنده معلولان داده می‌شود، بخشی از انرژی و تلاش سازمان معطوف به این بوده که شرایط اشتغال برای معلولان در کنار کمک‌هزینه‌های دریافتی زندگی آن‌ها مهیا شود.

مستمری، تنها خدمت ارائه شده به معلولان نیست

فیروزی با تاکید بر اینکه مستمری تنها خدمت ارائه شده به افراد دارای معلولیت نیست، اضافه کرد: علاوه بر پرداخت کمک‌هزینه درمان و هزینه تمام جلسات پزشکی مثل کاردرمانی و گفتاردرمانی بر اساس فاکتورهای ارائه شده، کمک هزینه خرید مسکن یا احداث مسکن به صورت بلاعوض برای یک فرد دارای معلولیت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و برای دوفرد دارای معلولیت مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود. همچنین کمک‌های غیر مستمر زیادی مثل ودیعه مسکن و خرید لوازم بهداشتی نیز برای معلولان پرداخت می‌شود. با این وجود اما امیدواریم که هنوز با توجه به میزان مشکلاتی که افراد دارای معلولیت دارند درکنار تمام خدمات و ‌توجهی که در دولت سیزدهم به این افراد شده بازهم شاهد این باشیم که در ارتباط با تامین هزینه‌ها و معیشت زندگی این افراد کمک‌های بیشتری بشود.

وی با اشاره به اینکه از این ماه ظاهرا مقرر شده است که مستمری‌ها توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها مستقیماً به حساب مستمری بگیران پرداخت شود، یادآور شد: این فرایند به منظور پرداخت با نظم و هماهنگی بهتر انجام شده است. در خصوص عیدی و مبلغ مابه‌التفاوت نیز هنوز چیزی تحت عنوان عیدی یا مابه‌التفاوت به مستمری بگیران سازمان پرداخت نشده است.

لزوم توجه ویژه به جامعه معلولان

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه افراد دارای معلولیت بزرگترین اقلیت جامعه جهانی هستند، خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات و شرایط این افراد برای اینکه بتوانند به یک زندگی مستقل ادامه دهند، نیازمند این است که مردم، حاکمیت، مدیران، مسئولین و کلیه اقشار جامعه توجه ویژه‌ای به این افراد داشته باشند.

فیروزی با بیان اینکه بخشی از توجه به جامعه معلولان مالی و بخشی دیگر فرهنگی است، عنوان کرد: مطالبات اقتصادی مساله بسیار مهمی است و باید به آن توجه شود اما مطالبات فرهنگی نقش بسیار مهمی دارد. توجه به توانمندسازی‌های معلولان بسیار حائز اهمیت است‌. همواره اقدامات زیادی برای مناسب‌سازی و دسترسی پذیری افراد شده و نیازمند آن است که از نظر فرهنگی این اقدامات مورد توجه قرار گرفته و اطلاع‌رسانی شود. 

کد خبر 106229

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد