در بخش سمعک و باتری، پشت نوبتی نداریم؛ همه متقاضیان تحویل گرفته‌اند

معاون توانبخشی و کارشناسان هنری و ناشنوایان بهزیستی خراسان رضوی همزمان به مناسبت روز جهانی ناشنوایان با حضور در محل دفتر کانون ناشنوایان خراسان رضوی با اعضای هیأت مدیره این کانون دیدار و با آنها در خصوص مشکلات ناشنوایان گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار ما در این دیدار مدیر عامل کانون ناشنوایان، ضمن تبریک روز جهانی ناشنوایان، از معاونت توانبخشی بهزیستی به خاطر همکاری و خدمات متقابل تشکر کرد.

معصومه ترابی مقدم گفت: کانون در سال 65 تأسیس شد که به همت مرحوم تقی‌زاده انجام شد که اکنون در چهلمین روز درگذشت ایشان هستیم و این ضایعه را به تمام ناشنوایان استان تسلیت می‌گوییم.

وی ضمن اشاره به فعالیت‌های کانون و همکاری بهزیستی گفت: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر ما با آن روبرو هستیم این است که مددکاران مراکز مثبت زندگی در محلات مختلف، با زبان اشاره آشنا نیستند و لذا متوجه صحبت‌ها و درخواست‌های مددجویان کم‌شنوا و ناشنوا نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: ناشنوایان مقدار زیادی از ارتباط خود را از طریق لب‌خوانی و حرکات دهان برقرار می‌کنند که به خاطر ماسک کرونا، این ارتباط به حداقل می‌رسد.

وی افزود: بسیاری از مددجویان ما هنوز نمی‌دانند پرونده‌ی آنها در کدام مرکز مثبت زندگی قرار دارد و اطلاع‌رسانی کافی انجام نشده است.

ترابی مقدم ادامه داد: به خاطر محدودیت‌های کرونایی، مشکلات ناشنوایان بیشتر از گذشته شده و اگر مشکل ارتباط با مراکز مثبت زندگی برای ما حل نشود مشکلات جدی برای این عزیزان ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در باره‌ی اختصاص و تحویل سمعک به ناشنوایان، مراحل اداری زیاد است و افراد خیلی اذیت می‌شوند که اگر ممکن است این مراحل کاهش پیدا کند.

وی همچنین در خصوص اجاره‌ بهای محل کانون که به گفته‌ی او توسط خیرین تأمین می‌شود از بهزیستی خواست کمک‌کار این موضوع باشد.

ترابی مقدم خواستار کاهش هزینه‌های گفتار درمانی و افزایش آموزش حضوری در مدارس شد.

وی همچنین از بهزیستی خواست به خانواده‌های کم‌شنوا و ناشنوا که دچار مشکلات مالی شدید هستند توجه بیشتری صورت گیرد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این دیدار با قدردانی از مسؤولین و هیأت مدیره کانون ناشنوایان گفت: امسال تلاش کرده‌ایم بیش از گذشته،‌ مسائل و مشکلات ناشنوایان را مطرح و پیگیری کنیم و اطمینان داریم که نتایج بیشتری هم می‌گیریم.

حمیدرضا علیزاده در خصوص اشتغال ناشنوایان گفت: با کارآفرینان زیادی صحبت کرده‌ایم که ناشنوایان را بکارگیری کنند و خوشبختانه 140 کارفرما نیز در سطح استان، این عزیزان را بکارگیری نموده‌اند.

وی همچنین از متقاضیان اشتغال ناشنوا خواست درخواست خود را از طریق کانون به بهزیستی اطلاع دهند تا پیگیری شود.

وی همچنین از بهره‌برداری اپلیکیشن ناشنوایان برای فضاهای فرهنگی و محیط‌های گردشگری و نیز توسعه سامانه اعزام مترجم برای ناشنوایان به عنوان دو طرح مفید برای ناشنوایان نام برد که در این هفته انجام شده است.

وی با اشاره به جدید التأسیس بودن مراکز مثبت زندگی گفت: به هر حال در آغاز راه هستیم و مشکلات این مراکز به تدریج حل خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم دوره‌های آموزشی مجازی زبان اشاره برای این عزیزان برگزار کنیم که ناشنوایان در این زمینه مشکلی نداشته باشند.

علیزاده از اختصاص دو میلیارد تومان کمک نقدی برای تأمین سمعک و تجهیزات مرتبط ناشنوایان در سال گذشته خبر داد و گفت: همه‌ی متقاضیان سمعک، این وسیله‌ی کمک‌توانپزشکی را تحویل گرفته‌اند و خوشبختانه پشت نوبت سمعک نداریم.

کد خبر 43968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد