دفاع مقدس، افتخار ملی

تمام کشورهای جهان، سالگرد جنگ‌ها و نبردهایشان را گرامی می‌دارند و به بازماندگان جنگ‌ها، سربازان و رزمندگانی که در جبهه‌های جنگ در راه اهداف ملی و انسانی‌شان جان‌شان را از دست داده و یا نقایص و معلولیت‌هایی نصیب‌شان شده است احترام و حرمت می‌گذارند.

در ایران اسلامی اما، از آنجا که مطابق اعتقادات و سنن دینی ما، هر گونه جنگ توسط دولت و حکومت اسلامی، جهاد علیه کفر است و سربازان و رزمندگان دولت اسلامی، ‌ سربازان ولایت محسوب می‌شوند، لذا اگر در میدان و معرکه کشته شوند شهید هستند و اگر نقص و معلولیتی در نتیجه‌ی جنگ بر آنها وارد گردد، آنها صفت جانباز و ایثارگر خواهند یافت.

درجه‌ی شهید و مقام قربت او در مکتب اعتقادی ما، چیزی در حدود درجات اولیاء الله است و چنانکه برخی گفته‌اند شهیدان می‌توانند از دیگران شفاعت کنند و ضمانت آنها را داشته باشند. همچنین جانبازان جنگ، ایثارگر میدان جهاد علیه کفارند و هر عضوی که تقدیم اسلام کرده‌اند اعضای مادی، معنوی و جایگاهی بسیاری در دنیا و آخرت، به آنها پاداش داده می‌شود و از حرمتی معنوی نزد ائمه‌ی معصومین و اولیای خدا نیز برخوردار هستند.

هفته‌ی بزرگداشت دفاع مقدس، از همان اولین سال پس از پایان جنگ و حتی پیش از آن، برنامه‌ریزی و عملیاتی شد و اینک به یک سنت حسنه و یک ارزش ملی تبدیل گردیده که علاوه بر محاضر و مجالس رسمی و دولتی، در اقصی نقاط میهن عزیزمان به یمن و برکت وجود بسیجیان جان برکف و سپاهیان انقلاب اسلامی، گرامی داشته می‌شود و آیین‌ها و مراسمات ویژه‌ای در این هفته برگزار می‌گردد.

گلدسته‌ی این مراسمات، غبارروبی از مزار شهیدان و فاتحه‌خوانی بر این مقابر مقدس است. دیدار با خانواده‌ها و عزیزان شاهد، ایثارگر و آزاده که از بیت مقام معظم رهبری گرفته تا مسؤولان و مدیران اجرایی در تمام رده‌ها، عملیاتی می‌شود، برگزاری نمایشگاه‌های جنگ با زوایا و دیدگاه‌های هنرمندانه و خلاقانه، برگزاری مراسم خاطره‌گویی جانبازان و ایثارگران و فرزندان شاهد، قدرشناسی و تجلیل از بازماندگان دفاع مقدس و همچنین برگزاری مراسم جشن و شادمانی به مناسبت پاسداشت پیروزی بر دشمن، از جمله‌ی برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌گردد.

بهزیستی خراسان رضوی نیز همزمان با سایر نهادها و ارگان‌های کشور و استان، این هفته را با برنامه‌ها و مراسمات بسیار خاصی زینت بخشیده و در تمام سطوح، یاد این آیین ملی را گرامی می‌دارد.

به راستی هم باید علاوه بر اینکه خودمان در هر رده و سن و سالی هستیم از شهیدان‌مان و جانبازان‌مان به رسم نیکو یاد کنیم و تجلیل آنها را زینت قلب‌هایمان قرار دهیم، به فرزندان‌مان و نسل‌های آینده نیز بیاموزیم افتخارات ملی را بزرگ بشمارند و دلیران و شجاع‌مردانی را که در سخت‌ترین شرایط و با دشوارترین وضعیت مادی و معنوی، از جان و مال و زن و فرزند و خانواده و خوشی‌ها و نعمات دنیوی گذشتند و به فرمان رهبران کشورشان به صحنه‌های نبرد علیه دشمنان شتافته و خویش را فدای آرمان‌های ملی و اعتقادی‌شان کردند مورد قدرشناسی و بزرگداشت قرار دهند.

یادمان باشد افتخارات ملی و اعتقادی، جزو ذخایر فرهنگی هر ملت‌اند و ملتی که ذخایر فرهنگی‌اش بیش از سایر ملل باشد جایگاه استواری‌اش بلندتر و عظمت معنوی و سرمایه‌ی اجتماعی‌اش افزون‌تر است. چنین ملتی، سربلندتر می‌زید و سرافرازانه‌تر، تاریخ خویش را مرور می‌کند.

کد خبر 43589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد