سیاست بهزیستی، کوچک سازی مراکز شبانه‌روزی و استقلال تدریجی مددجویان است

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: سیاست کلی بهزیستی، کوچک‌سازی مراکز نگهداری و توانبخشی است و توسعه‌ی مراکز فعلی در دستور کار نیست.

دکتر مسعود فیروزی در مراسم آغاز به کار خانه‌های یک‌چهارم راهی در مراکز توانبخشی بیماران روانی مزمن آقایان و خانم‌ها در منطقه‌ی شاندیز مشهد، این صحبت‌ها را عنوان کرد.

خانه‌های یک‌چهارم‌راهی در شیوه‌نامه‌ی مراکز توانبخشی بیماران روانی مزمن، به مراکزی با ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر اطلاق می‌شود که بیمارانی که به وضعیت ثبات نسبی شناختی رفتاری دست یافته‌اند در قالب گروه‌های ۵ تا ۱۰ نفره به صورت نیمه مستقلی در این مراکز زندگی می‌کنند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در مراسم آغاز به کار دو واحد از این خانه‌های یک‌چهارم راهی گفت: مراکز و مجموعه‌های بزرگ توانبخشی شبانه‌روزی مثل شهید بهشتی، همدم و فیاض‌بخش بر مبنای نوع معلولیت، گروه سنی، خدمات ارائه شده به مددجویان و برخی معیارهای تخصصی دیگر، به مراکز کوچک تقسیم می‌شوند و هر مرکز مسؤول فنی و شیوه‌نامه‌ی مختص خود را خواهد داشت.

وی ادامه داد: به طور کلی، تشکیل و اداره‌ی مراکز بزرگ توانبخشی یا نگهداری در همه جای دنیا رو به از میان رفتن است و برنامه‌های سازمان بهزیستی نیز به سمت خانه‌ها و مراکز کوچک می‌رود.

وی تأکید کرد: در این مراکز هم به مددجویان خدماتی با کیفیت بهتر ارائه می‌شود و هم مسؤولان آنها نسبت به مسائل موجود، پاسخگویی بهتری خواهند داشت.

دکتر فیروزی یادآور شد: مراکز توانبخشی قرار است یک کوریدور تردد مددجو باشند و مددجویان نباید در این مراکز رسوبی شوند.

وی خاطر نشان کرد: توانبخشی واقعی آن است که مددجو پس از یک مدت زمان تعیین شده و منطقی به بهبود نسبی دست پیدا کند و به تدریج و با نظارت روان‌پزشکی و مددکاری به زندگی اجتماعی برگردد.

وی با بیان اینکه خدمات این مراکز کوچک، تخصصی‌تر و یارانه‌ی آنها نیز بیشتر است گفت: برای امسال به ازای هر مددجوی فاقد خانواده و سرپرست مؤثر ۳ میلیون تومان به مدیران مراکز پرداخت می‌شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: در هر یک از مراکز توانبخشی بیماران روانی مزمن، حداکثر سه خانه‌ی کوچک ۱۰ نفره مجوز داده می‌شود که مسؤول کلی آنها مدیر مرکز بزرگ است اما هر قسمت، مراقبین و مددکاران خود را دارد و آنها نسبت به بهبود و آماده‌سازی مددجو برای استقلال، پاسخگو هستند.

سیاست بهزیستی، کوچک سازی مراکز شبانه‌روزی و استقلال تدریجی مددجویان است

وی همچنین گفت: بعد از این مراکز که در بافت خود مرکز توانبخشی دایر می‌شود مددجو به خانه‌ی بین‌راهی منتقل می‌شود که در بافت شهری و در میان جامعه اما تحت نظارت مددکار و روان‌پزشک خواهد بود.

وی اضافه کرد: مددجو پس از این مرحله به خانه‌های مستقلی منتقل می‌شود که مانند افراد عادی وارد شغل و محیط زندگی اجتماعی خواهد بود و تا مدتی نظارت روان‌شناس و مددکار را خواهد داشت تا از استقلال کامل او اطمینان حاصل کنیم.

دکتر فیروزی گفت: حداکثر مدت اقامت مددجو در هر یک از این خانه‌های نیمه‌مستقلی و مستقلی، یک سال است و باید پس از گذشت این مدت، مددجو به مرحله‌ی بعدی توانبخشی برود و در نهایت از مرکز خارج و به جامعه باز گردد.

فرماندار طرقبه‌شاندیز نیز در این مراسم گفت: افرادی که این مجموعه‌ها را اداره می‌کنند انگیزه‌ی اقتصادی ندارند و بیشتر به خدمات انسانی می‌اندیشند.

محمد حسینی افزود: نگهداری بیماران روانی مزمن، کار دقیق و حساسی است و من به عنوان مسؤول شهرستان از این مدیران تشکر می‌کنم.

وی خاطر نشان کرد: اینجا با تصوری که به طور معمول از یک مرکز توانبخشی بیماران روانی مزمن داریم متفاوت است و آرامش زیادی در این مرکز ایجاد شده که نتیجه کار مددکاران، روان‌شناسان و پزشکان است.

وی با تشکر از مدیران بهزیستی و تبریک هفته بهزیستی به آنان گفت: کار بهزیستی در کاهش آسیب‌های اجتماعی، کاری دشوار است و همه‌ی دستگاه‌ها باید به این سازمان در جهت کاهش مشکلات اجتماعی، کمک کنند.

کد خبر 40401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد