دستور العمل شفاف‌سازی سازمان بهزیستی، فراگیر و جامع است

دبیر کمیته شفافیت بهزیستی خراسان رضوی گفت: دستورالعمل سازمان بهزیستی در زمینه‌ی شفاف‌سازی اداری و اجرایی، یک دستور فراگیر و جامع است و تمام امور اجرایی، عملیاتی، برنامه‌ای و حقوقی را در برمی‌گیرد.

زهراسادات ترحمی با بیان اینکه این دستور العمل در شورای معاونین بهزیستی استان برای اعضا به روشنی تبیین شده گفت: منتظر پیشنهادات معاونین و مدیران حوزه‌های اجرایی در زمینه‌ی عملیاتی کردن این دستور العمل هستیم و هفته‌ی آینده ، در دومین نشست کمیته‌ی شفافیت، این پیشنهادات را بررسی و چگونگی اجرای دستور العمل سازمان بهزیستی را به همه‌ی مدیران اعلام می‌کنیم.

وی تأکید کرد: اجرای این دستور العمل با جدیت و قوت پیگیری می‌شود و بر اساس آن، تمام برنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، قراردادها، نحوه‌ی برون سپاری وظایف و فعالیت‌ها، نحوه تعامل با مراکز غیر دولتی، آیین‌نامه‌های نظارتی و بسیاری دیگر از موارد باید به صورت شفاف و روشن و بدون ابهام در دسترس متقاضیان، ارباب رجوع، مخاطبان، جامعه هدف سازمان و محققان قرار گیرد.

وی اضافه کرد: یکی از طرق دسترسی عمومی به این موارد، انتشار در وب‌سایت سازمان و اعلام به رسانه‌هاست تا همه‌ی شهروندان در جریان اطلاعات و داده‌های مورد نیازشان در خصوص عملکرد و فعالیت‌های بهزیستی قرار گیرند.

مسؤول واحد مدیریت عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: خط قرمز شفافیت، مواردی است که حسب تشخیص بالاترین مقام سازمان و یا نهادهای امنیتی استان، محرمانه تشخیص داده شده و جزو  اسناد طبقه‌یندی محسوب می‌شود که انتشار آن، ایراد قانونی دارد.

ترحمی افزود: به جز این موارد، همه‌ی اسناد و مدارکی که حاوی عملکرد و فعالیت‌های بهزیستی است می‌تواند در دسترس عموم قرار گیرد و هیچ منعی برای اطلاع شهروندان از مفاد آنها وجود ندارد.

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: بخش مهمی از فعالیت‌های بهزیستی در سال‌های اخیر، برون‌سپاری شده و در نتیجه، قسمتی از شفافَ‌سازی‌ها به مراکز غیر دولتی مرتبط است که مکاتبات لازم با این مراکز نیز انجام شده و مقرر گردیده که اطلاعات و داده‌های مربوط به فعالیت‌ها، چگونگی کار در مراکز، مسائل مالی، مشارکت‌های مردمی، خدمات توانبخشی مراکز و مانند اینها باید در اختیار همگان قرار گیرد.

وی گفت: معتقدیم که شفاف‌سازی امور و فعالیت‌ها، اعتماد عمومی به سازمان را بالا می‌برد و مشارکت مردم در خدمت‌رسانی به جامعه‌ی هدف را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: دستور العمل شفاف‌سازی به همراه شیوه‌نامه‌ی اجرایی آن ۲۲ فروردین امسال به استان ابلاغ گردید و پس از تبیین دستور العمل و شیوه‌نامه‌ی مربوطه در شورای معاونین استان در اوایل اردیبهشت، نخستین جلسه کمیته شفاف‌سازی استان به ریاست سرپرست بهزیستی خراسان رضوی در ۱۸ اردیبهشت تشکیل و طی آن، رئیس کمیته به ابهامات اعضا در خصوص اجرایی کردن این شیوه‌نامه، پاسخ گفت.

کد خبر 35974

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد