باید با شفاف‌سازی و جریان آزاد اطلاعات، دمل‌های چرکین فساد را بخشکانیم

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های فساد، دسترسی غیر عادلانه به رانت‌های اطلاعاتی توسط برخی افراد است.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های فساد، دسترسی غیر عادلانه به رانت‌های اطلاعاتی توسط برخی افراد است.

دکتر مسعود فیروزی که صبح امروز ۱۸ اردیبهشت در نخستین جلسه کمیته شفافیت بهزیستی خراسان رضوی سخن می‌گفت افزود: در محاکم و پرونده‌های فساد سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین نکاتی که در بیشتر این پرونده‌ها از سوی مدعی‌العموم مطرح می‌شود اتصال مجرمین به رانت‌های اطلاعاتی است.

وی با تأکید بر اینکه رانت اطلاعاتی در سازمان بهزیستی، بسیار محدود و اندک است گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که جامعه‌ی هدف بهزیستی و سایر شهروندان به تمام اطلاعات سازمان دسترسی داشته باشند.

دکتر فیروزی گفت: آنچه باعث فساد می‌شود این است که تبعیض اطلاعاتی وجود داشته باشد و افراد به طور مساوی نتوانند اطلاعات مورد نیاز را در اختیار داشته باشند.

وی تصریح کرد: باید دمل‌های چرکین فساد را از طریق شفاف‌سازی اطلاعات بخشکانیم و گلوگاه‌های فساد را ببندیم.

وی گفت: مفهوم شفاف‌سازی، جریان یافتن آزاد اطلاعات و حرکت عادلانه‌ی داده‌های مورد نیاز شهروندان در مسیرهای شفاف و قابل رؤیت می‌باشد.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: به جز آنچه رده‌بندی محرمانه دارد و از طریق حراست سازمان یا نهادهای امنیتی، جزو اطلاعات طبقه‌بندی اعلام می‌شود، سایر اطلاعات و داده‌ها باید در سامانه‌ها و وبگاه‌ها منتشر گردد تا همه‌ی شهروندان در صورت نیاز به آنها دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به نهج البلاغه و خطبه‌ها و نامه‌های حضرت علی(ع) به کارگزاران حکومتی گفت: آنچه ما در قرن بیست و یکم به آن پرداخته‌ایم و آن را باعث جلوگیری از فساد مطرح می‌کنیم بیش از ۱۴۰۰ سال پیش در نهج‌البلاغه تصریح شده و مورد تأکید قرار گرفته است که می‌تواند مبنای فکری و معرفتی ما در این زمینه قرار گیرد.

دکتر فیروزی همچنین به نظریه‌ی جهانی‌سازی مربوط به مک لوهان، پژوهشگر کانادایی و بنیان‌گذار ایده‌ی دهکده جهانی اشاره کرد و گفت: بر اساس این ایده که امروز جلوه‌های تحقق آن به عینه دیده می‌شود، در دنیای آینده، مرزهای جغرافیایی، اهمیت خود را از دست می‌دهند و به جای آن مرزها، عوامل فرهنگی و منابع انسانی، تعیین کننده‌ خواهند بود.

وی در همین زمینه گفت: بر اساس این نظریه، منابع مالی یا ثروت، نیروی انسانی فعال و جوان، و کالای فاخر فرهنگی، سه عامل اصلی تفوق و برتری ملت‌ها در جهان آینده خواهند بود.

دکتر فیروزی گفت: مصداق کالای فاخر فرهنگی، همین اندیشه‌هایی است که در نهج البلاغه و سایر منابع فرهنگ و تمدن اسلامی وجود دارد و برای ما به یادگار مانده است که امروز می‌توانیم به آن افتخار کنیم.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: شفاف‌سازی نه تنها هیچ زیانی به ما نمی‌رساند بلکه به تسهیل‌سازی و روان‌سازی کارها کمک می‌کند و باعث افزایش اعتماد اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: باید در تمام سطوح ستادی و اجرایی، مصادیق شفاف‌سازی را بیابیم و اطلاعات را در اختیار مردم بگذاریم.

وی با بیان اینکه شفاف‌سازی، مقدمه‌ی عدالت اطلاعاتی و عدالت اجتماعی است گفت: این امر باعث پیشگیری از ایجاد گلوگاه‌های فساد می‌شود که هدف نظام اسلامی هم همین است.

وی خطاب به مدیران ستادی بهزیستی گفت: همه‌ی معاونت‌ها، مدیران و مسؤولین بخشهای مختلف، ظرف یک هفته‌ی آینده، پیشنهادات عملیاتی خود را به جلسه ارائه کنند تا مصادیق اجرای دستور العمل شفافیت سازمان بهزیستی به روشنی و دقت تعیین و چگونگی اجرای این دستور را مشخص نماییم.

شایان ذکر است دستور العمل ستاد شفاف‌سازی سازمان بهزیستی، اوایل امسال از سازمان به مدیران بهزیستی استان‌ها ابلاغ گردیده و طی آن خواسته شده که مدیران استان‌ها هر دو هفته یک بار کمیته‌ی شفاف‌سازی را تشکیل و تصمیمات لازم برای اجرای این دستور العمل را اتخاذ کنند.

در این دستور العمل از مدیران بهزیستی استان‌ها خواسته شده تمام اسناد و مدارک غیر محرمانه و اطلاعات مربوط به فعالیت‌های جاری سازمان را در اختیار شهروندان قرار دهند.

کد خبر 35815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد