شهرتهران| اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان

مدیر بهزیستی شهرتهران از اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری بهزیستی، شهرداری، دادگستری و دادستانی و اداره اتباع خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران، محمود برزگر گفت: با توجه به تکلیف قانونی محوله به سازمان بهزیستی در خصوص پیگیری کودکان در وضعیت مخاطره آمیز و همچنین عزم جدی دستگاهها و نهادهای مسئول در خصوص قرارگیری کودکان در وضعیت خوب طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهرتهران در حال اجرا است.

مدیر بهزیستی شهرستان تهران با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان از اتباع هستند، گفت: در بحث ساماندهی کودکان کار و خیابان، سازمان بهزیستی یکی از اعضای ثابت همه جلسات است و اصلاً تولی‌گری کودکان کار با بهزیستی است.

برزگر از اقدامات بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار و خیابان افزود: در این طرح که طرحی خانواده محور و حمایت محور می باشد، با در نظر گرفتن حقوق کودک اقدامات کارشناسی لازم برای عدم حضور کودکان در شرایط مخاطره آمیز انجام می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: بیش از یک سال زمان در جلسات مختلف طی شد تا بتوانیم مدل برخورد با کودک را ارائه کنیم که دوستدار کودک باشند، زیرا همه ما معتقدیم کودکی که در خیابان و سر چهارراه‌ها حضور دارد معلول هزاران علتی است که در جامعه وجود دارد، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که به جای برخورد با کودک در خیابان باید او را مورد حمایت قرار داده و به مراکز توانمندسازی هدایت کنیم. در شناسایی کودکان کار و خیابان با مدل دوستدار کودک در گشت‌های فوریت‌های اجتماعی شهر تهران همکاری می‌کنیم. انتخاب نام قرارگاه اجتماعی شهر نیز نامی حساب شده و نتیجه اقدامات کارشناسی شده اصولی در بهزیستی و شهرداری تهران بوده است.
برزگر تأکید کرد: اگر تا سال‌های گذشته تصاویر فرار کودکان از دست مأموران منتشر می‌شد، امروز شما چنین تصاویری را در شهر نمی‌بینید و این نتیجه کار کارشناسی شده در حوزه کودکان کار و خیابان است.

وی ادامه داد: درواقع به جای برخورد با این کودکان به همراه این کودکان به سراغ خانواده‌های آنها می‌رویم و از خانواده‌ها می‌خواهیم کودک خود را برای کسب درآمد به خیابان نفرستند و در عوض مورد حمایت‌های نهادهای حمایتی قرار گیرند.

ایشان درخصوص کودکان کار و خیابان اتباع گفت: اگر کودکان کار جزء اتباع مجاز باشند، برای بار اول از آنها تعهد گرفته می‌شود و اگر باز تکرار شود آنها را به اداره کل اتباع معرفی می‌کنیم و در هیچ مرحله‌ای هیچ برخورد قهری با کودک انجام نمی‌شود.
برزگر با اشاره به وجود بیش از ۳۰ انجمن غیردولتی تخصصی در حوزه کودکان کار و خیابان افزود: این انجمن‌ها به همراه گروه‌های جهادی در حوزه کودکان کار و خیابان فعالیت می‌کنند. از این گذشته ۸ مرکز حمایتی کودکان کار و خیابان در شهر تهران فعالند که نیازهای حمایتی، اجتماعی این کودکان را برآورده می‌کنند و آنها را تحت آموزش مهارت‌های زندگی قرار می‌دهند. در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۳۰ کودک کار و خیابان در این مراکز، خدمات مختلف آموزشی دریافت می‌کنند.

کد خبر 104363

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد