آغاز مطالبه بهزیستی از مسئولان، برای گرفتن حق معلولان

آستان بهارستان ؛ مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: سیاست سازمان بهزیستی تاکنون برپایه درخواست از مسئولان بوده اما طبق قانون از این پس مطالبه‌گری را در پیش خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار آستان بهارستان ؛ سال ۹۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از سوی دولت برای اجرا ابلاغ شد و طبق آن دولت‌ها موظف شدند بستر وحمایت‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم کنند و به ۲۲ دستگاه ماموریت داده شد تا به معلولان خدمات‌رسانی داشته باشند.

به مناسبت ۱۲ آذرماه روز جهانی افراد دارای معلولیت به سراغ مدیرکل بهزیستی استان قم رفتیم تا از اقدامات و کاستی‌های موجود مطلع شویم.

سید صادق میرئی با تبریک روز جهانی معلولان و تشکر از والدینی که در خانه‌ها و مراقبینی که در مراکز بهزیستی به معلولان خدمات می‌دهند، تاکید کرد: یک فرد معلول باید بتواند از همه فرصت‌ها اعم از اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که برای افراد عادی وجود دارد استفاده کند.

وی اظهارداشت:‌ توانمندسازی، ایجاد ظرفیت‌های اجتماعی، جلب خیرین و به خط کردن مسئولان از وظایف اصلی سازمان بهزیستی است که چهار حوزه اصلی اشتغال، مسکن، معیشت و مناسب‌سازی شهری در حوزه توانمندسازی معلولان تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه ۶۰ هزار معلول بر اثر تصادفات به کشور افزوده می‌شود، گفت: به طور میانگین سالانه ۱۵۰۰ نفر رشد پذیرش معلول در استان قم وجود دارد که از مسئولان دولتی، نماینده‌های مجلس، خیرین و مردم نوع‌دوست می‌خواهیم حامی معلولان باشند.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: در استان قم بالغ بر ۲۳ هزار معلول در سامانه بهزیستی شناسایی شدند که از این تعداد ۷۶۰۰ نفر دارای معلولیت شدید و بسیار شدید و نیازمند حمایت ویژه هستند.

وی ادامه داد: ۸۳۰۰ نفر دارای مشکل جسمی-حرکتی، ۴۷۰۰ نفر با مشکلات شنوایی و گفتاری، سه هزار نابینا و ۴۵۰ افراد دارای ضایعه نخائی در قم وجود دارد.

آغاز نهضت ساخت مراکز توانبخشی در قم

وی اظهارداشت: ۱۴ مرکز شبانه روزی و ۲۳ مرکز خدمات توانبخشی روزانه در استان قم وجود دارد که تنها ظرفیت نگهداری هزار نفر در مراکز شبانه روزی را داریم؛ به همین منظور نهضت ساخت مراکز توانبخشی در قم آغاز شده است.

میرئی تصریح کرد: تناسبی میان خدمات محدود بهزیستی و تعداد بالای معلولان شدید وجود ندارد و ساخت مراکز توانبخشی نیاز مبرم است.

وی افزود: هرچند سیاست سازمان بهزیستی این است که مستمری نقدی به معلولان تعلق گیرد و آنان در کنار خانواده نگهداری شوند اما با توجه به آمار بالا و سالمندی جمعیت مراکز شبانه‌روزی باید افزایش یابد.

وی درمورد خدمات معیشتی سازمان بهزیستی هم گفت: در سال ۱۴۰۲ پنج هزار نفر (۲۰ درصد) بر میزان مستمری‌بگیر استان قم افزوده شد.

این مقام مسئول استان قم گفت: در بخش درمان طبق مصوبه هیات وزیران ۱۰ درصد حق فرانشیز هزینه‌های درمانی در مراکز دولتی از افراد تحت پوشش بهزیستی اخذ نمی‌شود و اخیرا مقرر شد در مراکزی که با بیمه سلامت قرارداد منعقد کرده‌اند مشاوره ارائه شود و ۷۰ درصد هزینه‌ لوازم توانبخشی از افراد تحت پوشش بهزیستی اخذ نشود.

وی عنوان کرد: تعهدات سازمان بهزیستی قم شش ماهه نخست سال جاری به میزان دو میلیارد تومان بود که به کسانی که مشمول دریافت خدمت بودند پرداخت شد.

ثبت نام ۴۷۰۰ نفر برای مسکن ملی

وی درخصوص مسکن که از نیازهای اساسی معلولان است، نیز گفت: ۴۷۰۰ معلول و افراد تحت پوشش بهزیستی متقاضی مسکن ملی بودند و به تمام کسانی که اطلاعات را در سامانه ملی مسکن کامل وارد کرده و تایید نهایی شدند کمک بلاعوض اعطاء می‌شود.

میرئی درمورد اشتغال و توانمندسازی مددجویان بهزیستی هم گفت: تعهد اشتغال بهزیستی قم در سال جاری ۱۲۳۰ نفر است که ۶۲ درصد این تعهد، از طریق پرداخت تسهیلات و مراکز کارفرمایی محقق شده است.

وی ادامه داد: ۶۰۰ نفر از مددجویان بهزیستی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند که از ۷۰ میلیارد تومان اعتباری که اختصاص یافته، ۳۰ میلیارد را دریافت کردند.

کمک ۲۵ میلیاردی مردم قم به مددجویان بهزیستی در شش ماه

وی اظهارداشت: کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیرین و مردم نوع‌دوست استان قم در سال ۱۴۰۰، ۳۶ میلیارد و در سال ۱۴۰۱، ۵۰ میلیارد و در شش ماه اخیر سال جاری ۲۵ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: هرچند کمک مردمی رو به افزایش بوده اما به دلیل تورم نیاز به کمک بیشتر است زیرا بهزیستی ارگان دولتی است و فعالیت اقتصادی ندارد و معلولان نیاز حمایتی و هزینه‌های معلولیت را با هم دارند.

وی گفت: یکی از اقدامات بهزیستی کمک به مددجویان مناطق محروم و محلات حاشیه شهر قم و روستاهای قم و برپایی ملاقات مردمی یک روز در هفته در مراکز مثبت زندگی است.

بهزیستی مسئولان را برای احقاق حق معلولان برخط می کند

وی عنوان کرد: سیاست سازمان بهزیستی تاکنون برپایه درخواست از مسئولان بوده اما از این پس مطالبه‌گری را در پیش خواهیم گرفت و مسئولان باید به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان عمل کنند.

میرئی با اشاره به قانون جذب سه درصد معلولان در دستگاه‌های دولتی گفت: سال گذشته فقط حدود ۱۰ معلول جذب دستگاه‌های دولتی استان قم شدند اما آزمون استخدامی جدید ویژه معلولان است و جذب از بین ۴۳۰۰ نفر از کسانی که دارای معلولیت هستند انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان برنامه وبودجه باید تامین اعتبار کند و بودجه اختصاص دهد و درخصوص مناسب‌سازی معابر و ساختمان‌های دولتی از مسئولان شهرداری می‌خواهیم مجوز را پس از تایید مناسب‌سازی، صادر کنند.

وی گفت: در ارزیابی دستگاه‌های دولتی، مناسب‌سازی ۵۰ درصد امتیاز را به خود اختصاص می‌دهد لذا همه ساختمان‌های دولتی باید مناسب‌سازی شود که این اقدام نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده اما هنوز محقق نشده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: مناسب‌سازی محیط شهری برای رفاه حال همه شهروندان اعم از سالمند، خردسال و یک خانم که با کالاسکه یا حتی با فرزند خود در شهر حرکت می‌کند است و مختص به معلولان نیست.

وی عنوان کرد: جهت پیشگیری ۶۰ هزار غربالگری انجام شده اما مشکلات زیادی در حوزه معلولان وجود دارد که بهبود حال آنان همت جمعی را می طلبد.

کد خبر 96241

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد