ایستاده در سایه یا نشسته بر چرخ، معلولی که برای توانمندی نگاهش به دولت است

قم - ایرنا - عصای سفید، کاشت حلزون، صندلی چرخدار و پای مصنوعی واژگانی است که سال ها بخشی از سوژه های خبری و گزارش ها هستند، اما امروز یکبار رنگشان عوض شد، عمیق و بسیار مهم و حیاتی شد، روزی که فهمیدم سالانه یک هزار و ۵۰۰ نفر در قم معلول می شوند و شاید روزی یکی از آنها من باشم.

به گزارش ایرنا، اراده، انگیزه و همت بلند فردی دارای معلولیت شاید یکی از مهمترین دلیل برای حضور در جامعه است، اما مقدمه این حضور آنچنان که باید فراهم نیست و راه پیش روی این افراد پستی و بلندی هایی دارد که پایشان را به توقف دعوت می کند.

هر سال در روزها و مناسبت های مختلفی مانند روز نابینایان، روز ناشنوایان و هفته گرامیداشت بهزیستی به موضات مختلفی که پیش پای معلولان برای حضور در جامعه است، می پرداختم و خدمات مورد نیاز برای زندگی بهترشان را از مسئولان مربوطه پیگیری می کردم.

فضاسازی مناسب شهری برای معلولان، کاشت حلزون، خرید سمعک، ایجاد فرصت‌های برابر اجتماعی، اقتصادی با تسهیل در مبلمان شهری و استانداردسازی سازه‌ها و تاسیسات از جمله موضوعات مورد سوال من از متولیان دولتی هستند.

من به روشنی درک می کردم که حضور در اجتماع حق هر شهروند است و جامعه در برابر افرادی که به هر علتی توان کامل فیزیکی را ندارند مسوول است و باید تعهداتش را به بهترین شکل ممکن عملیاتی کند.

اما امروز، در عرض چند دقیقه همه این موضوعات به یکباره برایم رنگ دیگر گرفت، رنگی از زندگی، رنگی در همین نزدیکی، شاید به فاصله رد شدن از یک خیابانی همین حوالی و و پررنگ شدن تمام این مسائلی که روزی تنها سوژه ای برای نوشتم بود و شاید در روزی که شاید همین فرداست، رنگ زندگیم به تمام سوژه ها گره بخورد.

چرا که نه، شاید سال دیگر روز گرامیداشت معلولان که رسید و مدیر کلی از اداره ای مرتبط آمار تعداد افرادی که دچار معلولیت شدند را که به خبرنگار داد، شاید من جز هم جز همین آمار باشم. شاید آخرین و شاید اولین نفر از این لیست.

بله امروز هم ۱۲ آذر است و اصحاب رسانه به اداره کل بهزیستی استان قم دعوت شدند، طبق روال مدیر کل شروع به صحبت کرد. از عملکرد یکساله اداره مطبوع خود گفت. آمار تسهیلات و اشتغال و مناسب سازی را ارائه داد.

تعداد معلولان تحت حمایت بهزیستی استان قم ۲۳ هزار نفر است.

سید صادق میره ای در ادامه سخنانش جمله ای گفت و دنیای من رنگ باخت. رنگ ندیدن کل دنیا، رنگ نشنیدن آوای پرندگان و صدای مهربان مادر و شاید رنگ نشستن و برای همیشه نشستن و بدون دوباره برخواستی.

شاید هیچ کدام از این هزار و ۵۰۰ نفر فکرش را هم نمی کردند در چنین روزی جز شمارش شدگان معلولان حساب شده اند.

اینجاست که اهمیت تسهیلات برای معلولان اهمیتش برایم معنای زندگی هر روز گرفت.

فهمیدم که نگاه پر ترحم جامعه و مسئولان را نخواستن یک حقیقت است؛ فهمیدم چه رنجی دارد که باور کنی انسان‌هایی هستند که نمی‌خواهند بپذیرند تو را و یا اصلا نمی بینند این قشری که نه چندان کم شمار هم نیستند.

اما شنیدن فعالیت ها و اقداماتی که بهزیستی به عنوان متولی اصلی حمایت از معلولان انجام داده است، دلم را کمی آرام کرد. میزانی بیشتر از کم، امید در دلم روشن شد که جامعه آماری که تقویم امروز به نامشان است، تنهای تنها نیستند.

امیدوارتر شدم وقتی مدیرکل بهزیستی گفت که تنها راه موفقیت،‌ تعالی و دیده شدن معلولان، حضور در رخدادهای مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی و دیگر عرصه هاست و این مسیر را باید برایشان هموار کرد.

وی از اهمیت توجه و لزوم برنامه ریزی مناسب برای رفع نیازمندی‌ها و مشکلات آنان حکایت هایی بیان کرد و گفت: برای معرفی و یادآوری توانمندی های این قشر روز جهانی معلولین " ۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر" با شعار سال " باور توانمندی ها، نویدبخش دنیایی دسترس پذیر" نامگذاری شده است.

میره ای هدف از تعیین این روز را ارتقا و رشد آگاهی های جامعه درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف عنوان کرد و افزود: معلولان و متولیان مربوط به این حوزه معتقد هستند هرچند اقداماتی برای رفع مشکلات و معضلات این قشر انجام شده است اما کافی نیست و در این میان تغییر رویکرد و نگاه های جامعه می تواند مسیر بهتری را پیش روی آنها قرار دهد.

ایستاده در سایه یا نشسته بر چرخ، معلولی که برای توانمندی نگاهش به دولت است

۲۳ هزار معلول در قم شناسایی شده است

مدیرکل بهزیستی استان قم عصر یکشنبه در نشستی خبری با بیان این که ۲۳ هزار معلول در استان قم شناسایی شده و تحت حمایت بهزیستی قرار دارند گفت: از این تعداد هفت هزار و ۶۰۰ معلول شدید و خیلی شدید هستند که نیاز به حمایت ویژه دارند.

میره ای تعداد مراکز شبانه روزی بهزیستی استان قم را ۱۴ مرکز عنوان کرد و افزود: ۲۳ مرکز روزانه برای ارائه خدمات به معلولان در قم فعال هستند.

میره ای به مساله پیری جمعیت اشاره کرد و گفت: باید آینده نگر باشیم چرا که جمعیت فعلی معلولان از نظر سنی دچار افزایش سن می شوند و این امر نیازهای آن ها را بیشتر خواهد کرد و از این لحاظ نیازمند آن هستیم مراکز نگهداری معلولان و خدمات ارائه شده به آنان را بیشتر کنیم و نهضت ساخت مراکز معلولان باید با جدید پیگیری شود.

سالانه یکهزار و ۵۰۰ نفر به جمعیت معلولان قم اضافه می شود

وی با اشاره به این که سالانه ۶۰۰ هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می شود گفت: در استان قم نیز سالانه یکهزار و ۵۰۰ معلول می شوند که تصادف ها یکی از علت های مهم این امر است.

وی به پرداخت مستمری به معلولان اشاره و بیان کرد: امسال پرداخت مستمری به قشر مذکور در استان قم ۲۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بهزیستی استان قم ادامه داد: امسال پنج هزار نفر که پشت سر دریافت مستمری بودند با تکمیل پرونده و گذراندن مراحل مختلف وارد لیست دریافت مستمری از بهزیستی استان قم شدند.

درمان و خدمات بیمه ها از دیگر موضوعات مورد اشاره میره ای بود که در این باره گفت: مصوبه هیات وزیران در خصوص رایگان شدن هزینه های درمان در مراکز دولتی بسیار مهم است و بیمه ها به عنوان متولی سلامت افراد جامعه خدمات مختلفی را برای جامعه معلولان در نظر گرفته اند که سمعک، ویلچر ، وسایل توانبخشی و حق مشاوره در مراکز دارای قرارداد با بیمه سلامت از جمله این خدمات است.

وی با اشاره به این که حق مشاوره مراکز مختلف به تازگی در لیست ارائه خدمات بیمه ای قرار گرفته است گفت: کار درمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی نیز از جمله این موارد است که ۷۰ درصد را بیمه و ۳۰ درصد را افراد پرداخت می کنند.

ایستاده در سایه یا نشسته بر چرخ، معلولی که برای توانمندی نگاهش به دولت است

در ۶ ماه نخست امسال ۲ میلیارد تومان هزینه لوازم توان بخشی به معلولان قم داده شد

میره ای به هزینه های توانبخشی معلولان اشاره و بیان کرد: تمام مطالبات سال های گذشته این قشر شامل چهار میلیارد تومان پرداخت شده است و در ۶ ماه نخست امسال نیز ۲ میلیارد تومان هزینه لوازم توان بخشی به آن ها پرداخت شد.

مسکن از جمله موارد دیگری است که مورد اشاره مدیرکل بهزیستی استان قم قرار گرفت و او در این باره گفت: متولی ساخت مسکن وزارت راه و شهرسازی است.

وی ادامه داد: چهار هزار و ۷۰۰ نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی استان قم در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند که پیش بینی می شود تا پایان آذرماه امسال تخصیص مسکن توسط اداره کل راه و شهرسازی به معلولان تحت حمایت بهزیستی که در سامانه ثبت نام تایید شده اند.

وی اشتغال را از جمله موارد توانمند سازی معلولان خواند و گفت: تعهد اشتغال سال جاری اداره کل بهزیستی استان قم یک هزار و ۲۳۰ نفر است که تا امروز ۶۲ درصد تعهدات انجام شده است.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: ۷۳ میلیارد تومان امسال تسهیلات اشتغال معلولان در نظر گرفته شده است که ۶۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک های استان قم معرفی شده اند و ۲۰۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات شده اند که این افراد مبلغ ۳۰ میلیارد تومان دریافت کرده اند.

میره ای از اهمیت همکاری خیران و کمک های مردمی اشاره و بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان ۵۰ میلایراد تومان کمک های نقدی و غیر نقدی از سوی خیران و شهروندان استان قم به بهزیستی پرداخت شده است.

وی میزان کمک های مردم و خیران استان در ۶ ماه ابتدایی امسال را ۲۵ میلیارد تومان خواند و افزود: در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ این مبلغ ۳۶ میلیارد تومان بوده است.

حمایت از مناطق کم درآمد و حاشیه نشین طرحی است که مورد اشاره میره ای قرار گرفت و افزود: حضور در مناطق کم برخوردار مانند قنوات و قمرود و مناطق حاشیه نشین از جمله مواردی است که در قالب این طرح اجرا می شود.

آزمون استخدامی از دیگر مواردی بود که میره ای به آن پرداخت و گفت : چهار هزار و ۳۰۰ نفر در آزمون استخدامی معلولان در سال جاری در استان قم شرکت کردند و امید است با برگزاری این آزمون بخشی از مشکل استخدام این قشر برطرف شود.

وی ادامه داد: مسئولان و متولیان دستگاه ها و نهادهای مختلف استان قم باید در اجرای قانوان سه درصدی به کارگیری معلولان توجه لازم را داشته باشند و در سال گذشته تنها ۱۰ نفر از معلولان استان قم جذب دستگاه های مختلف شدند.

۴۵۰ نفر در استان قم دارای ضایعه نخاعی هستند

دبیر انجمن ضایعه نخاعی استان قم نیز گفت: ۴۵۰ نفر در استان قم دارای ضایعه نخاعی هستند که از این تعداد ۹۰ نفر از ناحیه گردن، ۱۳۰ نفر از ناحیه سینه و بقیه از ناحیه ستون فقرات دچار معلولیت هستند که ۳۲۰ نفر از آنان مرد و بقیه زن هستند.

محمد شکوری با اشاره به این که در قانون ۲۲ دستگاه موظف به حمایت از معلولان هستند گفت: در اجرا دستگاه های مورد اشاره قانوان به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند.

وی ادامه داد: مسئولان و متولیان حمایت از معلولان کتاب حمایت از معلولان را باید بخوانند و در صورت عمل به دستورات این کتاب تمام مشکلات این قشر در جامعه برطرف می شود.

مناسب سازی شهری از دیگر موارد مورد اشاره شکوری است که در این باره گفت: آمارهای ارائه شده توسط مسئولان مربوطه در این زمینه با واقعیت فاصله بسیاری دارد.

وی ادامه داد: زمانی که جامعه مناسب سازی را برای معلولان به درستی انجام ندهد نتیجه بسیار سنگینی به بار می آید.

وی تصریح کرد: خانه نشین شدن فرد معلول مشکلات خانوادگی را نیز به همراه دارد که زمینه ساز طلاق می شود.

شکوری بر بالا بودن آمار طلاق در قشر معلولان اشاره و بیان کرد: با حمایت های بیشتر از جامعه مذکور می توان این آمار را تا حد قابل ملاحظه ای پایین آورد.

زخم بستر از بیماری های است که شکوری به آن اشاره کرد و گفت: معلولان در خطر ابتلا به زحم بستر هستند که بهبود آن ۲ سال طول می کشد.

وی از نهادها و ارگان های مختلف به ویژه شهرداری خواست تا زمینه فعالیت معلولان در جامعه را بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

کد خبر 96105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد