مراکز مثبت زندگی نقش اهرم را در پیشبرد اهداف سازمانی دارند

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در جلسه آموزشی توجیهی که با حضور کارشناسان رابط مثبت زندگی از تمامی شهرستان‌ها برگزار گردید، گفت: شبکه‌سازی یکی از ارکان مهم مدیریت سازمانی است و کمک می‌کند که با ایجاد یک گروه گسترده، سریعتر به موفقیت دست یابیم. حضور مراکز مثبت زندگی به عنوان یک شبکه قدرتمند و یک فرصت برای سازمان است که تاثیر بسزایی در موفقیت حرفه‌ای و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات از سطح به عمق را ایفا می‌کند و با استفاده از پتانسیل آنها با ارائه کیفیت بالاتر به بهره‌وری بیشتری رسید.

دکتر مسعود فیروزی، افزود: حدود 2هزار و 500 مرکز مثبت زندگی در کل کشور و  200مرکز در خراسان رضوی درحال حاضر فعال می‌باشند. شاید سه سال پیش هیچکس گمان نمی‌کرد که مراکز مثبت با این وسعت و گستردگی بتوانند فعالیت کنند و حجم وسیعی از مسئولیت‌های بهزیستی به آنها واگذار شود. در ابتدا  قرار بود به صورت پایلوت در برخی مناطق اجرا شود، اما در حال‌حاضر به‌صورت یک شبکه مویرگی گسترده در اقصاء نقاط محلات کشور رشد و گسترش یافته‌اند.

وی با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی با هدف تسهیل دسترسی گروه‌های هدف به خدمات سازمان راه‌اندازی شده است، گفت: مراکز مثبت زندگی قرار است فعالیت‌ها و اقدامات بهزیستی را از سطح به عمق ببرند. از طریق محله محور، مددجو محور، بازدید محور و سامانه‌ای محور کردن فعالیت‌ها به دنبال ارتقاء کیفیت ارائه خدمات به مددجویان هستیم. خدماتی که قبلا به صورت پراکنده ارائه می‌گردید، هم‌اکنون خیلی اصولی، بهتر و براساس محل سکونت افراد از طریق نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت ارائه می‌گردد. قرار نیست در بهزیستی فقط به دنبال انجام وظایف سطحی و روزمره باشیم. هدف غایی، توانمندسازی، دستیابی به خودکفایی، افزایش امید به زندگی و ارتقاء کیفیت زندگی جامعه هدف است. زمانی که کیفیت مدنظر باشد باید فعالیت‌ها به‌صورت عمیق، جامع و از طریق برقراری ارتباط نزدیک با مددجویان بسته به شرایط و موقعیت هر فرد، اجرا شود. در گذشته به دلیل تعداد پرونده زیاد و نیروی انسانی محدود در بهزیستی مشکلاتی وجود داشت. شاید به ندرت فرصت و شرایط بازدید از منزل یک مددجو و برقراری ارتباط نزدیک با مددجویان برای کارمندان مهیا می‌شد. اما در حال حاضر به جای مراجعه مددجو، مددکار به صورت حضور فعال در محل سکونت مددجو اقدام به رفع و پاسخگویی به‌موقع به جامعه هدف می‌کند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، افزود: حضور مراکز مثبت زندگی به عنوان بازوان بهزیستی فرصت بسیار خوبی است. باید این در کنار هم بودن را غنیمت بدانیم و با به کارگیری مقررات و دستورالعملهای نظارتی از این فرصت و ظرفیت استفاده کنیم. مراکز مثبت زندگی نقش اهرم را در پیشبرد اهداف سازمان دارند. به‌عبارتی از طریق مراکز با صرف انرژی کمتر می‌توان نیروی بزرگتری تولید کرد و کار بیشتر و با کیفیت‌تری انجام داد.

 مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در این جلسه خطاب به کارشناسان مراکز مثبت زندگی در تمامی شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: باید مراکز را در کنار خود ببینیم نه در مقابل خود و رابطه تعاملی با آنها داشته باشیم نه تدافعی و تا حد امکان سعی کنیم که از طریق به کارگیری روش‌های مدیریتی و صحیح مشکلات را مرتفع سازیم. قطعا بدون حضور مراکز مثبت زندگی قادر به انجام بخش وسیعی از فعالیت‌های خود نخواهیم بود.

کد خبر 95155

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد