خودمراقبتی، گام اول سلامت اجتماعی

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: علائمی از قبیل پایین بودن انرژی، بیماری‌های جسمی ، استرس و ناامیدی، کمبود شور و اشتیاق به زندگی ، مشکلات عاطفی ، مشکلات در روابط و... بیانگر آن هستند که آیا به اندازه کافی خودمراقبتی داریم یا نه؟ خودمراقبتی شامل یک سری عادات و رفتارهایی است که آگاهانه و هدفدار انجام می‌دهیم تا سالم‌تر و شادتر زندگی کنیم و به خود کمک کنیم تا کیفیت بالاتری از زندگی را تجربه کرده و بتوانیم نیازهای جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی خود را پوشش دهیم و یک زندگی متعادل را تجربه کنیم.

وی با بیان اینکه بی‌توجهی به ابعاد خود مراقبتی زمینه ساز بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی محسوب می شود، گفت: رشد شخصیت زنان و دختران و احیاء حقوق مادی و معنوی آنها، خدماتی را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه در سطح پیشگیری اولیه تامین می‌نماید. نفوذ اجتناب ناپذیر فضای مجازی در بین خانواده‌ها و تاثیرات مخرب آن بر تمامی ابعاد زندگی و همچنین عدم توجه به موضوعات مرتبط با سلامت، می‌تواند منجر به بروز اختلالات و عوارضی مثل عدم تفاهم و سرخوردگی تا طلاق در زندگی زناشویی شود؛ لذا مشارکت فعال و آگاهانه افراد و جامعه در موضوع خود مراقبتی نقش بسزایی در ایجاد سلامت فردی و اجتماعی ایفا می‌کند.

غلامحسین دلبری افزود: از جمله طرح‌هایی که توسط معاونت توسعه پیشگیری اجرا می‌شود و به مناسبت هفته خودمراقبتی می‌توان به آن اشاره کرد "طرح آگاه‌سازی دختران و زنان با تاکید بر خود مراقبتی" است. این طرح شامل 40 ساعت آموزش با موضوعاتی نظیر آشنایی با سلامت باروری، مفاهیم پایه و تعیین کننده‌های آن، مهارت‌های مورد نیاز برای سلامت، رفاه و سبک زندگی سالم، آشنایی و درک تغییرات جسمی، روانی بلوغ و عوامل مرتبط با آن می‌باشد.

وی تصریح کرد: طرح آگاه‌سازی دختران و زنان با تأکید بر خودمراقبتی در سال جاری در 27 شهرستان و از طریق 58 تسهیلگر به مدت 40 ساعت جهت یک هزار و800 مخاطب اجرا گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: خودمراقبتی موضوعی آموختنی، آگاهانه و هدفمند است که هر فردی برای خود، خانواده و دیگران انجام می‌دهد تا سالم بماند. متأسفانه، بسیاری از مردم مراقبت از خود را  یک اولویت نمی‌دانند، در نتیجه، احساس خستگی و عدم توانایی کافی برای رسیدگی به چالش‌های اجتناب ناپذیر زندگی را دارند.

کد خبر 94658

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد