اولویت مصلحت کودکان بر روش‌های سنتی قضایی

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی گفت: در حوزه کودکان تحلیل‌های موسع و مصلحت گرایانه حقوقی باید جایگزین روش‌های سنتی قضایی شود.

نیره عابدین زاده افزود: از موازین حقوق کودکان ایجاد شرایطی است که اگر امکان بازپیوند کودک با خانواده زیستی وجود نداشت، برای او به دقت و سرعت خانواده جایگزین در نظر گرفته شود. این مساله امری بین‌بخشی است و باید قوه قضاییه، بخش دولتی و موسسات مردمی در کنار یکدیگر قرار گیرند تا  موجبات ایجاد زمینه حمایتی از کودکان محقق گردد.

وی افزود: مردم عزیز بدانند که زمینه‌های اجرای شرایط ورود کودک به خانواده جایگزین، امروز به شکل قابل توجهی در مشهد تسهیل شده است. اقدام برای ورود غیر قانونی فرزندان در خانواده‌ها سبب مشکلاتی خواهد شد که بعدها قانون نمی‌تواند تدابیر حمایتی را از آن خانواده به عمل بیاود. هر گونه اقدامی غیر از فرآیند فرزندخواندگی و امین موقت در قانون مورد حمایت نیست چون ضمن تصریح قانونگذار به جرم بودن این واقعه با روش سهلی که درحال حاضر ایجاد شده، دیگر دلیل توجیهی برای روش‌های غیرقانونی ورود کودک به خانواده‌ها وجود ندارد. مسائلی نظیر آموزش، تحصیل، درمان و.....حداقل معضلاتی است که روش‌های غیرقانونی ورود کودک برای خانواده ایجاد می‌کند .

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، تصریح کرد:در گذشته بعد از سلب ولایت و سلب حضانت، کودک در فرآیند فرزندخواندگی قرار می‌گرفت و شرایط خانواده متقاضی و کودک برای فرزندخواندگی سنجیده می‌شد و این مراحل زمانبر بود. در کنار فرزندخواندگی، نهاد قانونی امین موقت برای اولین بار در کشور مورد حکم قرار گرفت و حتی برای سرعت بیشتر استفاده از ظرفیت قانونی دستور موقت مندرج در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان برای اولین بار در کشور مورد استفاده برای ایجاد خانواده جایگزین در حوزه کودکان قرار گرفت. تمام اختیارات و امکانات موجود قانونی و نظارتی با محوریت ورود کودکان به کانون خانواده انجام شد تا خانواده‌گرایی جایگزین مرکز گرایی شود و کودک در آغوش خانواده رشد و نمو کند. به عبارتی، در فرآیند تعیین امین موقت و خانواده جایگزین که براساس اصول قانونی مورد توجه قرار می‌گیرد، دیگر کودک سلب ولایت و حضانت نمی‌شود درعین‌حال به جای اینکه در محیط‌های کلونی و پرورشگاهی اقامت کند، درخانواده جایگزین قرار می‌گیرد.

وی افزود:برای انتخاب خانواده جایگزین برای کودکان در ابتدا آسیب‌شناسی انجام گرفته و بعد از مصلحت‌یابی در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود. این سه مرحله باید با دقت کامل و به موقع انجام شوند، زیرا هر نوع تاخیر در انجام این سه مرحله و گذشت زمان، باعث می‌شود که دوران رشد و تشکیل شخصیت کودک که باید در محیط خانواده شکل بگیرد و کارکردهای خانواده را فراگیرد، از دست برود. بنابراین در امر فرزندخواندگی بر اساس اصول سند تحول قوه قضاییه همواره تسریع در انجام فرآیند در دستور کار قرار می‌گیرد.

عابدین زاده در انتها خاطرنشان کرد: علت تمام این وقایع وجود زیر ساخت‌های خوب در مشهد و همینطور تعامل خوب با بهزیستی و وجود و اعتماد به شبکه مردمی فعال در این زمینه بوده است و قطعا هر کدام از این بخش‌ها دچار خلل شود، این نهاد نیز دچار خلل و مشکل خواهد شد

کد خبر 94464

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد