در رسانه | غربالگری شنوایی ۷۰۰۰ نوزاد در قزوین

ایسنا/قزوین مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در نیمه نخست امسال ۷ هزار نوزاد در استان غربالگری شدند که ۶۰ نوزاد مشکوک به متخصص ارجاع داده شدند.

به گزارش ایسنا، علی دهباشی‌پور ظهر روز شنبه ۸ مهرماه در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی ناشنوایان و تکریم منزلت سالمندان در مرکز بهزیستی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: در حال حاضر در جامعه نابینایان و ناشنوایان با چالش‌هایی مواجه هستیم که گاه با فرهنگ‌سازی قابل رفع است. چراکه فرهنگ‌سازی تأثیر بسزایی در تغییر سبک زندگی این افراد دارد و می‌تواند بر کیفیت زندگی آنان اضافه کند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر نابینایان و ناشنوایان در جامعه پذیرفته شوند و خانواده‌ها آن‌ها را در مسیر اجتماعی شدن هدایت کنند، بخشی از چالش‌های آن‌ها حل می‌شود. در خصوص جامعه سالمندان نیز همین موضوع صدق می‌کند. امروز سالمندان ما به جای توجه، رها می‌شوند و نتیجه آن افزایش برخی اختلالات چون افسردگی است.

مدیر کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: آموزش رفتار صحیح با سالمندان یکی از مهمترین مؤلفه‌هایی است که باید بدان توجه شود، اگر رفتار با سالمندان آموزش داده شود، شاهد کاهش ورودی سالمندان به مراکز نگهداری هستیم.

وی گفت: مدرنیته باعث شده از توجه و تکریم به سالمندان و استفاده از نقش آن‌ها فاصله بگیریم و با روندی که داریم، درحال حرکت به سمت قهقرا هستیم؛ این درحالی است که استفاده از آن‌ها همانطور که در گذشته شاهد آن بودیم می‌تواند چالش‌ها و مشکلات بین افراد را کاهش داده و آرامش زندگی را افزایش دهد.

این مسئول با بیان اینکه در مواجهه با سالمندان و افراد ناشنوا باید به‌نوعی رفتار کنیم که در آن‌ها اطمینان ایجاد کنیم تا منجر به سوءظن نشود، اظهار کرد: درحال حاضر یک مرکز تحت عنوان «پرنیان» در استان قزوین برای ناشنوایان در حوزه توانبخشی آموزشی فعال است. یک انجمن ناشنوایان نیز برای بزرگسالان فعال است و سعی در تسهیل روابط اجتماعی این عزیزان دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح غربالگری ناشنوایی هم از بدو تولد انجام می‌شود؛ کاشت حلزون از ۲ ماهگی تا هشت سالگی انجام می‌شود، برای افرادی که نیاز داشته باشند سمعک تهیه می‌شود، اشتغال و تأمین مسکن هم برای آن‌ها انجام خواهد شد. در نیمه نخست امسال ۷ هزار نوزاد در استان غربالگری شدند که ۶۰ نوزاد مشکوک به کم‌شنوایی نزد متخصص ارجاع داده شدند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: برای سالمندان هم طرح غربالگری آلزایمر به صورت پایلوت در استان قزوین اجرا شد که البته باتوجه به اینکه چند مرحله بود هنوز به نتیجه نرسیده است.

دهباشی‌پور در پایان گفت: برای کنترل آلزایمر اقدامات دارویی، رفتاری، روان‌درمانی، شناخت درمانی و مهارتی تأثیرگذار است، البته باید توجه داشت که قابل درمان نیست و صرفاً روند بیماری کنترل و به تأخیر می‌افتد و باید کاری کنیم افراد مبتلا به آلزایمر به انزوا نرسند.

کد خبر 90538

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد