در رسانه | بیش از ۵ هزار ناشنوا تحت پوشش بهزیستی قزوین هستند

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: در حال حاضر در کل استان پنج هزار و ۵۷۴ فرد ناشنوا تحت پوشش بهزیستی استان هستند که این افراد متناسب با درجه معلولیت به خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری_تحلیلی صبح قزوین؛ فرهاد اکبرشاهی در نشست خبری که ظهر امروز به مناسبت روز جهانی ناشنوایان و تکریم منزلت سالمندان در سالن جلسات اداره کل بهزیستی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: در حال حاضر در کل استان پنج هزار و ۵۷۴ نفر فرد ناشنوا تحت پوشش بهزیستی استان هستند که این افراد متناسب با درجه معلولیت به خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تقسیم می‌شوند.
 
وی افزود: آمار افراد ناشنوا در چهار طیف معلولیت ذکر شده در قزوین دو هزار و ۷۳۰ نفر، تاکستان ۸۵۷ نفر، بوئین‌زهرا ۴۸۴ مورد، البرز ۹۹۱ نفر، آبیک ۳۴۲ مورد و آوج ۱۷۰ مورد می‌باشد.
 
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در بخش ارائه خدمات، کودکان در اولویت اول دریافت سمعک هستند و اصولاٌ سمعک هر پنج سال یک بار به جامعه هدف داده می‌شود اما برای کودکان هر سه سال در نظر می‌گیریم.
 
اهدای ۴۵۰ سمعک رایگان در سال جاری
 
وی عنوان کرد: سال گذشته ۳۶۶ سمعک به افراد دارای معلولیت شنوایی به صورت رایگان ارائه شد که این میزان در ۶ ماه ابتدای سال جاری با ۱۲۳ درصد رشد، به ۴۵۰ سمعک رسیده است.
 
اکبرشاهی بیان کرد: تعداد باطری سمعک ارائه شده در سال گذشته پنج هزار مورد بوده که این تعداد در سال جاری با ۷۶ درصد رشد به سه هزار و ۸۰۰ مورد افزایش یافته است که همه این خدمات به شکل رایگان به مددجویان تحت حمایت داده می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: میزان اعتبارات تخصیص داده شده برای خرید سمعک پنج میلیارد و ۹۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بوده که این رقم در ۶ ماه نخست امسال به هشت میلیارد و ۲۳۶ میلیون و ۶۷۴ هزار ریال تبدیل شده است.
 
فعالیت ۱۲ مرکز روزانه و شبانه‌روزی سالمندان در سطح استان
 
این مسئول بیان کرد: ۱۷ بیمارستان دولتی و خصوصی در کشور کاشت حلزون انجام می‌دهند و در مرکز پرنیان قزوین تربیت شنیداری انجام می‌شود که برای این منظور دکترای زبان شناسی، کارشناس گفتار درمان، کارشناس شنوایی سنج و مربی در مرکز فعالیت دارند و مباحث آموزشی توسط کارشناسان و متخصصان امر انجام می‌شود و از آنجا کودکان متناسب با شرایطی که دارند به مراکز ذی‌ربط ارجاع می‌شوند.
 
وی عنوان کرد: دهم تا چهاردهم مهر ماه در نمایشگاه بین‌المللی قزوین همزمان با برگزاری همایش اقوام ایرانی چند غرفه برای بحث آگاهی‌بخشی در زمینه معلولیت ناشنوایی در نظر گرفته شده و میزخدمت هم برپا خواهد شد.
 
اکبرشاهی بیان کرد: هشت مرکز شبانه‌روزی سالمندان در سطح استان قزوین فعال است و چهار مرکز روزانه هم در زمینه ارائه خدمات به سالمندان فعالیت دارند.
 
وی خاطرنشان کرد: مراکز روزانه سالمندان برای پیشگیری از ارجاع افراد به مراکز شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و در این مراکز کارهای هنری در کنار مباحث درمانی و بهداشتی ارائه می‌شود؛ همچنین سفرهای زیارتی و اردوهای تفریحاتی برای شاد زیستن سالمندان ارائه می‌شود.
 
نگهداری ۳۹۳ سالمند در مراکز شبانه‌روزی سالمندان استان قزوین
 
سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: خوشبختانه مراکز روزانه سالمندان با استقبال خوبی مواجه شده و سازمان بهزیستی برای این افراد هم همچون مراکز شبانه‌روزی یارانه پرداخت می‌کند و به دنبال دل زنده بودن و شاد بودن افراد مسن حاضر در مراکز هستیم.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون مشکلی در خصوص پذیرش سالمندان نداریم؛ اضافه کرد: در حال حاضر در چهار مرکز روزانه سالمندان در شهرهای قزوین و البرز ۱۶۱ نفر خدمت می‌گیرند و در هشت مرکز شبانه‌روزی توانبخشی_ مراقبتی سالمندان در سطح استان ۳۹۳ نفر نگهداری می‌شوند.
 
اکبرشاهی در پایان عنوان کرد: سوم مهر ماه امسال مرکزی تحت عنوان خانه‌های کوچک و حمایتی سالمندان به بهره‌برداری رسید که به صورت شبانه‌روزی با یارانه‌های دولتی فعال بوده و مختص افراد ۴۷ سال به بالاست و تفاوت این مرکز با سایر مراکز شبانه‌روزی این است که افراد می‌توانند مرخصی بگیرند و رفت و آمد داشته باشند.
کد خبر 90483

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد