در رسانه | آزمایشات ژنتیک نوزادان و ظرفیتی که مانع معلولیت می‌شود

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: خانواده‌های دهک‌های پایین می‌توانند برای انجام آزمایشات و مشاوره ژنتیک تا سقف ۱۵ میلیون تومان مورد حمایت بهزیستی قرار گیرند.

حسن شرفی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در راستای قانون جوانی جمعیت و حمایت خانواده‌ها وظایفی به بهزیستی محول شده و در این زمینه بهزیستی اقداماتی را انجام و در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: حمایت بهزیستی از همه خانواده‌های دارای نوزادان سه قلو در هر دهک جمعیتی که قرار داشته باشند و همچنین حمایت از خانواده‌های دارای نوزادان دوقلو که در دهک های جمعیتی یک تا هفت قرار گرفته‌اند از جمله این اقدامات است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: اکنون در استان ۴۹۳ خانواده دارای فرزندان دو و چند قلو مورد حمایت بهزیستی قرار دارند، به گونه‌ای که ماهانه مبلغ یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به خانواده‌های دارای فرزندان دوقلو و بیش از ۲ میلیون تومان به خانواده‌های دارای فرزندان سه‌قلو پرداخت می‌شود.

شرفی با بیان اینکه یکی از مباحثی که در حوزه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده توسط بهزیستی پیگیری و اجرا می‌شود، مبحث ژنتیک به ویژه برای زوج‌هایی که در خانواده خود دارای معلولیت هستند است، تصریح کرد: همه زوج‌های جوان قبل از ازدواج می‌توانند برای امر مشاوره ژنتیک مراجعه و در صورت لزوم آزمایشات ژنتیک را انجام دهند.

وی با بیان اینکه خانواده‌های دهک‌های پایین می‌توانند برای انجام آزمایشات و مشاوره ژنتیک تا سقف ۱۵ میلیون تومان مورد حمایت بهزیستی قرار گیرند، اظهار کرد: آزمایشات ژنتیک در استان به سه استان تهران، خراسان رضوی و خوزستان برای پاسخ‌دهی ارسال می‌شود.

وی گفت: همچنین برای پیشگیری از معلولیت غربالگری شنوایی برای نوزادان در تمام زایشگاه‌ها و غربالگری بینایی نیز برای کودکان انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: خانواده‌های که نوزادشان مشکوک به ناشنوایی و کم شنوایی باشد به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند و بهزیستی تا پایان درمان کودک در زمینه کاشت حلزون و یا خرید سمعک در کنار این خانواده‌ها بوده و از آن‌ها حمایت می‌کند.

شرفی ادامه داد: برای کودکانی که کاشت حلزون برای آنها نیز انجام گرفته بهزیستی دوره‌های آموزشی را برگزار تا این کودکان بتوانند وارد مدارس عادی شوند. در مورد بینایی‌سنجی نیز کودکانی که شناسایی می‌شوند به پزشکان متخصص ارجاع داده شده تا بینایی آنها کنترل شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۴ مرکز شبانه‌روزی در استان فعال است که نگهداری نوزادان شیرخوار، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، سالمندان و معلولان را برعهده دارند. در این مراکز برای نگهداری معلولان اگر جزو خانواده‌های دهک پایین جامعه باشند ماهانه حدود ۴ میلیون تومان پرداخت و اگر جزو دهک‌های متوسط به بالا درآمدی باشند هزینه‌ها باید توسط خانواده‌ها پرداخت ولی مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

فضای شهری چه اندازه آماده تردد معلولان است؟ 

شرفی با بیان اینکه پرداخت هزینه‌های افراد مجهول‌الهویت نیز توسط دولت انجام می‌شود، افزود: سال گذشته، ۵۲ دستگاه و امسال ۵۸ دستگاه در بحث مناسب سازی برای معلولین ارزیابی شده‌اند و در رایزنی با آموزش و پرورش استثنایی نیز مقرر شد که ۲۷ مدرسه رفع نقص و مناسب سازی شود.

وی با بیان اینکه هنوز ۳۲ درصد معابر و اماکن خراسان جنوبی برای رفت و آمد معلولان مناسب سازی نشده است، بیان کرد: خراسان جنوبی سال گذشته با ۶۳ درصد مناسب سازی بعد از استان قم، رتبه دوم کشور در این خصوص به خود اختصاص داده بود که امسال مناسب سازی معابر و اماکن برای معلولان در خراسان جنوبی به ۶۸ درصد رسیده است.

شرفی با بیان اینکه در بحث ارزیابی مجتمع‌های بین راهی نیز ۲۸ مجتمع در قسمت‌های اولویت دار و پر تردد شناسایی شده و در حال مناسب سازی برای معلولین است، گفت: حتی در مورد خود بهزیستی نیز ۳۷ مرکز مثبت زندگی داریم که ۸۰ درصد آنان مناسب سازی هستند و مابقی به علت جابجایی به مکان‌های دیگر از مناسب سازی درستی برخوردار نیستند که باید نسبت به انجام آن اقدام کنند.

وی با تاکید بر مناسب سازی روستاها برای معلولین، تصریح کرد: حدود ۲۰ هزار معلول در خراسان جنوبی شناسایی شده‌اند که ۹۰ درصد آنان در خانواده نگهداری می‌شوند.

لینک خبر: isna.ir/xdPs7S

کد خبر 88761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد