در رسانه | کاهش آمار معلولیت در خراسان جنوبی و علل آن

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: آمار معلولیت ثبت شده در خراسان جنوبی از ۲۴ هزار به ۲۰ هزار نفر رسیده و در این زمینه جزء ۱۰ استان اول کشور هستیم.

حسن شرفی، در نشست خبری که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد اظهار کرد: علت اصلی معلولیت در استان بیماری‌های مادرزادی، ژنتیک و تصادفات است که نقش مهمی در افزایش آمار معلولان دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: براساس آخرین اطلاعات و به‌روز رسانی که سال گذشته انجام شد آمار معلولان ثبتی استان کاهش یافته و علت آن وجود معلولانی است که معلولیت آنها موقتی بوده و بعد از مدتی، درمان یا رفع شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ۲۰ هزار معلول که در طیف‌های مختلف تحت پوشش بهزیستی خراسان جنوبی بوده‌اند ۵۰ درصد معادل ۹ هزار و ۳۰۳ نفر خدمت گیرنده روستایی هستند. آمار پشت نوبتی مستمری بگیران استان با تلاش‌های انجام شده به صفر رسیده است و در حال حاضر هیچ متقاضی مستمری برای حمایت بهزیستی در استان نداریم.

شرفی افزود: سال گذشته در اقدامی مهم توانستیم ۶۰ دانش آموز معلول بازمانده از تحصیل را که عمدتاً در روستاهای استان زندگی می کنند شناسایی کنیم که ۴۵ نفر در سربیشه و ۱۵ نفر در زیرکوه بوده‌اند.

وی با اشاره به عملکرد حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: یکی از اولویت‌های بهزیستی پرداختن به پیشگیری است و اجرای برنامه غربالگری شنوایی، بینایی و برنامه ژنتیک را در دستور کار داریم لذا عموم مردم را در این بخش‌ها تا سقف ۱۵ میلیون تومان حمایت می کنیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حوزه غربالگری شنوایی ادعا می‌کنیم به صورت ۱۰۰ درصد این غربالگری در استان انجام می‌شود و همه نوزادان تازه متولد شده از حیث شنوایی غربال می‌شوند، اما در مرحله سه تا پنج سال این پوشش غربالگری کامل نشده و علت آن مراجعه نکردن خانواده‌هاست.

شرفی گفت: سال گذشته ۲۱ کودک کم شنوای قطعی در سنین سه تا پنج سال در استان شناسایی شدند که نسبت به تامین سمعک آنان اقدام کردیم، در زمینه واگذاری سمعک به نوجوانان زیر ۱۸ سال هم امسال تعهد ۲۵۰ مورد را داریم که امیدواریم محقق شود.

وی با اشاره به اینکه در زمینه غربالگری بینایی سه تا پنج سال پوشش جامعه هدف ۹۵ درصد است، تصریح کرد: البته به دنبال افزایش پوشش دهی هستیم و سال گذشته ۵۲۲ کودک کم بینا شناسایی شدند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی همچنین بیمه را یکی از دغدغه‌های مهم معلولان در این استان عنوان کرد و گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که از سال گذشته با بیمه سلامت داشتیم توانستیم خدمت خوبی برای جامعه هدف فراهم کنیم.

وی افزود: چنانچه معلولی برای درمان به مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت مراجعه کند فقط ۳۰ درصد تعرفه بخشی خصوصی یا دولتی را پرداخت خواهد کرد که در کاهش هزینه‌های خانوار نقش بسیار مهمی داشته است.

شرفی با بیان اینکه ۵۹ کد خدمت مشمول این تخفیف بیمه‌ای است گفت: از شهریور سال گذشته تاکنون ۱۷۶ نفر موفق به استفاده از این طرح شدند اما تعداد افراد واجد شرایط بیشتر بوده و نیازمند اطلاع‌رسانی هستیم.

وی به تفاهم‌نامه بهزیستی با صندوق حمایت از بیماران خاص اشاره کرد و گفت: حمایت‌های این صندوق ۱۰۷ بیماری خاص و مادرزادی را شامل می‌شود که تحت هر پوششی، هزینه‌های درمان به صورت رایگان بوده و برخی مددجویان بهزیستی هم بخشی از جامعه هدف این صندوق هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۳۰۱ مرکز بهزیستی در استان ادامه داد: با توجه به ارزیابی‌های انجام شده در سطح کشور، خراسان جنوبی با فعالیت چهار مرکز پیشگیری در استان، رتبه دوم را کسب کرده است.

وی اظهار کرد: اگرچه در سایر مراکز خدمات دهنده بهزیستی ظرفیت خالی موجود است اما ظرفیت مراکز اعصاب و روان تکمیل بوده و یک مرکز به مناسبت هفته بهزیستی در شهرستان قاینات افتتاح می شود.

شرفی گفت: همچنین ۲۸ مرکز فعال درمان اعتیاد در استان داریم که ۶ هزار و ۷۳۱ نفر از این مراکز خدمات گرفته‌اند و یک مرکز هم هفته بهزیستی (۲۴ تا ۳۰ تیر) افتتاح خواهد شد.

وی همچنین از وجود ۲ خط ارتباطی برای مشاوره تخصصی در بهزیستی خبر داد و گفت: خط ملی مشاوره اعتیاد ۰۹۶۲۷ است که عموم مردم از طریق تماس با این مرکز می‌توانند خدمات رایگان دریافت کنند و شماره مرکز مشاوره روانشناختی بهزیستی ۱۴۸۰ است که سال گذشته حدود چهار هزار تماس با این خط در استان برقرار شد.

لینک خبر: isna.ir/xdPdhh

کد خبر 86769

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد