در رسانه | ایجاد اشتغال و تأمین مسکن؛ مهمترین چالش پیش روی مددجویان بهزیستی

شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی به مناسبت هفته بهزیستی، در گفتگو با خبرنگار روزنامه آوای خراسان جنوبی ، به شرح خدمات بهزیستی و اقدامات بهزیستی استان در سالی که گذشت پرداخت.

کاری- با توجه به شرایط اقتصادی کنونی از چالش‌های مهم برای معلولان و مددجویان زیرپوشش بهزیستی موضوع ناتوانی در تامین مسکن و اشتغال می باشد. با توجه به رشد بی‌سابقه مبلغ رهن و اجاره مسکن هرروز وضعیت این قشر تاسف انگیز تر نیز می شود و این در حالی است که مددجویان زیرپوشش بهزیستی جزء دهک‌های پایین جامعه به لحاظ وضعیت درآمدی هستند. از طرف دیگر جامعه معلول و کم توان جامعه امنیت شغلی لازم را هم ندارند و یا شرایط شغلی نامناسبی را تجربه و تحمل می کنند که محیط مناسب سازی شده ندارد و رفتارهای کاری با آن ها نامناسب هست. بسیاری از افراد معلول با وجود توانمندی های بسیار و سوابق کاری ارزشمند، فاقد ارتقای شغلی هستند و حق شغلی شان ادا نشده است.

اشتغال از رسالتهای مهم بهزیستی برای توانمندسازی جامعه هدف
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد اشتغال از رسالتهای بهزیستی برای توانمندسازی جامعه هدف توانمندسازی گروههای هدف تحت پوشش خود در ابعاد مختلف می باشد، ادامه داد: ایجاد و تقویت یا توسعه فرصتهای شغلی از طریق تسهیلات بانکی بصورت خوداشتغالی یا کارفرمایی از اهداف بهزیستی بوده است. حسن شرفی با بیان اینکه سقف تسهیلات در بخش خوداشتغالی تا ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است، ادامه داد: با توجه به نوع طرح و در بخش کارفرمایی سقف پرداخت تسهیلات برای بکارگیری ۴۰ نفر تا سقف ۴ میلیارد تومان می باشد . وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد هزارو ۴۵۶ نفر به مبلغ ۱۵۶ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه به بانکهای عامل معرفی شده اند؛ ادامه داد: تاکنون تعداد ۹۹۵ نفر با مبلغ ۱۰۹ میلیارد تومان موفق به دریافت تسهیلات شده اند وی یاداور شد: اعتبارات بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی و ارتقا کارایی معلولین در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۵ برابری داشته است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته برای ایجاد و تثبیت اشتغال جامعه هدف مبلغ ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان حق بیمه کارفرمایی و خویش فرمایی و ارتقا کارایی برای ۳۰۶ نفر پرداخت گردید، ادامه داد: در سه ماهه اول سال ۱۵۳ طرح برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی به بانکهای عامل معرفی گردیده اند .وی با بیان اینکه در سال گذشته تعهد بهزیستی در استان ۳۸۵ نفر بوده است؛ وی اضافه کرد: با پرداخت تسهیلات و سایر موارد موفق به هزار و ۴۷۷ فرصت شغلی در حوزه های خدماتی ، کشاورزی و صنعت ، مشاغل خانگی ، مشاغل خرد ، گروههای همیار و غیره شده است.شرفی خاطر نشان کرد: سقف تسهیلات اشتغالزایی در سال گذشته از ۱۰۰ میلیون تومان به ۱۵۰ میلیون تومان در برخی از طرح ها به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است .

افزایش ۵۰ درصدی کمک های بلاعوض سازمان بهزیستی
برای ساخت مسکن
مسکن از دیگر چالش های اساسی برای جامعه مخصوصا افراد کم بضاعت و معلول می باشد. مدیر کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال گذشته مبلغ کمک بلاعوض سازمان بهزیستی برای تأمین مسکن جامعه هدف، از ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، ادامه داد: همچنین کمک بلاعوض دولتی برای تأمین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول و بالاتر شهری ۲۰۰ میلیون تومان و روستایی ۱۵۰ میلیون تومان می باشد.
شرفی اضافه کرد: مجموعاً مبلغ ۲۱ میلیارد تومان کمک بلاعوض سازمان بهزیستی برای تأمین، تعمیر و اجاره بهاء مسکن جامعه هدف بهزیستی استان در سال ۱۴۰۱ به جامعه هدف تحت پوشش پرداخت گردید. وی با بیان اینکه در سه ماهه اوّل سال جاری نیز مبلغ ۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای ساخت منازل به افراد واجدشرایط تحت حمایت پرداخت گردیده است، یاداور شد: در سال گذشته طبق تفاهم نامه همکاری مشترک بهزیستی با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ۵۷ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای دو عضو معلول و بیشتر، شروع به ساخت شد.
وی یادآور شد: در حال اجرا و تکمیل می باشد. به گفته وی با توجه به نیاز استان این تعداد واحد مسکونی با موافقت سازمان بهزیستی کشور ۵/۱ برابر افزایش یافت.

ساخت ۳۴۵ واحد مسکونی
در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر
شرفی عنوان کرد: ساخت و اتمام طرح های نیمه تمام تعداد ۳۴۵ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاهای استان پیگیری شد.مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه برابر تفاهم نامه همکاری متشرک بین سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، خانوارهای واجدشرایط تفاهم نامه مورد نظر، از کمک های بلاعوض بهزیستی و تسهیلات ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تأمین مسکن اقتصادی بهره مند خواهند شد، ادامه داد: از دیگر مزایای این طرح، به مددجویان بهزیستی فاقد زمین ساکن در روستاها و شهرهای هدف آن بنیاد، زمین دولتی برای احداث مسکن اعطا می گردد.شرفی با بیان اینکه ۷۲۹ قطعه زمین ویلایی به مددجویان بهزیستی در سطح استان اختصاص یافت اطهار کرد: در سامانه طرح اقدام ملّی مسکن وزارت راه و شهرسازی ۷۷۰ قطعه زمین و واحدمسکونی به مددجویان بهزیستی اختصاص یافت.

پرداخت یک میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای
گاز کشی منازل مددجویان
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض برای گازکشی داخلی منازل به ۲۰۰ نفر از جامعه هدف بهزیستی در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک با شرکت گاز استان پرداخت گردید؛ عنوان کرد: امسال نیز طبق تفاهم نامه فی مابین، ضمن افزایش ۵۰ درصدی سهمیه، سقف کمک بلاعوض با افزایش ۳ برابری، مبلغ ۱۸ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی قابل پرداخت خواهد بود.وی خاطر نشان کرد: مددجویان بهزیستی بر اساس جزء ۲ بند ج ماده ۸۰ قانون پنج ساله ششم توسعه، «مددجویان بهزیستی از پرداخت هزینه های حق انشعاب آب، فاضلاب، برق، گاز، عوارض شهرداری و دهیاری و صدور پروانه ساختمانی برای یک بار و معاف می باشند.مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه سال گذشته ۸۵۰ نفر با مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این معافیت دولتی بهره مند شدند، ادامه داد: تسهیلات قرض الحسنه ودیعه مسکن و اجاره بهاء منزل جامعه هدف بهزیستی استان افزایش ۷ برابری دلشته است.به گفته این مقام مسول در سال گذشته مبلغ ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات کم بهره بانکی با بازپرداخت ۱۰ ساله به ۶۰ نفر از مستأجرین تحت حمایت بهزیستی استان اعطا شد.شرفی ادامه داد: در سال جاری با عنایت به سیاست تشویقی سازمان بهزیستی کشور بابت عملکرد مطلوب بهزیستی استان در جذب کامل تسهیلات مذکور، این تسهیلات ویژه تا مبلغ ۳۵ میلیارد تومان برای جامعه هدف واجدشرایط استان اختصاص و در حال پرداخت می باشد.

کد خبر 85487

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد