دررسانه |  ۱۱۱۱ خانه جدید در اختیار مددجویان بهزیستی خراسان رضوی

طبق اعلام بهزیستی خراسان‌رضوی، در تأمین مسکن وعده‌داده‌شده به مددجویان، موفقیت ۱۲۵ درصدی به وجود آمده است.

روزنامه شهرآرا- زهرا زنگنه - «مجموع تعهدات پارسال اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی، تأمین ۸۸۶ واحد مسکونی بوده که خوشبختانه با موفقیت ۱۲۵‌درصدی در این حوزه، ۱۱۱۱ واحد مسکونی برای مددجویان تأمین شده است.» این خبر خوش را معاون اشتغال، مسکن، مؤسسات خیریه و مشارکت‌های مردمی اداره‌کل بهزیستی استان به خبرنگار شهرآرا اعلام می‌کند و این رقم را «رضایت‌بخش» می‌داند.
حمیده محدث در تکمیل این موضوع می‌گوید: در ابتدا بهزیستی کل کشور تأمین شمار بیشتری واحد مسکونی را متعهد شده بود و این رقم در استان ما ۱۷۰۲ واحد بود، اما به‌دلیل غیرمنطقی بودن آن، کارشناسی مجدد صورت گرفت و تعهد بهزیستی کل کشور کاهش یافت و در پی آن، برش استانی نیز تغییر کرد. میزان تعهد جدید خراسان‌رضوی تا ۸۸۶ واحد مسکونی کاهش یافت و در بهمن‌ماه سال‌۱۴۰۰ به ما ابلاغ شد. باتوجه‌به اینکه برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده از ابتدای سال‌۱۴۰۱ در استان برای تأمین ۱۷۰۲ واحد مسکونی بود، در مجموع تعداد واحدهای مسکن تحویل داده‌شده در سال‌۱۴۰۱ بیشتر از تعهد ما شد.

ثبت‌نام ۸‌هزار مددجو در سامانه نهضت ملی مسکن
او درباره وضعیت مددجویان بهزیستی که در سامانه نهضت‌ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار می‌کند: حدود ۸هزار نفر از ثبت‌نام‌کنندگان نهضت ملی مسکن برچسب بهزیستی دارند و تااین‌لحظه برای حدود هفتصد مورد واحد تخصیص داده شده است.
معاون بهزیستی استان با بیان اینکه معمولا در شهرهای  کمتر از  ۱۰۰‌هزار نفر، مددجویان به‌صورت خودمالکی اقدام به ساخت منزل می‌کنند، تصریح می‌کند: ساخت منزل در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰‌هزار نفر هم به‌صورت خودمالکی و هم به‌صورت تخصیص‌پروژه است. برای مثال در شهرستان کاشمر زمین در اختیار متقاضیانی که در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده بودند، قرار گرفت و به‌صورت خودمالکی اقدام به ساخت منزل کردند.
محدث درباره فرایند واگذاری زمین نیز اظهار می‌کند: اسامی مددجویان بهزیستی از شهرستان‌های مختلف به ما اعلام می‌شود و ما این اسامی را به سازمان بهزیستی کل کشور ارسال می‌کنیم. سپس این اسامی برای اداره راه‌وشهرسازی فرستاده می‌شود. در نهایت این افراد ثبت‌نام شده در سامانه نهضت ملی مسکن برچسب بهزیستی می‌خورند. چنانچه سازمان بهزیستی امتیازی را برای موضوع مسکن قرار دهد، شامل حال این مددجویان خواهد شد. البته مددجویان در روستاها می‌توانند علاوه بر کمک‌های بلاعوض ما از وام حدود صدمیلیون‌تومانی بنیاد مسکن هم برای ساخت مسکن استفاده کنند.
پیش‌تر در گزارشی نوشتیم که سهمیه پارسال استان برای دریافت کمک‌هزینه بلاعوض ساخت مسکن در خانواده‌های دارای دو عضو معلول در روستا ۱۱۵ و در شهر ۱۴۰ نفر است. مبلغ درنظرگرفته‌شده برای این طرح نیز در شهرها ۲۰۰‌میلیون تومان و در روستاها ۱۵۰‌میلیون تومان است. معاون بهزیستی استان دراین‌باره نیز می‌گوید: این کمک‌ها به‌صورت بلاعوض برای کمک به تأمین مسکن خانواده‌های دارای دو عضو معلول و بیشتر در نظر گرفته شده است. برای بقیه مددجویان نیز ۱۰۰‌میلیون تومان کمک بلاعوض در نظر گرفته شده است. این مبلغ ممکن است در حالت خودمالکی یا در قالب پروژه‌های ‌ساخته‌شده توسط پیمانکاران اداره بهزیستی صرف شود.
محدث در تشریح وضعیت ۱۱۱۱ واحد مسکونی تحویل‌داده‌شده به مددجویان نیز اظهار می‌کند: آمار واحدهای مسکونی تحویل‌داده‌شده به معلولان و مددجویان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ به ترتیب در حوزه اجتماعی ۲۵۳ واحد، توان‌بخشی ۷۴۳ واحد، ایتام ۶۱ واحد و خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر ۵۴ واحد بوده است.

مناسب‌سازی مسکن معلولان
از محدث درباره مناسب‌سازی مسکن‌های ساخته‌شده برای معلولان هم می‌پرسیم و او این‌طور پاسخ می‌دهد: در تفاهم‌نامه‌هایی که با پیمانکاران مختلف مانند قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) داریم، چک‌لیست‌هایی مربوط به مناسب‌سازی منازل برای معلولان در نظر گرفته شده است. همیشه پس از انطباق و تأیید این موارد با معیارهای موردنظر، مبلغ به پیمانکاران پرداخت می‌شود.
به گفته او، در حدود چهار سال گذشته تلاش شده است که واحدهای مسکونی ساخته‌شده از نظر معیارهای مختلف برای معلولان مناسب‌سازی شوند. در پروژه‌های آماده هم سعی کرده‌ایم که طبقات همکف را به معلولان جسمی‌حرکتی اختصاص دهیم و معلولان ذهنی در طبقات بالاتر اسکان داده شوند، اما در پروژه‌هایی که از صفر شروع به کار شده، همه موارد برای مناسب‌سازی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 79144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد