در رسانه| اورژانس اجتماعی، کلید رهایی از بحران‌ها

با شناخت هرچه بهتر و بیشتر فعالیت‌های موجود در سطح جامعه با آگاهی، اطمینان و از راه درست می‌توانیم از وقوع بسیاری از اتفاقات ناگوار در جامعه جلوگیری کرده یا بهتر کنترل کنیم.

پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس، هلال‌احمر و ... با شماره‌های ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۲۵، ۱۱۲ و غیره اسامی و شماره‌هایی است که از دوران مدرسه، معلمان و والدین کودکان را با آن‌ها آشنا کرده‌اند تا در مواقع بحرانی برای خروج از بحران با آن‌ها تماس گرفته شود.

مشکلات و بحران‌های افراد تنها تصادف، آتش‌سوزی، بیماری جسمی و ... نیست، گاهی افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که خروج سالم از این آسیب‌ها نیاز به یک برنامه درست و اصولی دارد که با اجرای آن می‌توان از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کرد.

مواردی همچون فرار از منزل، اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، افرادی که اقدام به خودکشی کرده یا افکار خودکشی دارند، کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، زنان و دختران در معرض خشونت، سالمندان و معلولان آزاردیده و ... بخشی از اتفاقاتی هستند که ممکن است در سطح جامعه با آن‌ها روبرو شویم ولی نحوه کنترل درست آن را بلد نباشیم.

شاید در وهله اول تصور کنیم که آسیب‌های ذکر شده مواردی است که دور از خود و خانواده‌مان باشد ولی باید بدانیم که اینگونه آسیب‌ها شاید یک‌بار اتفاق افتد ولی ممکن است تاثیرات منفی بسیاری بر روح و جسم افراد داشته باشد، پس باید ارگان اصلی مبارزه با این‌گونه موارد را بشناسیم. شاید کمتر نام اورژانس اجتماعی بهزیستی را شنیده باشیم ولی با شناخت این اورژانس و شماره ۱۲۳ به راحتی می‌توانیم با یک تماس دوستان خود را از بسیاری بحران‌ها رها کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان در گفت‌وگو با ایسنا درباره اورژانس اجتماعی می‌گوید: اورژانس اجتماعی با هدف در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی برای همه افراد جامعه، مداخله تخصصی موثر به منظور جلوگیری از تشدید بحران و آسیب‌های اجتماعی، کاهش صدمات بر اقشار در معرض آسیب و کمک به توانمندسازی این افراد در سطح جامعه عمل می‌کند.

سلمان حسینی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف اورژانس اجتماعی بازگشت افراد خدمات گرفته به کانون خانواده است ولی در صورت نیاز، آسیب‌دیدگان اجتماعی به مراکز زیر مجموعه معاونت امور اجتماعی با توجه به شرایط مراجع ارجاع می‌شوند، می‌افزاید: از خدمات اورژانس اجتماعی می‌توان به خدمات مددکاری، روان‌شناسی، تربیتی، حقوقی، فرهنگی و آموزشی اشاره کرد.

وی اضافه می‌کند: خدمات اورژانس اجتماعی برای فرار از منزل، اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند یا افکار خودکشی دارند، اجرا می‌شود. همچنین کودکان آزاردیده، همسران آزاردیده، زنان و دختران در معرض خشونت یا خشونت‌دیده و سالمندان و معلولان آزاردیده نیز بخشی دیگر از جامعه هدف اورژانس اجتماعی هستند.

حسینی با بیان اینکه خدمات در اورژانس اجتماعی به دو شکل خودمعرف و ارجاعی (از سوی خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳، خدمات سیار اورژانس اجتماعی، سایر مراکز بهزیستی، مراجع قضایی، نیروی انتظامی و سایر نهادهای دولتی و غیر دولتی) و به شکل سرپایی و نگهداری اجرا می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره، خدابنده و طارم مجهز به اورژانس اجتماعی و خودروی خدمات سیار هستند.

این مسئول ادامه می‌دهد: از هم‌استانی‌های تقاضا می‌شود در صورت مشاهده مواردی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری، افکار یا اقدام به خودکشی و ... سکوت نکنند و برای مداخله در بحران با خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی تماس بگیرند تا با اعزام تیم خدمات سیار بتوان به فرد آسیب‌دیده کمک کرد.

شناخت اورژانس اجتماعی، ارتقا توانمندی افراد آسیب‌دیده اجتماعی

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان زنجان نیز درباره اورژانس اجتماعی، می‌گوید: شناخت اورژانس اجتماعی موجب کاهش و کنترل بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌شود و از این طریق خدمات تخصصی و اورژانسی بهزیستی در دسترس احاد جامعه قرار می‌گیرد، شناخت اورژانس اجتماعی موجب ارتقا توانمندی‌های افراد در معرض آسیب یا آسیب‌دیده اجتماعی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی یا شرایط بحرانی می‌شود.

حمید نوری بیان می‌کند: از مزایای دیگر معرفی اورژانس اجتماعی در جامعه می‌توان تاثیر مشارکت مردم و سازمان‌های غیر دولتی را در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست و اگر مردم آشنایی خوبی با اورژانس اجتماعی داشته باشند، اورژانس می‌تواند جایگزین مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی باشد.

نوری عنوان می‌کند: اورژانس خدمات اجتماعی زنجان، یک برنامه تلفیقی در جهت توانمندسازی اجتماع‌محور در سکونت‌گاه‌های رسمی و غیررسمی است. اورژانس یک شعار ویژه با عنوان تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن دارد که در دستور کار شاغلان اورژانس قرار دارد. همچنین اورژانس قصد دارد در مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی ورود کند تا موجب پیشگیری از وقوع جرم و فقرزدایی شود.

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی شهرستان زنجان، خاطرنشان می‌کند: مشارکت سازمان‌های مختلف با اورژانس اجتماعی در غالب طرح‌های مختلف همانند طرح نماد، در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی دارد و تاکنون در خصوص آسیب‌هایی که شامل حال دانش‌آموزان یا قشر کودکان زیر ۱۸ سال بود فعالیت‌های خوبی انجام شده و در حال انجام است که بر فعالیت‌های اورژانس نیز تاثیر بسزایی داشته است.

کد خبر 74809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد