بهزیستی  علل آسیب های اجتماعی در زنجان را  رصد می کند

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از رصد آسیب های اجتماعی در زنجان خبر داد و گفت: این طرح با هدف رصد عواملی چون سلامت اجتماعی، روابط فرازناشویی، وضعیت اقتصادی واجتماعی، دین داری، اعتیاد، طلاق و... اجرا می شود تا ابتدا با شناخت آسیب اجتماعی نسبت به کنترل و سپس کاهش آن اقدام شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی  در جلسه دبیرخانه رصد و احصا ءتعیین کننده های استانی آسیب های اجتماعی اظهار کرد: موضوع آسیب های اجتماعی و روشهای مقابله با آن از موضوعات با اهمیتی است  که حل آن نیازمند همکاری مستقیم خانواده ها و کلیه متولیان امور اجتماعی است  و برای داشتن چشم اندازی از وضعیت آسیب های اجتماعی  باید  نیمرخی از وضعیت موجود جامعه  را ترسیم کنیم  که این امر بوسیله پژوهش محقق می شود.

وی خاطر نشان کرد: درسال ۱۴۰۰تعداد ۵ هزار و ۲۱۱ پرسشنامه در ۸ شهرستان بین گروه سنی ۱۵ تا ۶۰ سال توسط ۲۰ پرسشگر زن و مرد تکمیل شده و علل آسیب های اجتماعی رایج در زنجان چون اعتیاد، خشونت خانگی، همسر آزاری، خودکشی و... مورد بررسی قرار گرفته است.

حسینی  یادآور شد: در این طرح، شهرستانها به پنج منطقه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تقسیم شدند و در بازه زمانی مشخص پرسشگران به اجرای پرسشنامه تدوین شده توسط بهزیستی کشور با موضوعات خودکشی، طلاق، اعتیاد، روابط خارج از ازدواج، همسرآزاری، خیانت در روابط زناشویی و رفتار های خشونت آمیز اقدام نمودند. این پرسشگران در مناطق پر تردد شهر نظیر میادین اصلی شهر، پاساژها و پارکها و ... در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر و با نظارت کارشناسان به کار پرسشگری پرداختند.

وی مهم‌ترین دستاورد این طرح ملی را، راه اندازی سامانه پیمایش و رصد آسیب های اجتماعی (سراج)، برای نشان دادن مستمر وضعیت آسیب‌های اجتماعی و روند کاهشی یا افزایشی آن‌ها در هر شهرستان و استان عنوان نمود و تاکید کرد: اطلاعات این سامانه  با داده های استخراج شده از مداخلات اورژانس اجتماعی، سامانه ملی  اعتیاد و خط مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ و سامانه تصمیم هم رسانی شده  و علاوه بر این اطلاعات مدیریتی از طریق ثبت احوال، وزارت بهداشت، پزشکی قانونی  و دیگر نهاد های مرتبط نیز اخذ و در این سامانه مورد تحلیل قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی بیان کرد: دبیرخانه رصد آسیبهای اجتماعی با استفاده از سامانه های فوق اطلاعات وارد شده را تحلیل و مدل سازی نموده است تا متناسب با سطوح مدیریتی وهمچنین نوع مسئله گزارشهای تحلیلی مناسب  را دراختیار برنامه ریزان، مدیران و سیاستگذاران اجتماعی قرار دهد.

حسینی با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار در سال ۱۳۹۶ به تعداد۲ هزار پرسشنامه در استان اجرا شده است، اضافه کرد: شناخت وضعیت موجود و داشتن تصویری روشن از وضعیت آسیبهای اجتماعی در استان های کشور، شناسایی عوامل تعیین کننده آسیبهای اجتماعی در استان، شناسایی طراحی برنامه هایی مناسب برای کاهش آسیب های اجتماعی اولویت دار و همچنین برنامه هایی برای پیشگیری از عوامل سبب شناختی وافزایش عوامل محافظتی از اهداف اجرای طرح رصد آسیب های اجتماعی است.

   وی تاکید کرد : درحال حاضر ادامه این طرح درغالب  برنامه احصا ء تعیین کننده های استانی آسیب های اجتماعی درحال اجراست و شامل مصاحبه با مطلعین استانی درخصوص آسیبهای اجتماعی، مصاحیه با گروه متمرکز (شامل ۵گروه ۸نفره از کارشناسان دستگاههای مربوطه) وگروه دلفی که درآن ازطریق ۲۰نفر از متخصصین  آسیبهای اجتماعی بر اساس نتایج مصاحبه های انجام گرفته شناسایی وسپس برنامه ریزی لازم درخصوص پیشگیری از این آسیبها انجام می گیرد.

کد خبر 70627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد