افزایش مداخلات غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان در مشهد

رئیس اداره بهزیستی مشهد از رشد غربالگری و مداخله زودهنگام مشکلات شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال در این شهر خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، جواد بهنام در گفت‌وگویی اختصاصی با شهرآرانیوز با اشاره به آمارهای سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ معاونت پیشگیری از معلولیت این اداره گفت: در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰، بهزیستی مشهد تعداد ۱۲ هزار و ۲۵۳ مورد غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۵ سال را انجام داد که ۲۷۳ مورد شناسایی اختلال شنوایی انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: در این برنامه غربالگری، ۲۷۳ نوزاد با اختلال شنوایی شناسایی شدند که از این تعداد، ۵۶ نوزاد برای مداخله درمانی معرفی شدند تا اقدامات ویژه سمعک یا کاشت حلزون برای آنان انجام شود. همچنین، ۳۴۶ کودک نیز شناسایی شدند و ۲۸ کودک وارد فرایند مداخله درمانی شدند.

بهنام با ارائه آمارهای ۶ ماه نخست سال جاری از افزایش شناسایی و مداخله خبر داد و بیان کرد: در سال جاری غربالگری شنوایی با رشد بیش از ۲ برابر همراه بود و ۳۰ هزار و ۱۰ عنوان غربالگری شنوایی در مشهد انجام شد که از این تعداد، ۳۵۶ شناسایی برای درمان و مداخله اعلام شد.

رئیس اداره بهزیستی مشهد ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد امسال تعداد نوزادان و کودکان شناسایی‌شده برای مداخله افزایش داشته‌اند؛ به‌گونه‌ای که از ۱۸۳ نوزاد شناسایی‌شده، ۸۴ مورد مداخله ثبت شده است و از ۱۷۳ کودک شناسایی‌شده، ۳۵ مورد مداخله ثبت شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه خود در بخش شناسایی کاهش و در مداخله با افزایش روبه‌رو بوده است.

بهنام به واگذاری سمعک و اعطای کمک‌هزینه خرید آن در سال گذشته اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته ۲۴ مورد کمک‌هزینه خرید سمعک بین ۱ تا ۴ و نیم میلیون تومان پرداخت شد که این عدد در سال جاری به سقف ۷ میلیون تومان رسیده است که البته امسال هنوز کمک‌هزینه‌ای پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: در موارد خاص با بررسی شرایط اقتصادی خانواده مددجو، بهزیستی تا ۹۰ درصد هزینه خرید سمعک را هم پرداخت کرده است و در برخی مواقع نیز سمعک از سوی بهزیستی به افراد متقاضی داده می‌شود.

بهنام اولویت‌بندی اعطای سمعک را این‌گونه بیان کرد: براساس اولویت‌بندی اعلامی از سوی بهزیستی کشور، دانش‌آموزان و دانشجویان اولویت اول اعطای سمعک هستند و پس از آن، مادران کم‌شنوا و ناشنوای دارای فرزند شیرخوار و در نهایت، کارمندان و شاغلان هستند.

گفتنی است در سال ۱۴۰۰، تعداد ۲۰۵ سمعک از سوی بهزیستی به متقاضیان اهدا شد که این تعداد در سال جاری به ۲۶۷ مورد رسیده است.

کد خبر 68209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد