در رسانه|  هزار و ۸۶۶ نابینا و کم‌بینا از بهزیستی استان همدان مستمری دریافت می‌کنند

همدان- ایرنا- معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به خدمات ارائه شده به نابینایان گفت: هزار و ۸۶۶ نابینا و کم بینای زیرپوشش بهزیستی این استان بر اساس بعد خانوار مستمری دریافت می کنند.

امیر کوکائیان  روز شنبه به مناسبت روز جهانی نابینایان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در استان همدان چهار هزار و ۱۲۴ نابینا و کم بینا زیر پوشش بهزیستی استان قرار دارند که ۲ هزار و ۷۰۵ نفر مرد و هزار و ۴۱۹ نفر زن هستند.

وی نامگذاری روز نابینایان را در راستای شنیدن صدای نابینایان و توجه به مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم، پویا و شکوفا برشمرد و افزود: نابینایان در استان همدان ۱۰ درصد معلولان را تشکیل می دهند که این رقم در میانگین کشوری ۱۳ درصد است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان تصریح کرد: در استان همدان هزار و ۴۵۲ نفر با معلولیت بینایی خفیف، هزار و ۱۲۵ نفر با معلولیت بینایی متوسط، هزار و ۲۲۶ نفر با معلولیت بینایی شدید و ۳۲۱ نفر با معلولیت بینایی خیلی شدید زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

کوکائیان، خدمات قابل ارائه به نابینایان را شامل انواع خدمات مددکاری و توانبخشی، توزیع لوازم توانبخشی، عصای سفید، مناسب سازی منزل و خودرو، پرداخت هزینه های رفت و آمد تحصیلی، ارائه خدمات کلینیکی بینایی سنجی، پرداخت تسهیلات اشتغال و کمک‌های مستمر و موردی معیشتی برشمرد.

وی اظهار داشت: تحویل وسائل کمک توانبخشی مانند تایپ بریل، دستگاه بهدید (تلویزیون مدار بسته) و برجسته نگار سایر خدمات ارائه شده به نابینایان استان همدان است.

کوکائیان بیشترین مشکلات توانیابان را مسکن و اشتغال عنوان کرد و ادامه داد: توانمندی‌های نابینایان در جامعه هنوز مورد پذیرش قرار نگرفته است و هنوز شاهد بیکاری قشر تحصیل کرده نابینا هستیم.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان تصریح کرد: اشتغال، ازدواج، مسکن، نبود زیرساخت‌های مناسب برای یک زندگی سالم و بدون دغدغه، هزینه‌های متفاوت زندگی و نگاه تبعیض‌آمیز مردم و جامعه بخشی از مشکلات پیش روی نابینایان است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

پنج اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه روز جهانی نابینایان نامگذاری شده‌است.

کد خبر 66810

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد