در رسانه |  همایش یک روزه آگاه سازی پیشگیری از خود کشی

مایش یک روزه آگاه سازی پیشگیری از خود کشی از سوی دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی معاونت پیشگیری بهزیستی استان همدان با حضور زکایی مدیر کل دفتر پیگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مدیر کل بهزیستی استان، مدیر کل امور اجتماعی استانداری همدان، مدیر کل شورای هماهنگی مواد مخدر استان، معاونین حوزه های تخصصی و کارشناسان در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مکان تالار قرآن سالن اجتماعات پردیس برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار همدان پیام؛ مدیر کل بهزیستی استان ضمن عرض خیر مقدم به خانم زکایی اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری همایش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی و پیشگیری از خود کشی در استان اقدامات اساسی و مثبت در این راستا انجام گردد.

در ادامه همایش مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شناخت علل و روش های پیشگیری از خودکشی بیان کرد: مداخلات چند جانبه برای کنترل این پدیده و آگاه سازی اقشار مختلف مردم مهمترین راه حل جلوگیری از خسارات این پدیده شوم اجتماعی است.

وی تصریح کرد: خودکشی پدیده ای جهانی است که در تمامی جهان با نرخ های متفاوت رخ می دهد و پدیده اجتماعی پیچیده ای است که تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله عوامل کلان اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل خانوادگی و بین فردی و اختلالات روانپزشکی قرار دارد.

زکایی خاطر نشان کرد: مطرح نمودن مشکل با یک مشاور روانشناس یکی از بهترین توصیه ها به این افراد و اطرافیانشان است و برای پیشگیری از خودکشی راهکارهایی وجود دارد و هدف اصلی ایجاد اعتماد و روشنایی است.

مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به انتخاب شعار"با عمل امید بسازیم" تاکید کرد: این نکته نشان دهنده این است که همگان می توانند با انجام اقدامات کوچک و بزرگ امید بخش کسانی باشند که شرایط سخت و رنج آوری را تجربه می کنند.

وی افزود: لذا پیشگیری از خودکشی در اکثر موارد امکان پذیر است و اگرچه یک چالش جهانی است اما هر عضوی از جامعه در هر جایگاهی به عنوان پدر، مادر، معلم، دوست، خواهر، برادر، همکار و... با فراهم کردن زمان و فضایی برای صحبت کردن در مورد فرد رنج دیده، می تواند یک نقش کلیدی در پیشگیری از خودکشی ایفا کند.

زکایی با بیان اینکه خودکشی یک پدیده جهان شمول است و در هر کشور، جامعه و زمانی ممکن است رخ بدهد تصریح کرد: خودکشی تنها یک موضوع مرتبط با پزشکی در حوزه بهداشت روان و یا روانپزشکی نیست بلکه ابعاد گوناگونی دارد و نیاز است که از جنبه های مختلف بررسی شود و قطعاً نیازمند یک برنامه جامع و سیاست‌گذاری کلان است.

در ادامه همایش معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان همدان  با اشاره به هدف اصلی از شکل‌گیری این همایش کاهش باورهای منفی (استیگما) درباره خودکشی است اظهار کرد: افزایش آگاهی در این خصوص بین دولت‌ها، ارگان های مربوطه و عموم مردم است تا این اصل رواج یابد که خودکشی قابل پیشگیری است.

وی افزود: از سال 1400 تا 1402 شعار  امید آفرینی با عمل به عنوان روز جهانی پیشگیری از خودکشی انتخاب شده است و بنابر برآوردهای سازمان جهانی بهداشت سالانه در جهان، بیش از 700 هزار نفر جان خود را می‌گیرند.

بختیاری تصریح کرد: به توصیه سازمان جهانی بهداشت، مهم است که پیشگیری از خودکشی در اولویت‌های سیاست‌گذاری‌های اجتماعی کشورها قرار گیرد و این موضوع در کشورهایی که ضریب پوشش خدمات روان‌شناختی به علت ماهیت حساس خودکشی و غیرقانونی بودن آن در بسیاری از کشورها  پایین است به‌مراتب مهم‌تر است.

معاوت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان با اشاره به موضوع خودکشی خاطر نشان کرد: هر تجربه‌ای که منجر به تخریب شدید خود ارزشمندی (عزت‌ نفس) افراد شود، آنان را در معرض خودکشی قرار خواهد داد و موضوع مهم در پیشگیری از خودکشی کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل محافظ است.

مدیر کل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در این همایش گفت: خودکشی یک رفتار روانی غیرطبیعی است که با صدمه زدن به خود به قصد مرگ صورت می­گیرد.

وی افزود: عموماً خودکشی ریشه در افسردگی و استرس­های زندگی، به­ ویژه هنگام مشکلات شدید مالی، اجتماعی و شکست در روابط عاطفی دارد.

عبدی کوند اظهار کرد: متأسفانه طبق آمار خودکشی چهارمین علت اصلی مرگ در افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله است و ۷۷ درصد این خودکشی­ها در کشورهای کم­ درآمد و متوسط اتفاق می­افتد.

مدیر کل شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: مصرف سموم دفع آفات، دارآویز و سلاح گرم از متداول­ترین روش­های خودکشی در سطح جهان است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان متولی سلامت جامعه جایگاه کارشناسی خود را در زمینه پیشگیری تقویت نکرده و ابتکار عمل را در دست نگیرد و دیگر بخش‌های دولتی، این جایگاه را به رسمیت نشناسند، امکان پیشگیری از خودکشی ضعیف تر خواهد بود.

مدیر کل امور اجتماعی استانداری با حضور در همایش آگاه سازی پیشگیری از خودکشی ضمن تشکر از مدیر کل و دفتر معاونت پیشگیری بهزیستی استان از برگزاری این همایش اظهار کرد: همایش ها بصورت کاربردی برگزار گردد و سازمان ها همه می بایست در این معقوله پای کار باشند.

 فریدونی گفت: خودکشی در ایران از حد بالایی برخوردار می باشد و متاسفانه همدان هم در این زمینه حائز رتبه است ولی خوشبختانه روند افزایشی آن کند است.

 مدیر کل امور اجتماعی استانداری با اشاره به اینکه خودکشی مختص فقیران نیست و در بین ثروتمندان و افراد تحصیل کرده جود دارد گفت: ولی در امر اقدام آمار خانم ها بیشتر ولی در امر منجر به فوت آمار آقایان بیشتر است.

 فریدونی تاکید کرد:  یکی از  عوامل‌مهم خودکشی اختلالات روانی است با توجه به اینکه در 10 سال گذشته رتبه استان در این خصوص تغییر نکرده است.

وی به سوره مائده اشاره کرد و گفت: نجات یک فرد نجات بشریت است و لازم است برای کاهش خودکشی تمامی دستگاه های مسئول و در راس آنها امور اجتماعی استانداری در این زمینه اقدام لازم صورت بگیرد.

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان در این همایش گفت: بروز رفتارهایی نظیر انزوا، افزایش اضطراب یا خشم، صحبت درباره مسائل و مشکلات حل‌نشدنی زندگی، مصرف مواد یا افزایش مصرف مواد، جست‌وجو برای دسترسی به مواد، وسایل و ابزار کشنده، نوسانات خلقی شدید، صحبت درباره تمایل به مرگ و برنامه‌ریزی برای خودکشی در فرد، دال بر بالابودن خطر خودکشی است.

پهلوساری بیان کرد: با وجود آنکه اهمیت اصلی پیشگیری از خودکشی ارزش‌نهادن به موهبت حیات است، ولی هزینه‌های اقتصادی ناشی از خودکشی نیز به‌خوبی زمینه‌ساز اقدامات پیشگیرانه را فراهم می‌آورند و در ایران هزینه‌های اقتصادی که خودکشی به بودجه‌های جاری کشور تحمیل می‌کند، بررسی نشده است.

 وی در ادامه افزود: هدف از برگزاری همایش ارتقاء و افزایش دانش مدعوین در زمینه پیشگیری از خودکشی و با بهره گیری از عوامل محافظتی و کاهش عوامل خطر در  این زمینه و استفاده صاحب نظران جهت انتقال به مخاطبین اصلی است.

عزیزی معاون مشارکت های مردمی اداره کل بهزیستی استان در این همایش گفت: در موضوع پیشگیری از خودکشی باید از دوران آموزش کودکان شروع کرد و با توجه به اینکه خودکشی دارای عوامل مختلفی میباشد به عنوان دروس آموزشی در آموزش و پروش گنجانده شود تا بتوان از خودکشی در جامعه پیشگیری کرد.

کد خبر 65635

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد