در رسانه| شهرستان بوشهر|خط تلفنی ۱۴۸۰، صدای مشاور از طرف سازمان بهزیستی تدوین شده و خدمات آن با هدف کاهش آسیب های اجتماعی به طور رایگان در دسترس مردم

آرزو منوچهری؛ مدیر بهزیستی شهرستان بوشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته بهزیستی، اظهار داشت: اگر در جامعه به دنبال ارتقای سطح کیفی زندگی و جایگاه اجتماعی هستیم، باید در جهت بهبود جایگاه اجتماعی افراد تحت پوشش قدم های بسیار ارزنده برداریم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان بوشهر به نقل از نشریه دریا کنار،آرزو منوچهری؛ مدیر بهزیستی شهرستان بوشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت هفته بهزیستی، اظهار داشت: اگر در جامعه به دنبال ارتقای سطح کیفی زندگی و جایگاه اجتماعی هستیم، باید در جهت بهبود جایگاه اجتماعی افراد تحت پوشش قدم های بسیار ارزنده برداریم.

آرزو منوچهری در ابتدای جلسه به تشریح فعالیت های بهزیستی که شامل چهار حوزه اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشارکت های مردمی هست پرداخت.
منوچهری اظهار داشت: یکی از معاونت های تخصصی بهزیستی معاونت پیشگیری است که مهمترین مأموریت این حوزه، پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت هاست.
رویکرد پیشگیری از مهم ترین رویکردهای سازمان بهزیستی است که سلامت اجتماعی خانواده در آن مورد تاکید قرار گرفته و در این راستا حوزه پیشگیری مدیریت بهزیستی شهرستان بوشهر با اولویت قرار دادن مبانی و پایه های تقویت خانواده که از عوامل مهم پیشگیری از بروز  آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد محسوب می‌شوند خدمات ارزنده ای را تا حد امکان به جامعه هدف ارائه می‌دهد. 
مدیر بهزیستی شهرستان بوشهر، حوزه مشارکت‌های مردمی را نیز از دیگر معاونت های این مدیریت دانست و مهم ترین خدمات در این حوزه را شامل تلاش در جهت ارتباط با خیرین در توانمند سازی مددجویان در بخش اشتغال و  مسکن دانست.
وی با اشاره به رویکرد های اصلی بهزیستی در این حوزه ها تصریح کرد: پیشگیری از معلولیت ها، ارائه خدمات توانبخشی، توانمندسازی در حوزه مسکن، اشتغال و تحصیل از رویکردهای مهم بهزیستی در حوزه معلولیت ها می باشد.
همچنین فعالیت مراکز شبانه روزی، نگهداری کودکان بی سرپرست، اورژانس اجتماعی۱۲۳،  مرکز مشاوره ۱۴۸۰ و  مراکز اقامتی ترک اعتیاد را از دیگر ظرفیت های بهزیستی شهرستان بوشهر اعلام کرد.
منوچهری به خدمات گسترده در بهزیستی شهرستان بوشهر پرداخت و اظهار داشت: به صورت کلی در بهزیستی شهرستان ۱۵۴ فعالیت انجام می شود که توسط همکاران در واحد های مختلف به صورت شبانه روزی خدمت می کنند.
آرزو منوچهری در خصوص آمار تحت پوشش بهزیستی با اصحاب رسانه اظهار کرد: آمار مددجویان در حال حاضر ۱۵ هزار مددجو تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد، ۳۳۵۰ نفر تحت پوشش توانبخشی و تعداد ۱۷۳۲ نفر مستمری بگیر هستند.
منوچهری بیان داشت: بهزیستی همواره در تلاش بوده است که خدمت گیرندگان و جامعه هدف بهزیستی بیشتر و بهتر از خدمت بهره مند شوند.
 وی به ارائه خدمات توانبخشی اشاره کرد و افزود: وسایل کمک توانبخشی مانند ولیچر، عصا، سمعک و واکر برای افراد تحت پوشش در نظر گرفته می شود که در این راستا ولیچر افراد هر ۳ سال یکبار عوض می شود.
مدیر بهزیستی شهرستان بوشهر به خدمات ۱۲۳ اورژانس اجتماعی پرداخت و ادامه داد: خط ۱۲۳ یا اورژانس اجتماعی از دیگر اقدامات مؤثر است که به صورت شبانه روزی افرادی که در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند خدمات تخصصی را به صورت شبانه روزی ارائه می دهد.

منوچهری به بحث مسکن معلولین اشاره کرد و ادامه داد: ۲۰۰ میلیون تومان به خانواده های دارای دو فرزند معلول در شهرها، در روستاها ۱۵۰ میلیون و ۵۰ میلیون به زنان سرپرست خانوار و تک معلولین وام بلاعوض پرداخت می شود. 
مدیر بهزیستی شهرستان بوشهر به ساخت مسکن ویژه افراد دارای دو فرزند معلول در سال ۱۴۰۰ پرداخت و تصریح کرد در این سال ۱۷ مسکن ساخته شد که در این راستا تعداد ۱۳ مسکن برای دو معلولیت ها و ۴ مسکن نیز  به زنان سرپرست خانوار واگذار گردید که امیدواریم در سال جدید که با رویکرد جدید طرح مسکن ملی اعتبارات خوبی برای جامعه هدف جهت ساخت مسکن اختصاص داده شود.

آرزو منوچهری ادامه داد: در خصوص اعطای مستمری که به خانواده معلولین و حساب مددجو واریز می گردد این مبالغ به شرح ذیل اعلام کرد: برای تک معلول ۴۲۰ هزار، ۶۰۰ هزار برای دو معلول، ۸۴۰ هزار سه معلول و  یک میلیون و هشتاد هزار برای چهار معلول و یک میلیون و ۳۲۰ هزارتومان به پنج معلول در خانواده و به بالا پرداخت می شود که در این راستا مبلغ حق پرستاری به خانواده هایی که دارای افراد ضایع نخاعی شدید و خیلی شدید جسمی حرکتی، ذهنی و اعصاب روان در خانواده هستند مبلغ یک میلیون تومان به حساب این عزیزان واریز می گردد.
منوچهری در ادامه بیان داشت: در خصوص کمک غیر مستمری افراد تحت پوشش بر اساس اولویت بندی مهمترین مبحث بحث اشتغال، معیشت کمک موردی، مسکن و شهریه دانشجویان و درمان مورد تاکید است که در این خصوص بیشترین نیاز در حیطه کار درمانی هست که در حال حاضر با ۴ مرکز تفاهم نامه داریم و خانواده هایی که جهت مداوای درمان کاردرمانی که به ما مراجعه می کنند با گرفتن یاری برگ که توسط بهزیستی برای این قشر در نظر گرفته می شود جهت معرفی به مراکز درمانی طرف قرار داد معرفی می شوند.

مدیر بهزیستی شهرستان بوشهر به بحث نگهداری فرزندان مهر تحت نظارت بهزیستی اشاره داشت و عنوان داشت: بچه هایی که در این مراکز (دختر،پسر) ضمن فرا گرفتن مهارتهای زندگی و همچنین آموزش‌های لازم جهت ایجاد اشتغال، مهارت‌های لازم را یاد می گیرند.
وی در ادامه به اشتغال معلولین تحت پوشش پرداخت و اضافه کرد: برای اشتغال این عزیزان در سال گذشته تسهیلات پرداخت گردید که در این زمینه ۸۰ طرح اشتغال با پرداخت تسهیلات به مبلغ ۴ میلیارد و پانصدو پنجاه میلیون پرداخت گردید که این طرح‌ها شامل ۷۸ طرح خود اشتغالی، ۲ طرح کارفرمایی به مبلغ ۱۵۰ میلیون، ایجاد ۱۳۵ شغل برای مددجویان تحت پوشش، معرفی ۱۶ نفر به صورت آزاد در شغل های مناسب  ایجاد گردید که این امر در سال جدید ۲۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعلام شده است.
منوچهری یادآور شد: برای گرفتن تسهیلات حتما باید مدرک فنی حرفه ای و یا جواز کسب و همچنین تعهد محضری جهت ایجاد اشتغال مددجویان را باید در دستور کار خود قرار دهند.

منوچهری در بخش دیگر از سخنان و ارائه خدمات مشاوره ای بهزیستی پرداخت و اذعان داشت: مراکز مشاوره خوب دولتی زیر نظر بهزیستی با قیمت های دولتی و رایگان وجود دارند که مردم می توانند از خدمات مشاوره ای که با خط ۱۴۸۰ بهزیستی وجود دارند استفاده کنند. 
مدیر بهزیستی شهرستان در خصوص سوال خبرنگار نشریه دریاکنار آیا استعداد یابی معلولین انجام می شود؟ و اقداماتی که برای گسترش فعالیت های ورزشی در میان مددجویان انجام می شود توضیحاتی بیان کردند: در زمینه استعداد یابی نیز در حوزه فوتبال، والیبال انجام می شود و  افراد تحت پوشش، هرسال در مسابقات مذکورشرکت کرده و مقام آورهای خوبی هم در این زمینه در استان بدست آوردند که در این میان با همت انجمن معلولین بوشهر جهت ایجاد نشاط همدلی مسابقات ورزشی بین این قشر از این عزیزان برگزار می شود. 
منوچهری در خصوص سوال خبرنگار راجع به مراکز بهزیستی استان بیان داشت: 
با توجه به پراکندگی مددجویان و جهت تسهیل در رفت آمد مددجویان مراکز مثبت زندگی راه اندازی شد که در شهرستان بوشهر در حال حاضر ۵ مرکز مثبت زندگی که مراکز غیر دولتی هستند که از سال قبل این مراکز کار خود را جهت خدمت به جامعه هدف آغاز کردند.
مدیر بهزیستی شهرستان  بوشهر در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در نشست خبری خواستار اطلاع رسانی از عملکرد بهزیستی شهرستان بوشهر و خدمات ارائه شده تخصصی به جامعه هدف شد.
منوچهری در پایان اظهار امیدواری کرد که با توکل و استعانت از خداوند بزرگ و تعامل خرد جمعی بتوانیم خدمات بهتر و بیشتر به جامعه هدف ارائه دهیم.

کد خبر 61295

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد