غربالگری اختلال طیف اتیسم از روند پیشرفت بیماری جلوگیری می کند

سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: ۱۲۰ فرد دارای اختلال اتیسم تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۳۰ نفر خدمات آموزشی - توانبخشی روزانه دریافت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی با اشاره به غربالگری کودکان ۲ تا ۵ سال از نظر اختلال طیف اتیسم عنوان کرد: هدف از برنامه غربالگری اختلال طیف اُتیسم پیشگیری از روند پیشرفت بیماری یا بروز علایم بیشتر و یا اقدام به موقع برای توانبخشی و درمان به منظور کاهش هزینه‌ها برای خانواده‌ها و جامعه است.

وی با اشاره به خدمات تشخیصی در سامانه غربالگری اختلال طیف اُتیسم افزود: چنانچه والدین توانخواه به هر نحو مایل به مراجعه حضوری به ادارات بهزیستی یا پایگاه‌های غربال نباشند می‌توانند نسبت به تکمیل آزمون هیوا در سامانه autism.behzisti.net  اقدام کنند و گزارش وضعیت فرزند خود را از سامانه دریافت کنند.

این مقام مسئول تاکیدکرد: خانواده به عنوان عامل مهمی در افزایش سطح مداخلات در این اختلال به حساب می آید و برنامه غربالگری به عنوان برنامه ای خانواده محور در نظر گرفته شده و لذا پس از تشخیص قطعی اختلال طیف اُتیسم برای تمامی خانواده هایی که دارای کودکان مبتلا به این طیف هستند، برنامه و بسته آموزشی تهیه شده به نام "روزنه" ارایه می شود تا روند مداخلات در درون مرکز و نیز در درون خانواده همپای هم پیش رود. این بسته شامل ۵ کتابچه آموزشی و اسباب بازی های هدفمند است.

حسینی خاطرنشان کرد: مرکز آموزشی-توانبخشی اتیسم کوشان زنجان تنها مرکز تخصصی بهزیستی در استان است که به امور کودکان مبتلا به اوتیسم در امر غربالگری، تشخیص، درمان، آموزش، مددکاری و … می‌پردازد.

کد خبر 54445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد