احداث بزرگ‌ترین مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی شرق کشور در مشهد آغاز شد

‌در سومین روز از دهه مبارک فجر، امروز ۱۴ بهمن، بزرگ‌ترین مجتمع جامع توانبخشی معلولین ضایعه‌نخاعی شرق کشور با حضور استاندار، فرماندار مشهد، نمایندگان مشهد و گناباد در مجلس، مدیر کل و معاونین بهزیستی خراسان رضوی و جمعی از خیرین استان، در مشهد کلنگ‌زنی شد.

در این مجتمع که به گفته‌ی طراح ساختمان، در ۶ هزار متر مربع زیربنا و ۹ طبقه احداث می‌شود، کلیه خدمات توانبخشی مورد نیاز افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی به این گروه از شهروندان ارائه می‌شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم گفت: کلیه خدمات توانبخشی در این مرکز که به همت خیرین احداث می‌شود به صورت رایگان ارائه می‌گردد.

مسعود فیروزی افزود: پیش بینی شده است که افراد دارای معلولیت ضایعه نخاعی برای مدت سه تا شش ماه در این مرکز مستقر شوند و خدمات رایگان توانبخشی، مشاوره، توانمندسازی و استقلال‌بخشی به آنان ارائه شود.

وی با بیان اینکه تنها ۵ درصد معلولین ضایعه نخاعی به صورت مادرزادی دچار معلولیت هستند گفت: ۹۵ درصد این افراد پس از تولد و در دوران زندگی به علل مختلف دچار این معلولیت می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۲ هزار نفر در کل استان به این نوع معلولیت دچار هستند که ۱۰۰۰ نفر آنان در مشهد زندگی می‌کنند.

وی گفت: مهم‌ترین علت معلولیت ضایعه نخاعی، حوادث و مخصوصا تصادفات رانندگی هستند.

وی ادامه داد: این گروه، سخت ترین شرایط زندگی را تحمل می‌کنند و بسیاری از آنان دوران بسیار دشوار ناراحتی‌های روحی و افسردگی را در پیش دارند که به انضمام دردها و مشکلات شدید جسمی، باعث فروپاشی زندگی آنها می‌شود.

احداث بزرگ‌ترین مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی شرق کشور در مشهد آغاز شد

فیروزی گفت: بخصوص اگر معلولیت در خانواده از جانب خانم باشد احتمال زیادی دارد که زندگی خائواده از هم بپاشد و افراد زیادی از جمله فرزندان دچار مشکلات و آسیب‌های بعدی بشوند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه دوران طلایی توانبخشی و توانمندسازی این افراد همان یک سال اول است گفت: در برخی کشورهای پیشرفته در همین یک سال ۱۰۰ هزار دلار برای توانبخشی و توانمندسازی این افراد هزینه می‌شود تا در سراسر زندگی، وضعیت بهتری را تجربه کنند چون اگر این هزینه انجام نشود وضعیت سال‌های بعد هزینه‌ی بیشتری خواهد داشت.

فیروزی با یادآوری اینکه ۱۰ درصد معلولین ضایعه نخاعی در اثر نزاع و اعمال مجرمانه دچار این معلولیت می‌شوند گفت: ۶۰ درصد افراد دارای معولیت ضایعه نخاعی بین ۱۸ تا ۳۵ سال یعنی در دوران جوانی هستند که امید به زندگی در آنها موج می‌زند و نباید این امید را از دست بدهند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از خیرینی که این مجموعه را احداث و مدیریت می‌کنند تشکر کرد و گفت: مؤسسه‌ی خیریه‌ای که این مجموعه را راه‌اندازی می‌کند قول داده است که در دو سال این پروژه به اتمام برسد و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

احداث بزرگ‌ترین مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی شرق کشور در مشهد آغاز شد

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم صمن قدردانی از خیرین در زمینه‌ی کارهای اجتماعی گفت: خدمت به مردم وظیفه‌ی همه ما است و بخصوص وقتی که از سوی مردم و خیرین باشد ارزشمندتر است.

یعقوبعلی نظری افزود: جامعه اسلامی به معنای گسترش ارتباطات در بطن جامعه و مدیریت و تمشیت امور توسط مردم است.

وی اضافه کرد: کارهای خیر همیشه منشأ اثر و برکت در جامعه هستند اما وقتی که مردم منشأ آن باشند اثر، لذت و پیامدهای فرهنگی آن وسیع‌تر و ماندگارتر است.

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: ما و همکاران‌مان در استانداری، آماده‌ایم که زمینه‌ی کارهای خیر را فراهم کنیم و موانع را از پیش پای خیرین برداریم.

وی همچنین تأکید کرد: عزم جدی داریم که زمینه‌های کارهای خیر مردمی را بسرعت فراهم کنیم که خیرین در مسیر کار، دچار مشکل نشوند.

احداث بزرگ‌ترین مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی شرق کشور در مشهد آغاز شد

مدیر عامل مؤسسه‌ی خیریه شکوه مهر نیز که پایه‌گذار و سرمایه‌گذار این مجتمع است در مراسم کلنگ‌زنی گفت: ابتدا در نظر داشتیم مجموعه‌ی دیگری را در این زمین ایجاد کنیم اما با راهنمایی و هدایت مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، تصمیم گرفتیم که مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی را در مشهد تأسیس کنیم که خلاء آن بشدت احساس می‌شد.

هادی اشرافی گفت: این گروه از معلولین، مظلوم‌ترین مددجویان بهزیستی هستند و به خاطر پرهزینه بودن این گونه مراکز، بخش خصوصی رغبتی به ورود به آن را ندارد.

وی ادامه داد: به همین جهت ما که در حال حاضر ۱۴ مرکز خدماتی برای مددجویان بهزیستی در رسته‌های مختلف خدماتی داریم تصمیم گرفتیم این مجموعه را با کمک خیرین مجموعه شکوه مهر راه‌اندازی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۴۰۰ فرزند بد سرپرست و بی‌سرپرست و دو هزار خانواده تحت قیمومت بهزیستی را پوشش خدماتی می‌دهیم.

اشرافی که خود بازنشسته بهزیستی است گفت: ۱۵۰۰ کودک بی سرپرست و بدسرپرست را از نظر اشتغال، ازدواج و مسکن ساماندهی کرده‌ایم و این خدمات ادامه دارد.

وی یادآور شد: دو خانه فرزندان و سه مرکز توانبخشی نیز در دست احداث داریم که در نیمه شعبان و هفته بهزیستی تمام پنج مجموعه را بهره‌برداری می‌کنیم.

وی به منطقه ساخت مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی اشاره کرد و گفت: ۱۰۰۰ متر زمین که از سوی خیرین اهدا شده در این منطقه ارزش زیادی دارد و در این مسیر نیز متکی به خیرین و خدا هستیم و هیچ تردیدی به خودمان راه نمی‌دهیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت: با مشکلات ضایعه‌نخاعی‌ها از نزدیک آشنایی دارم و به خانه‌های آنها رفته‌ام.

احداث بزرگ‌ترین مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی شرق کشور در مشهد آغاز شد

نصرا ... پژمان‌فر افزود: ما افراد عادی، سختی و شرایط بسیار ناراحت‌کننده‌ی این افراد و خانواده‌هایشان را نمی‌توانیم درک کنیم.

وی از وجود ناراحتی‌های روحی و بحران‌های خانوادگی در این افراد یاد کرد و گفت: جانبازان و ایثارگران ما به خاطر روحیه‌ی معنوی می‌توانند مشکلات را تحمل کنند اما این افراد از نظر معنوی و روحی دچار مشکل می‌شوند و سختی‌ زندگی آنها خیلی بیشتر است.

وی از ساخت مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه‌نخاعی در مشهد به عنوان یک کار بزرگ یاد کرد و گفت: به عنوان نماینده مجلس از خیرینی که با ساخت این مجموعه، امید زندگی را در دل این افراد زنده می‌کنند تشکر می‌کنیم.

وی همچنین از مؤسسه بوستان شکوه مهر که بانی این مجتمع است قدردانی کرد.

احداث بزرگ‌ترین مجتمع توانبخشی معلولین ضایعه نخاعی شرق کشور در مشهد آغاز شد

طراح مجموعه توانبخشی نیز در ابتدای مراسم در خصوص مختصات فنی پروژه گفت: این مجمتع در یک زمین ۱۰۰۰ متری و با زیربنایی معادل ۶ هزار متر مربع در ۹ طبقه ساخته می‌شود که دو طبقه منفی و ۷ طبقه روی زمین خواهد داشت.

مهاجرانی گفت: نام این مجموعه را کلینیک درمان آسیب‌های نخاعی برای خانم‌ها و آقایان نام‌گذاری کرده‌ایم.

وی ادامه داد: طبقات منفی برای انبارها، تأسیسات، سردخانه، نمازخانه، پارکینگ‌ها و خدمات پاراکلینیکی در نظر گرفته شده و طبقات همکف به بالا با استانداردهای بیمارستانی برای پذیرش بیماران ضایعه نخاعی تدارک دیده شده است.

وی اضافه کرد: همزمان برای کل مجموعه ۱۲۰ نفر ظرفیت پذیرش خدمات داریم.

وی افزود: سالن‌های آمفی‌تئاتر و آشپزخانه صنعتی برای ۱۵۰ نفر از دیگر بخش‌های این مجموعه خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: برآورد هزینه برای ساخت و تجهیز این مجتمع ۱۰۰ میلیارد تومان می‌باشد.

کد خبر 51615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد