۸۰ درصد افراد مقیم کمپ‌های ترک اعتیاد خراسان رضوی معتاد به مواد مخدر ترکیبی هستند

به گفته کارشناس مسؤول پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی، میزان پاکی در بین افراد مقیم کمپ‌ها اعم از اختیاری و اجباری تا زمانی که در مرکز حضور دارند صد در صد است اما تعدادی از آنها پس از خروج از کمپ، در فواصل مختلف پس از ترک مصرف، لغزش می‌کنند و به مصرف بازمی‌گردند.

امیر گوهری با بیان اینکه معتادان به مصرف مواد مخدر سنتی، مشکل چندانی برای ترک ندارند گفت: این گروه از معتادان پس از سم‌زدایی که معمولا بین سه تا ۱۰ روز طول می‌کشد می‌توانند ترخیص شده و بقیه‌ی دوران بازتوانی را در کنار خانواده و در انجمن‌های خودیاری معتادان سپری کنند.

وی ضمن تأکید بر اینکه در لغزش پس از ترخیص، هیچ اطلاعات قابل اتکایی وجود ندارد گفت: بهزیستی، ‌ اعتبار، نیروهای انسانی و امکانات پیگیری وضعیت این گروه از ترخیص‌شدگان را ندارد و بنا بر این هر گونه آماری از میزان لغزش یا پاکی از آنها، ناشی از حدس و گمان است و هیچ اطلاعات موثقی در این زمینه نداریم.

وی با اشاره به معتادان صنعتی خاطر نشان کرد: مشکل اصلی در معتادان صنعتی این است که درمان این بیماران به دلیل وابستگی شدید به مواد صنعتی، دشوار می‌باشد.

وی افزود: در صورتی که فرد از نظر شخصیتی و جسمی روانی قبل از مصرف مواد صنعتی، مشکلاتی داشته باشد مصرف مواد صنعتی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به فرد وارد نماید.

۸۰ درصد افراد مقیم کمپ‌های ترک اعتیاد خراسان رضوی معتاد به مواد مخدر ترکیبی هستند

پرداخت۲۵۰ میلیون تومان یارانه طی 10 ماه 

وی اظهار داشت: در ۵۶ کمپ اختیاری در استان خراسان رضوی حدود ۱۵۰۰ معتاد حضور دارند که در بین آنها کمتر از ۱۰ درصد معتاد مواد سنتی هستند و بقیه به سوء مصرف مواد صنعتی یا ترکیبی اعتیاد دارند.

وی با بیان اینکه هر معتاد خودمعرف باید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شهریه ماهانه به کمپ بپردازد گفت: تمام شهریه از خود معتاد و خانواده‌اش دریافت می‌شود مگر اینکه با شواهد کافی و مدارک مثبته معلوم شود که خانواده استطاعت مالی ندارند و بدین ترتیب از یارانه بهزیستی استفاده می‌کند.

وی گفت: در ۱۰ ماه گذشته ۲۵۰ میلیون تومان در خراسان رضوی برای یارانه این معتادان از سوی بهزیستی پرداخت شده است.

گوهری گفت: به طور میانگین هر معتاد روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه اعتیاد دارد که در نتیجه‌ی این مصرف، یا باید خانواده خود را تحت فشار بگذارد و یا دست به اقدامات مجرمانه بزند.

وی با بیان اینکه میزان مصرف مواد صنعتی از ده سال قبل به این طرف مرتبا در حال افزایش بوده است گفت: شیشه به دلیل هزینه کم، مصرف ساده، بی‌بو بودن، نیاز نداشتن به امکانات و فضای خاص و نشئگی بالا، روز به روز طرفداران بیشتری در بین معتادان پیدا می‌کند و به همین خاطر تخریب‌ها، آسیب‌ها و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی این مصرف روز به روز بیشتر می‌شود.

۸۰ درصد افراد مقیم کمپ‌های ترک اعتیاد خراسان رضوی معتاد به مواد مخدر ترکیبی هستند

چرخه بازتوانی و توانمندسازی، یک چرخه‌ی طولانی مدت و پر هزینه است

وی گفت: بر اساس پروتکل‌های مراکز خود معرفی یا اختیاری، حداکثر دوران اقامت معتاد در مراکز ماده ۱۵ سه ماه است در حالی که بسیاری از این معتادان حتی در شش ماه و بیشتر هم به پاکی ماندگار نمی‌رسند و نیاز به حمایت و ماندن در مرکز دارند.

وی خاطر نشان کرد: چرخه بازتوانی و توانمندسازی، یک چرخه‌ی طولانی مدت و پر هزینه است که اگر بخواهیم هزینه‌هایی که برای ترک و پاکی از سوی خانواده یا دولت انجام می‌شود به هدر نرود باید هزینه‌های توانمندسازی و بازتوانی معتاد و خانواده‌اش را هم پرداخت کنیم تا این چرخه کامل شود که در حال حاضر ناقص است و پاک‌شدگان در ابتدای راه، رها می‌شوند.

گوهری گفت: اگر بخواهیم میزان پاکی ماندگار در بین ترخیص‌شدگان را رصد کنیم باید امکانات، اعتبار مالی و نیروی متخصص مددکاری در اختیار داشته باشیم که در حال حاضر این امکان مهیا نیست.

وی تصریح کرد: یکی از عوامل مؤثر در درمان و بازتوانی اعتیاد، اشتغال بیمار پس از ترک مرکز می‌باشد که در این زمینه، بیمار باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای لازم را دیده و در محیط‌های سالم حتی بدون حقوق و دستمزد فعالیت حرفه‌ای داشته باشد که به عنوان کاردرمانی تلقی می‌شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر این امکان بسیار ضعیف بوده و بیمار به دلیل بیماری و نداشتن سرگرمی مفید، مجددا به چرخه اعتیاد باز می‌گردد و عملا هزینه‌هایی که برای درمان و سم‌زدایی او توسط خانواده یا بهزیستی یا سایر نهادهای دولتی انجام می‌شود به هدر می‌رود.

کد خبر 50722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد