نقشه آسیب‌های اجتماعی در مشهد ترسیم شد

بهزیستی خراسان رضوی در سال جاری ۸ طرح پژوهشی در زمینه اجتماعی در موضوعات اشتغال مددجویان، طلاق، آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد، زنان سرپرست خانوار و کودکان در معرض آسیب در دست اجرا دارد.

به گفته دبیر شورای پژوهش بهزیستی خراسان رضوی، این پژوهش‌ها با همکاری دانشگاه‌های آزاد و فردوسی مشهد و قوچان در دست انجام است.

منوچهر عدالت‌جو که در حاشیه‌ی نشست تخصصی هفته پژوهش با خبرنگار ما گفتگو می کرد افزود: عمده‌ی تحقیقات بهزیستی، مسائل و موضوعات اجتماعی را پوشش می‌دهد و دو تحقیق مهم در این زمینه به اتمام رسیده که هر دو در کارگاه‌های تخصصی و در بین مسؤولان حوزه‌های اجتماعی استان، مطرح و ارائه شده است.

وی خاطر نشان کرد: «کاربست تخصصی پژوهش تحلیل چندسطحی آسیب‌های اجتماعی در شهر مشهد که در سال ۹۹ خاتمه یافته علاوه بر ارائه در جمع سرکلانتران مشهد و مسؤولان انتظامی استان، در هفته جاری با حضور اعضای شورای پژوهش ارائه گردید.

عدالت‌جو همچنین از دو پروژه‌ی تحقیقاتی دیگر با عنوان «بررسی پدیده روسپی‌گری در مشهد» و «اثربخشی خدمات حمایتی بر توانمندی زنان آسیب‌دیده شهر مشهد» یاد کرد که به گفته‌ی اتمام یافته و به زودی ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه همکار عمده‌ی این پژوهش‌ها استادان دانشگاه فردوسی هستند گفت: بهزیستی در هر طرح ناظرینی دارد که در حوزه‌های تخصصی بر کار محققین نظارت دارند تا پژوهش از مسیر مورد نظر خارج نشده و با اهداف تعیین شده و طبق ضوابط تعیینی بهزیستی، انجام گیرد.

نقشه آسیب‌های اجتماعی در مشهد ترسیم شد

وی گفت: «بررسی اثربخشی تسهیلات اشتغالزایی بر اشتغال پایدار مددجویان...» و «طراحی الگوی ارزیابی عملکرد مؤسسات خیریه تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی با استفاده از روش تحلیل پوششی داده‌ها» با نظارت معاون مشارکت‌های مردمی و اشتغال، «مقایسه اثربخشی اشتغال حمایت‌شده و اشتغال کارفرمایی بر پایداری شغلی معلولین» با نظارت حوزه توانبخشی، «بررسی چالش‌ها، نواقص و عدم وجود قوانین و مقررات مورد نیاز در حیطه حمایت از زنان و کودکان آسیب‌دیده» با نظارت واحد حقوقی، «بررسی تجربه زیسته زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی در مواجهه با کرونا» با نظارت معاونت اجتماعی، «بررسی عوامل روان‌شناختی، اجتماعی و اقتصادی در بروز عود مجدد معتادین مراجعه کننده به مراکز درمان اعتیاد سرپایی و اقامتی بهزیستی خراسان رضوی» و «ارزشیابی و سنجش اثربخشی برنامه مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق بهزیستی» با نظارت معاونت پیشگیری بهزیستی استان، عناوین پژوهش‌هایی است که در دست انجام می‌باشد.

وی اضافه کرد: همچنین در سال جاری تحقیق «طراحی استراتژی‌های حمایتی و توانمندسازی گروه‌های آسیب‌دیده اجتماعی بر اساس تجربیات داخلی و دیگر کشورها» به تصویب شورای پژوهش رسیده و انجام آن به دانشگاه فردوسی محول شده است.

وی تأکید کرد: این تحقیقات پس از اتمام، کاربست‌ها یا طرح‌های کاربردی و عملیاتی بر اساس پژوهش‌های انجام شده ارائه می‌دهند که به معاونت مربوطه در بهزیستی کشور پیشنهاد می‌گردد و در صورت موافقت سازمان، این کاربست، اجرایی می‌گردد.

وی گفت: با تحقیقات انجام شده در حوزه اجتماعی توسط بهزیستی استان، وضعیت مشهد و خراسان رضوی در زمینه آسیب‌های اجتماعی، در واقع یک نفشه‌ی ترسیم شده دارد که وضعیت فعلی را نشان می‌دهد و کاربست‌های ارائه شده نیز راه کاهش و کنترل آسیب‌ها را بیان می‌کند.

کد خبر 48882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد