جشنواره فرهنگی ورزشی گرامیداشت روز جهانی معلولان در مرکز استان برگزار شد

به مناسبت ۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت، جشنواره فرهنگی ورزشی به همت سازمان فرهنگی، رفاهی و اجتماعی شهرداری بیرجند و با همکاری اداره کل بهزیستی استان در بوستان کاجستان بیرجند برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان، به مناسبت ۱۲ آذر مصادف با سوم دسامبر روز جهانی افراد دارای معلولیت، جشنواره فرهنگی ورزشی به همت سازمان فرهنگی، رفاهی و اجتماعی شهرداری بیرجند و با همکاری اداره کل بهزیستی استان در بوستان کاجستان بیرجند برگزار شد.

دکتر عرب نژاد ضمن تشکر از معلولان و خانواده هایشان که در این همایش که به افتخار آنها ترتیب یافته حضور پیدا کرده اند و همچنین خیر مقدم به مسئولان حاضر در جلسه گفت: سوم دسامبر مصادف با 12 آذرماه به نام روز جهانی معلولان نامگذاری شده است تا بهانه ای برای افزایش آگاهی عمومی، درک و پذیرش افراد دارای معلولیت و تجلیل از دستاوردها و مشارکت‌های آن‌ها شود.

 معلولان مانند سایر اقشار جامعه این حق را دارند تا استعدادهای خلاق فکری و هنری خود را رشد دهند و به این منظور باید امکان دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی فراهم شود و  مانند دیگران از امکانات رفاهی و اجتماعی برخوردار شوند.

معلولان با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف از جمله اشتغال، ازدواج، مسکن، تفریح و سرگرمی مواجه هستند اما بسیاری از معلولان دست از تلاش بر نداشته اند و به این سخن «معلولیت، محدودیت نیست» جامه عمل پوشانده اند.

بارزترین مشکل حضور یک معلول در اجتماع مناسب نبودن خیابان ها، کوچه ها، اماکن، سازمان ها، سیستم حمل و نقل و کلیه اموری است که یک فرد برای انجام امور روزمره با آن ها سروکار دارد.

 متاسفانه در کشور ما علی رغم نمایش تنگناهای زندگی معلولین توسط انواع رسانه ها، همچنان این عزیزان با محدودیت های فوق العاده زیاد در زندگی روزمره شهری خودشان مواجه هستند که متاسفانه هیچ قدمی برای حل مشکلاتشان بر نداشته شده است و انگار شهرداری ها این قشر عزیز را به فراموشی سپرده اند.

برای ما و تمام افرادی که به لطف خدا سالم هستیم، درک کوچک ترین اعمالی که این افراد از انجامشان ناتوان هستند مشکل و حتی غیر ممکن است و این را نمی دانیم که معلولان برای یک رد شدن ساده از خیابان چه دغدغه هایی را پشت سر می گذارند و چه بسیار معلولانی که در این راستا جان خود را از دست داده اند.
 رد شدن از جوی، گردش در بازار، انجام خدمات بانکی، مراجعه بدون دغدغه به ادارت و اماکن درمانی و فرهنگی و هنری و دیگر مسائل روزمره از آرزوهای معلولان است که در نظر انسان های سالم کوچک شمرده می شود.
 امروز همه می‌دانند که مدرسه، دانشگاه، کتابخانه، اتوبوس، مترو، قطار، سینما، پارک و هر گونه امکان عمومی باید در دسترس همه آدم‌های معلول و غیر معلول قرار گیرد و ای کاش از همین حالا و برای همیشه افراد دارای معلولیت را باور کنیم و برای رسیدن به  شهر بدون پله تلاش کنیم، شهری که در آن پله‌های «آن‌ها نمی‌توانند، آن‌ها ناتوانند» از ذهن آدم‌ها پاک شده است.

 متاسفانه عدم مناسب سازی محیط های مختلف شهری باعث دور شدن معلولان از جامعه شده است و این موضوع افزایش افسردگی و بیماری های اعصاب و روان را در بین این عزیزان به دنبال داشته است موضوعی که هر سال یادآوری می شود اما کاری برای تحقق آن صورت نمی گیرد.

 شهردار بیرجند در این همایش اظهار داشت: در این دوره از مدیریت شهری قانون جامع حمایت از معلولان را اجرایی می کنیم و در این راستا هیچ پایانکار ساختمان خصوصا ساختمان های عمومی بدون رعایت قانون جامع حمایت از معلولان از سوی شهرداری صادر نخواهد شد.
دکتر بهترین افزود: در ایستگاههای اتوبوسرانی رمپ ویژه تردد ویلچر و در بهسازی و نوسازی معابر شهری قطعا مسیر تردد نابینایان و معلولان پیش بینی و اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به جامعه هدف بهزیستی خاطر نشان کرد: از جمله گروههای کمتر دیده شده جامعه هدف بهزیستی، معلولین جسمی، حرکتی و روانی، سالمندان، بانوان و کودکان هستند که در راستای تکریم روز جهانی معلولان جشنواره فرهنگی ورزشی ویژه معلولین را برگزار نمودیم.
به گفته  ایشان در این خصوص از محل منابع داخلی شهرداری و با مصوبه شورای اسلامی شهر بیرجند مبلغ ۲۰۰ میلیون ریال در اختیار جامعه معلولین و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال نیز به جامعه نابینان که در مسابقات کشوری بابلسر حائز رتبه گردند اختصاص یافت.
دکتر بهترین افزود: شهرداری بیرجند تلاش می نماید تا در راستای قوانین و معیارهای مصوب و قانون جامع حمایت از معلولان امکان استفاده برابر از شهر را برای کلیه اقشار جامعه فراهم کند.

دکتر بهترین شهردار بیرجند، دکتر عرب نژاد مدیرکل بهزیستی استان، دکتر محمودی راد رئیس شورای شهر، خانم دکتر رضازاده معاون توانبخشی بهزیستی استان و تعدادی از دیگر مسئولان استانی و شهرستانی در این همایش حضور داشتند.
اجرای برنامه های فرهنگی هنری و  ورزشی ویژه افراد داری معلولیت از جمله مسابقه ی شطرنج دو و چند نفره همزمان با آقای خسروی، شطرنج باز استان و مسابقات ویلچر رانی برگزار و به برندگان این مسابقه، همچنین معلولان موفق استانی در رشته های ورزشی علمی و هنری جوایزی همراه با لوح تقدیر توسط مدیرکل بهزیستی، شهردار و سایر مسئولان حاضر اهدا گردید.

نکته ی قابل توجه و حائز اهمیت در این همایش این بود که بجای صندلی برای مسئولان ویلچر تعبیه شده بود تا به این بهانه مسئولان و شرکت کنندگان برای ساعاتی شرایط معلولان را کمی احساس کنند.

کد خبر 47958

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد