هدف از تأسیس مراکز بازپروری، توانمندسازی و بازگشت مددجویان به جامعه است

۷۰ نفر از روان‌شناسان، مددکاران و مربیان مراکز آسیب‌دیدگان اجتماعی در سه نشست آموزشی توجیهی، با دستورالعمل‌های جدید این مراکز آشنا شدند.

به گفته‌ی مسؤول مراکز آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، دستور العمل نحوه‌ی اداره‌ی این مراکز به‌روز رسانی شده و مسائل جدیدی در آن مطرح گردیده که نیاز به آموزش مجدد کارشناسان این مراکز بود.

محمد غفاری‌زاده گفت: شیوه‌ی تعامل با مددجویان، رازداری مددکاران و روان‌شناسان، نحوه‌ی ارتباط مددجویان با خانواده، حل مشکلات عاطفی روانی مددجویان این مراکز، شیوه‌ها و مراحل توانمندسازی آنان و تلاش برای مستقل‌سازی و بازگشت مددجویان به خانواده و جامعه، از جمله مسائلی بود که در دستور العمل جدید مورد بازبینی و به‌روزرسانی قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک مرکز قرنطینه، ۳ مرکز بازپروری زنان و دختران آسیب‌دیده و دو مرکز بین راهی آسیب‌دیدگان در مشهد فعال هستند که مددجویان آنها تحت نظارت بهزیستی و در برنامه‌ی حمایتی و توانمندسازی قرار دارند.

به گفته‌ی غفاری‌زاده، مددجویان این مراکز دختران و زنانی هستند که به دلایل مختلف در معرض آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی قرار گرفته و با دستور قضایی برای بازپروری و توانمندسازی به مراکز بهزیستی ارجاع گردیده‌اند.

هدف از تأسیس مراکز بازپروری، توانمندسازی و بازگشت مددجویان به جامعه است

وی گفت: برای این گروه از مددجویان، خدمات متنوع مددکاری،روان‌شناسی، پزشکی و روان‌پزشکی انجام می‌شود تا فرایند تثبیت وضعیت محقق شود و سپس در پروسه توانمندسازی و استقلال و بازگشت به جامعه قرار می‌گیرند.

وی حرفه‌آموزی، مهارت‌آموزی، مشاوره روان‌شناسی، بهبود ارتباط با خانواده، بهبود و درمان درگیری‌ها و اختلالات روانی و همچنین اشتغال با تسهیلات به صورت فردی و کارفرمایی که با همکاری معاونت مشارکت‌های مردمی و اشتغال انجام می‌گیرد از جمله خدماتی است که به مددجویان این مراکز ارائه می‌گردد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۷۰ نفر روان‌شناس، مددکار و مربی، کار شبانه‌روزی خدمت‌رسانی به مددجویان این مراکز را برعهده دارند که در سه شیفت کاری برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

غفاری‌زاده گفت: پس از مراکز بازپروری، مددجویانی که توانمند شده‌اند به مراکز بین راهی منتقل می‌شوند تا به صورت کنترل شده و برنامه‌ریزی شده با جامعه ارتباط بگیرند و فرصت‌های اشتغالی برایشان فراهم شود.

وی گفت: همکاران تیم‌های تخصصی ما مددجویان را تا اشتغال، ازدواج، تشکیل خانواده و استقلال کامل، همراهی می‌کنند ضمن اینکه هر گونه نقل و انتقال یا حضور و بازگشت آنان به جامعه، با دستور قضایی صورت می‌گیرد زیرا مسؤولیت قانونی این گروه از مددجویان، بین دستگاهی است و بدون موافقت و تأیید مقام قضایی، نحوه اقامت مددجویان در مراکز یا استقلال و بازگشت آنان به جامعه، امکان‌پذیر نمی‌باشد.

وی تأکید کرد: هدف از تأسیس مراکز آسیب‌دیدگان اجتماعی، توانمندسازی و استقلال کامل آنها است و در سال‌های گذشته تعداد زیادی مددجو در این مراکز توانمند شده و به خانواده و جامعه بازگشت کرده‌اند.

هدف از تأسیس مراکز بازپروری، توانمندسازی و بازگشت مددجویان به جامعه است

کد خبر 47276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد