ضرورت‌های اولویت‌دار زندگی نابینایان از نگاه معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: ناشران و نویسندگان باید ملزم به تهیه و تدوین نسخ گویا و صوتی آثار منتشره شوند تا نابینایان هم بتوانند از مواد منتشره بهره‌برداری کنند.

حمیدرضا علیزاده که در حاشیه‌ی مراسم روز جهانی عصای سفید با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: بهزیستی استان خراسان رضوی، مشکلاتی را که درحوزه نابینایان اولویت‌دار است در مکاتبه با بهزیستی کشور مطرح کرده‌ایم و امیدواریم با پیگیری سازمان و سایر مسؤولین کشور این چالش‌ها پیگیری و مرتفع شود.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های مهم در حال حاضر این است که مناسب‌سازی تنها به مناسب‌سازی فیزیکی معابر محدود شده است در حالی که دسترس‌پذیری، حوزه فراگیری دارد و تمام امکانات زندگی اجتماعی را شامل می‌شود.

علیزاده تأکید کرد: نابینایان همچون سایر شهروندان می‌خواهند مطالعه کنند، مکتوبات و آثار منتشره را بخوانند، از ادعیه و کتب مختلف معارفی استفاده کنند و با نشریات و انتشارات جدید از تمام زبان‌های دنیا آشنا شوند.

وی ادامه داد: ما به عنوان تسهیلگر امور نابینایان، تأکید داریم که هیچ‌گونه جداسازی در مورد معلولین و از جمله نابینایان نباید صورت گیرد و همه‌ی این عزیزان باید بتوانند در کلاس‌های عادی و همراه با سایر دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کنند و تحصیل داشته باشند.

ضرورت‌های اولویت‌دار زندگی نابینایان از نگاه معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی

وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های ما از سازمان بهزیستی همین بود که از وزارت آموزش و پرورش خواسته شود زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم برای آموزش تلفیقی نابینایان را فراهم کند.

علیزاده تأکید کرد: همچنین در خصوص بیمه درمانی و بازنشستگی افراد دارای معلولیت با سازمان مکاتبه شده و امیدواریم این موضوع نیز در دولت جدید پیگیری و به نتیجه برسد تا رفاه و معیشت آینده‌ی خانواده‌ی آنان تأمین گردد.

وی همچنین اشتغال نابینایان طبق قانون ۳ درصد و ۳۰ درصد، ایجاد مراکز خانواده و کودک نابینا در شهرهای بزرگ و مرکز استان، خرید تجهیزات کمک توانبخشی و آموزشی برای حضور فعال نابینایان در جامعه و اصلاح قوانین برای تسهیل و تسریع در اشتغال، ازدواج و مسکن معلولین را از دیگر مواردی برشمرد که در مکاتبه بهزیستی استان با مدیر کل توانمندسازی بهزیستی کشور مطرح کرده است.

علیزاده در ادامه گفت: متأسفانه برخی دستگاه‌ها به خاطر ناآگاهی و یا تبعیض عامدانه، فرصت‌های شغلی نابینایان را می‌سوزانند و آنها را از حقوق طبیعی خود محروم می‌سازند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال شیوه‌نامه‌های استخدامی برخی سازمان‌ها، رسما و صراحتا برای افراد دارای معلولیت، محدویت قائل می‌شود که مخالف صریح قانون است و عجیب است که هیچ نهادی با این دستگاه‌ها برخورد نمی‌کند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: پیام اصلی روز جهانی نابینایان، شنیدن صدای آنان و درک مطالبات‌شان برای دستیابی به یک زندگی سالم و پویا است.

ضرورت‌های اولویت‌دار زندگی نابینایان از نگاه معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 44873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد