یادداشت | اسکان معلولین همچنان با قوت در دستور کار بهزیستی و دولت است

یادداشت معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان به انگیزه روز جهانی اسکان معلولین و سالمندان...

۲۰ مهر، روز جهانی اسکان معلولین و سالمندان است. البته در کشور ما مشکل مسکن برای سالمندان چندان پر رنگ نیست چون بر خلاف کشورهای غربی، ما سالمندان فاقد مسکن بلاتکلیف در خیابان نداریم و سالمندان اگر هم مجهول الهویه باشند توسط بهزیستی به مراکز نگهداری انتقال می‌یابند و هزینه‌ی نگهداری و درمان آنان را نیز دولت پرداخت می‌کند. مگر اینکه سالمند دارای معلولیت باشد و خانواده هم داشته باشد که در این صورت جزو همان گروه اول، یعنی معلولین طبقه بندی شده و مشمول مشکل مسکن معلولین خواهد بود.

به هر روی، در مورد افراد دارای معلولیت، مشکل مسکن از سال‌های گذشته همواره مطرح بوده و با وجود هزاران واحد مسکونی که در سطح کشور برای عزیزان دارای معلولیت و خانواده‌های مکرم‌شان ساخته و تحویل آنها گردیده، هنوز هم هزاران معلول و خانواده‌هایشان در کشور هستند که مشکل مسکن دارند.

تعداد قابل توجهی از این خانواده‌ها نیز در خراسان رضوی زندگی می‌کنند و غالبا هم در روستاها و در منازل مسکونی قدیمی یا غیر ایمن اقامت دارند. بهزیستی برای مسکن خانواده‌های دارای عضو معلول، برنامه های متنوعی در سال‌های گذشته اجرا کرده و همان‌طور که گفته شد در سطح استان در سال‌های گذشته ۱۲ هزار واحد مسکونی را با همکاری خود خانواده‌ها ساخته و تحویل داده است.

البته با توجه به افزایش تعداد معلولین تحت پوشش به دلایل مختلف، تلاش‌های بهزیستی و نهادهای یاریگر در این زمینه کمرنگ جلوه می‌کند در حالی که بهزیستی با یاری خیرین مسکن‌ساز، آستان قدس رضوی، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان، سپاه، قرارگاه خاتم الانبیا و دیگر نهادهای حاکمیتی، خدمات بسیار شایان توجهی در این زمینه انجام داده و صدها خانواده در ده سال گذشته از قبل این همکاری‌ها و همیاری‌ها، صاحب خانه و کاشانه شده‌اند.

به هر حال، موضوع مسکن، همچنان دغدغه‌ی خاطر تعدادی از اعضای جامعه‌ی هدف بهزیستی است و علاوه بر معلولین، گروه‌های دیگری از این خانواده نیز مشمول خدمات مسکن بهزیستی شده‌اند.

در این یادداشت، یک نکته‌ی شایان توجه وجود دارد و آن این است که با وجود کمک‌های خیرین و خدمات نهادهای حاکمیتی، هنوز معلولین زیادی هستند که فاقد مسکن می‌باشند و اگر مقرر شود که برنامه‌ی ترخیص افراد دارای معلولیت از مراکز شبانه‌رروزی به اجرا برسد، تعدادی از عزیزان دارای معلولیت نیز از مراکز ترخیص می‌شوند تا زندگی مستقل پیشه کنند و قطعا نیاز به مسکن و حمایت‌های دولت دارند.

بنا بر این، اعتبارات دولتی با توجه به نیازهای متنوع جامعه‌ی هدف و نیز اوضاع اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان که وضعیت شکاف اقتصادی طبقات را بدتر از گذشته کرده و فقر ظالمانه‌ای را به اقشار فرودست تحمیل نموده است، کفایت نمی‌کند و باید همت خیرین و نیکوکاران یبش از گذشته شود.

البته در برنامه دولت سیزدهم که ساخت یک میلیون مسکن در سال اعلام شده، قطعا افراد دارای معلولیت تحت حمایت بهزیستی، نیز از این واحدهای مسکونی بی‌بهره نخواهند ماند و از اولویت‌های واگذاری مسکن خواهند بود.

حمیده محدث

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 44419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد