برنامه‌های معاونت پیشگیری بهزیستی برای ارتقای سلامت روان

به مناسبت هفته سلامت روان بر اساس روزشمار این هفته در روز یکشنبه۱۸مهربه نقش سیاستگذاران در دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان می پردازیم.

مطابق مقدمه اساسنامه سازمان جهانی بهداشت(۱۹۴۶)،"برخورداری از بالاترین حد استانداردهای منطقی و قابل حصول سلامت، بدون در نظر گرفتن نژاد، مذهب، عقاید سیاسی و موقعیت اقتصادی و اجتماعی؛ حق مسلم هر انسانی است. "
با توجه به اساسنامه سازمان جهانی بهداشت و شعار هفته سلامت می بایست سیاستگذاران در راستای ارتقای سلامت روان جامعه برنامه ریزی نمایند. در متون بهداشت روان پیشگیری در سه سطح پیشگیری اولیه، ثانویه و ثالث  تقسیم بندی شده است که دولتمردان می توانند با برنامه های بهینه در سطوح اولیه از هزینه های مالی و انسانی سطح آخر جلوگیری نمایند. در سطح اول پیشگیری سطح یک، در بر گیرنده آموزش  همگانی در جهت سلامت روان جامعه می باشد.   اقدامات پیشگیرانه جهت افراد در معرض خطر به عنوان پیشگیری سطح دو  و درمان  افراد آسیب دیده اجتماعی و پرخطر به عنوان پیشگیری سطح سه می تواند جامعه را عاری از آسیب های اجتماعی نماید. این امر که بدون برنامه ریزی مدون، هماهنگ  و همزمان نهادهای دولتی و غیردولتی برای هر یک از این سه فاکتور نمی توان به ارتقای سلامت روان  تمامی اقشار امیدی داشت بدیهی به نظر می رسد.
در این راستا سازمان بهزیستی کشور و متعاقب آن معاونت پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گامهای موثری نه تنها برای جامعه هدف خود بلکه برای دیگر اقشار جامعه برداشته است.
الف) هدف از آموزش این است که سطح آگاهیهای عمومی در خصوص ارکان سلامت روان بالا رود. بهزیستی با برگزاری کارگاههای آموزشی عمومی و تخصصی از قبیل مدیریت رفتاری نوجوان برای والدین، آموزش بلوغ، فرزند پروری، آموزش پیش از ازدواج، موزش زندگی خانواده ویژه زوجین در ۵ سال اول ازدواج و ... که برای عموم مردم صورت می پذیرد و کارگاههای تخصصی روانشناختی و مشاوره ویژه روانشناسان و مشاوران به ارتقا دانش آنان می پردازد.  
آموزش  علاوه بر بالا بردن سطح دانش و مهارت های افراد، به آنها کمک کند تا در مورد سلامت خود و خانواده و جامعه ای که در آن زندگی می کنند، قادر به تصمیم گیری صحیح شوند.
ب) اقدامات پیشگیرانه   از دیگر خدمات معاونت پیشگیری بهزیستی پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی بالاخص اعتیاد می باشد. در این راستا طرحهای غربالگری از جمله غربال شنوایی نوزادان و کودکان، غربال بینایی کودکان  و ژنتیک در بخش سلامت جسمی و غربالگری اضطراب کودکان، طرح های اقدامات اجتماع محور سلامت روان، طرح های پیشگیری از آسبهای اجتماعی و اقدامات اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در جهت ارتقا سلامت روان برای آحاد جامعه صورت می پذیرد
ج) درمان از دیگر وظایف این معاونت بوده که در دفتر مشاوره با صدور مجوز مراکز مشاوره به کاهش تعارضات زناشویی، درمان اختلالات روان پزشکی، کاهش مشکلات تحصیلی تربیتی کودکان و نوجوانان و ... می پردازد. از طرفی با وجود مراکز مشاوره پیش از طلاق باعث کاهش طلاق زوجین گردیده و در صورتی که طلاق نیز رخ دهد زوجین را برای تصمیم گیری درست در انتخابهای بعدی آماده می سازد. همچنین در بحث بهداشت، این معاونت به درمان مشکلات ژنتیکی، تبلی چشم، کم شنوایی و ناشنوایی نیز کمک شایانی می کند
از این رو سازمان بهزیستی به عنوان یک بازوی قوی از چرخه سیاستگذاران جامعه در افزایش سلامت جسم و روان به کمک دیگر متولیان امر از جمله بهداشت، آموزش و پرورش، دادگستری و ...  آمده تا به شعار این روز جامعه عمل بپوشاند و آحاد جامعه در پرتو دسترسی خدمات سلامت  قرار گیرند.

غلامحسین دلبری

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 44416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد