در رسانه | ۹۰ درصد معابر عمومی دومین شهر سالمند کشور مناسب‌سازی نشده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره بهزیستی گناباد گفت: گناباد دومین شهر سالمند کشور است و با وجود اینکه بیش از ۱۲ درصد کل جمعیت شهرستان را سالمندان تشکیل می‌دهند اما بسیاری از ادارات و معابر عمومی شهرستان، برای سالمندان مناسب‌ سازی نشده‌ است.

علی آراسته در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: طبق آخرین آمارها بیش از ۱۲ درصد کل جمعیت شهرستان گناباد سالمندان هستند و این آمار همچنان رو به افزایش است و شاید یکی از مهمترین دلایل آن مهاجرت جوانان از شهرهای کوچک به سایر شهرها است.

آراسته اظهار کرد: در یک سال اخیر شهرهایی در کشور به عنوان پایلوت برای اجرای طرح‌های مناسب‌ سازی، انتخاب شده‌اند که با توجه به اینکه گناباد دومین شهر سالمند کشور است این شهرستان نیز به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح‌ها انتخاب شده است.

وی ادامه داد: در خصوص مناسب‌ سازی ادارات و معابر عمومی، پیگیری‌های زیادی انجام شده است و باوجود پیگیری‌های مستمر، متأسفانه در حال حاضر ۷۰ الی ۸۰ درصد ادارات و بیش از ۹۰ درصد معابر عمومی شهرستان مناسب‌سازی نشده‌اند و هنگامی که برای پیگیری اجرای طرح‌ها به شهرداری‌ها و ادارات مراجعه می‌کنیم، کمبود اعتبارات یکی از مهمترین دلایل اجرا نشدن طرح‌ها عنوان می‌شود.

آراسته خاطرنشان کرد: اگر قرار است شهرستان گناباد به عنوان پایلوت مناسب‌ سازی در نظر گرفته شود باید اعتباراتی هم به این امر اختصاص یابد تا بتوانیم بهتر و سریع‌تر پیگیر اجرای طرح‌ها در ادارات و معابر باشیم همچنین با توجه به اینکه گناباد شهری توریستی است می‌طلبد که مناسب‌ سازی فضاها با جدیت بیشتری دنبال شود.

اهداف ما بر مراقبت از سالمندان متمرکز شده است

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناباد در ادامه به مهمترین اهداف و برنامه‌های بهزیستی در رابطه با سالمندان اشاره کرد و در این زمینه مطرح کرد: اهداف ما بیشتر از اینکه صرفا نگهداری سالمندان باشد روی مراقبت سالمندان متمرکز شده و در این زمینه بیشتر مباحثی از جمله امنیت روانی و اجتماعی سالمندان، بحث امکانات رفاهی، بحث‌های درمانی، ورزش و... مدنظر است.

وی گفت: در جامعه امروزی شاید بحث‌های اقتصادی برای سالمندان تا حدودی مهم باشد اما اولویت اصلی نیست و در حال حاضر مهمترین اولویت آن‌ها بحث‌ امنیت و رفاه اجتماعی است.

آراسته بیان کرد: در راستای حمایت‌های اجتماعی، تقریبا ۲ سال است که موسسه‌ خیریه‌ای در شهرستان تحت عنوان بنیاد فرزانگان مهر جاویدان گناباد شکل گرفته است که هدف اصلی این بنیاد این است که مباحث مربوط به رفاه اجتماعی سالمندان، امنیت روحی روانی و مهمترین دغدغه‌هایی را که سالمندان با آن روبه‌رو هستند، پیگیری کند.

شیوع کرونا و کمرنگ شدن ارتباطات اجتماعی بهانه‌ای برای دامن زدن به انزوای اجتماعی شد

وی انزوای اجتماعی را یکی از مهمترین دغدغه‌های سالمندان ذکر کرد و توضیح داد: در حال حاضر، شیوع کرونا و کمرنگ شدن ارتباطات اجتماعی بهانه‌ای برای دامن زدن به انزوای اجتماعی شده است اما به طور کلی مشکلات اجتماعی ناشی از زندگی‌های ماشینی امروزی و مهاجرتی که به خصوص در شهرهای کوچک اتفاق افتاده است از مهمترین دلایل انزوای اجتماعی سالمندان است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناباد یادآور شد: هنگامی که فرزندان سالمندان به هر دلیلی به شهر دیگری مهاجرت می‌کنند والدین آن‌ها حاضر به ترک وطنشان نیستند و برایشان سخت است که به همراه فرزندان مهاجرت کنند که البته همین جدا کردن سالمندان از وطن هم می‌تواند آسیبی برای آن‌ها باشد، بنابراین با مهاجرت فرزندان به خصوص در شهرهای کوچک مثل گناباد، بسیاری از والدین سالمند تنها شده و دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

آراسته تأکید کرد: یکی از مهمترین بحث‌های دیگر این است که اغلب سالمندان با شبکه‌ها و فضای مجازی آشنایی کاملی ندارند و چون به این فضاها آشنایی ندارند، نمی‌توانند از این طریق با دنیای بیرون و گروه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنند و این نیز باعث انزوا و آسیب به این گروه شده است.

مراقبت از سالمندان در منزل توسط افراد متخصص باید صورت پذیرد

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در شهرهای کوچک با آن روبه‌رو هستیم این است که فرهنگ مراقبت از سالمندان در منزل توسط افراد متخصص و افرادی که در این زمینه تخصص دارند بسیار کم است و این فرهنگ هنوز جا نیفتاده است در صورتی که با کمک گرفتن از افرادی که در این زمینه تحصیلاتی دارند راحت تر می‌توان مشکلات و مسائل سالمندان را پیگیری کرد.

آراسته همچنین ادامه داد: سعی کرده‌ایم در این زمینه از ظرفیت خوب دانشگاه علوم پزشکی استفاده کنیم و دانشجویانی را که در رشته‌ای با عنوان مراقبت سالمند در حال تحصیل هستند را درگیر کار کنیم؛ چراکه در واقع یکی از مهمترین نیازهایی که می‌طلبد امروزه در شهرهای کوچک به آن توجه شود، مراقبت و پرستاری از سالمندان در منزل است و باید فرهنگ‌سازی شود که افراد متخصص در این زمینه به کار گرفته شوند تا این افراد بتوانند با سالمندان ارتباط داشته و پیگیر مسائل و نیازهای آن‌ها باشند.

کاسته شدن از انزوای اجتماعی سالمندان یکی از مهمترین اهداف ماست

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناباد گفت: یکی از مهمترین اهداف ما این است که سالمندان را به سمت و سویی ببریم که با این گروه‌های متخصص لینک شوند و خودشان بتوانند برای اوقات فراغتشان برنامه‌هایی داشته و از انزوای اجتماعی آن‌ها کاسته شود.

وی به تأثیر همه‌گیری کرونا بر برنامه‌های ویژه سالمندان اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: قبل از شیوع کرونا برنامه‌های تفریحی و اردوهای تفریحی و زیارتی زیادی برای سالمندان داشتیم که با کمک خیرین برگزار می‌شد و در این اردوها به برنامه‌هایی همچون شعرخوانی، انجام ورزش‌های دوران کودکی سالمندان و... پرداخته می‌شد که توسط خود سالمندان اجرا شده و سعی می‌کردیم سالمندان در این اردوها ساعات و لحظات خوشی را تجربه کنند و تا حدودی از فشارهای زندگی‌های امروزی کاسته شود.

آراسته در ادامه افزود: بعد از شیوع کرونا شرایط سخت شد و با توجه به حساسیت این گروه، شرایط قرنطینه سختی برای سالمندانی که در مرکز نگهداری سالمندان بودند داشتیم و حتی در این ایام ارتباط آن‌ها با فرزندانشان هم به حداقل رسید و برنامه‌های اردویی کم و یا حذف شد و بیشتر، برنامه‌های حمایتی در قالب سبد کالا و... مدنظر قرار گرفت و سالمندانی که به لحاظ مالی نیاز به حمایت داشتند، حمایت شدند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان گناباد اظهار کرد: در شهرستان گناباد یک مرکز نگهداری سالمند داریم که ظرفیت آن ۳۵ نفر است ولی در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا و باوجود اینکه متقاضیانی هستند، فقط ۳۰ نفر در مرکز نگهداری می‌شوند و ۹۰ درصد سالمندانی که پذیرش می‌شوند نیز بومی شهرستان هستند.

کد خبر 44306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد